Hundreda

Alla inlägg den 23 januari 2010

Av Emma Hammar - 23 januari 2010 16:02

Nu är det Zeldas tur att synas i bloggen. Allt handlar ju nästan bara om Arrac, hon lever lite i suggan av honom för tillfället. Men det är bara temporärt. Så tror jag det blir för många som skaffar valp, tyvärr. Hon är som tur är ingen hög aktivhund som Arrac, då skulle jag väl inte haft ett hus kvar   Ja hon har ju lite dumheter med sig bagaget så hon får helt enkelt inte vara med Arrac ute det är då hennes dumheter kan komma fram. Arrac är för läraktig helt enkelt.


Nog om det, nu var ju problemet hur jag skulle hitta någon form av aktivering som hon tycker är kul. Hon gillar bara att spåra. Sök skulle hon säkert klara fin fint rent nosmässigt men inte socialt. Hon skulle inte bli så glad att hitta nån i skogen så länge hon inte känner personen förståss och sen går det inte att ha henna lös, hon sticker på vilt.


Så vad gör man på vintern, jag kan ju inte lägga spår i snön, det syns ju! Då kom jag på iden i går när jag gick och la mig. Jag och Arrac går ut, på plogade vägar och upptrampade stigar så våra spår inte syns och så får Robert ta Zelda ca 20 min senare och leta upp mig och Arrac. Det blir ju spår med en hög motivation i slutet.


Jag gick en bra bit, uppskattningsvis 700-800m långt. Det längsta spår hon har fått tidigare är drygt 500m. Rent spårmässigt så la jag på massa försvåringar som man inte ska göra. Men hon hade bara koppel på inte sina arbetstecken, så jag inte "förstör" något i hennes målbild av arbetstecknet. Hon har aldrig spårat när det är -12 garder! I snö! SÅ långt! Men jag var övertygad att hon klarar det med rätt motivation.   


Skulle jag ha "gjort" ett vanligt spår med apporter som hon inte uppskattar så kanske hon hade gjort det halvdant, men att jag försvinner är en hög motivation för henne. Robert sa att hon var jätteduktig, en vinkel var lite svår men hon kom på det efter några sekunder annars var hon rakt på hela tiden om jag förstod Robert rätt. Han var mycket imponerad av Zelda. Jag med! Men jag vet att hon är otroligt duktig. Så vi får väl ha detta som aktivitet nu under vintern eftersom hon verkar uppskatta det helhjärtat! Att träna lydnad inne är väl OK i några minuter men sen räcker det tycker hon. Om hon skulle välja helt fritt så tror jag att hon skulle vilja vara en eftersökshund, dock vet jag inte hur stort intresse jag har för det   


Min stor Zelda tjej, hon för underbar hon. Piper och gnäller gör hon trots dagens uppgifter, inte blir hon trött i nosen i första taget inte. För göra detta några gånger i veckan. Dock måste husse vara hemma, jag kan ju inte göra det själv. Sen kanske även lite längre   Jag tror hon klarar det, annars är jag försiktig med att gå för fort fram. Jag tror att Zelda underskattas för ofta eftersom hon annars är rätt så "SLÖ".  Hon verkar ha fått en blodhunds nos   


Lite bilder från idag då Zelda hittat mig och Arrac. Hon blev gladast övr att se mig men Arrac blev ännu gladare över att se henne och toger över all lek!



Här springer de rakt emot varandra, de har väldigt roligt ihop och Zelda ser ganska kul ut själv då hennes förstora kostym fladdrar!

 

Först kommer Zelda i en rasande fart så snön yr!

   

Efter kommer lilla Arrac och skuttar fram!


Ja tyvärr blev bilderna suddiga men man ser ju ändå. Det ser ganska kul ut, matte är road i alla fall    


Hej på er!


Tidigare månad - Senare månad

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards