Hundreda

Alla inlägg den 20 april 2010

Av Emma Hammar - 20 april 2010 21:38

Vi var på kurs idag. Det var två veckor sedan sist, jättekul att vara där igen   

Idag tränade vi på position/fotgående, hantering, apporttering och fokus övningar. Arrac är jätteduktig när vi tränar, men sen har han ju mindre trevliga beteenden som Åsa coacha mig igenom. Han ska upp och agera på ljud, saker han ser, saker som inte finns och andra hundar. 


Åsa studerade oss hela tiden och såg snart ett inlärt mönster. Här är det flera faktorer som spelar in varför det är så här. Men helheten är att han går och agerar när han har tråkigt och sen rapporterar detta till mig. En inlärd kedja helt enkelt. För Arrac räcker en blick som bekräftelse, så jag har ju omedvetet förstärkt honom med min blickar. 


Men nu ska jag gå in och styra upp honom i detta oacceptabla beteende. Det han troligen gör är att han skapar sig arbete helt enkelt och troligtvis har Zelda givit honom en för stor kostym som han inte klarar av att fylla ut. 


Jag har sagt det förr och jag säger det igen - OJ vad jag lär mig mycket av den lille herren.  Sen att jag sliter mitt hår i ren frustration är en annan femma Men det är bara att kavla upp ärmarna och inte ge sig! Det här ska bli bra tillslut det har jag gett mig fan på! Tur att jag har hjälp annars vette tusan hur det hade gått   


Ja läxorna jag fick till nästa gång

  •  Positionen - start och stopp (men det kommer inte vi hinna, de andra som hade kommit längre med fotgående hade mer detta i läxa, det var bara jag som inte hade positionen) 
  • Apporttering
  1.  Jobba ner hans tassar (han lägger gärna upp båda framtassarna på leksaken) 
  2. Gripa på kommando "apport"
  3. Släppa på kommano "loss"
  • Sen såklart gav Åsa mig läxor med tanke på hans beteende. Jag ska skriva dagbok och lämna in. 

Ja det var lite att träna på till nästa vecka. Så får vi se vad vi hinner. Ska på utbildning fredag till söndag (problemhund) Så Arrac är hemma med husse två av dessa dagar då jag har med mig Zelda och tränar ANTIJAKT med henne. Japp ut i skogen och jaga svin bara!   


Men det jag kommer att fokusera på är Arracs oönskade beteenden, resten är prioritet 2!


Nä god natt nu... sömnig   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards