Hundreda

Alla inlägg den 24 april 2010

Av Emma Hammar - 24 april 2010 19:49

Ja då var det antijakt träning på schemat idag. Som jag sa igår så ser det så himla lätt ut nedskrivet på papper - men verkligheten är en annan. Det har varit en extremt lärorik dag! Zelda har fått jobba idag   Hon är kanontrött och ligger i soffan mittemot mig nu och snarkar...


Jag lärde mig mycket av Zelda samt av mig själv. Jag menar inte att låta självgod på något sätt. Det jag menar är att jag har lärt mig massor av hur jag själv agerar, eller inte agerar för den delen! Det jag verkligen saknade från utbildningen på Hundens Hus är HUR man lägger förbud på våra hundar. Jag var lite inne i en förtvivlan av okunskap. Ibland måste man tala om för hunden att det får du inte göra. Vi kan träna in det mesta men ibland måste förbudet komma - och då ska man mena det man säger! 


Nu har jag lärt mig hur jag MENAR det jag säger och inte säger det jag menar... det är en stor skillnad på detta  


Vi pratade inte bara förbud men det var en stor del som jag kände att jag behövde. Vi tittade på tre olika hundar idag och Zelda var en av dem. Jag fick träna lite följsamhet, inkallning och linhantering också på Zelda. Samt att belöna henne massor när hon sökte upp min kontakt (vilket hon sällan annars gör)


Lite bilder också - vi fick så himla fint väder idag!

Zelda ligger och laddar vid lunchen innan det är dags för hennes tur. Jag grillade lövbiff och la på macka med massor av grönsaker - mums! 

 

Här är några ur gänget, alla fick inte plats på en bild. Alldeles för mycket spring i benen på vissa utav oss (då syftar jag på Åsa som är höggravid och borde ligga hemma och vila!)   


 Men här hittade jag Åsa och resten av gänget    

 

Jag och Zelda förbereder oss medan Modde är på väg bort för att rigga en synretning. 

 

Här är den vackra damen i egen hög person 


Ja det är mycket att träna på i Zeldas fall. Dock har jag tagit beslutet att inte träna henne i detta trots jaktproblem. Och detta enbart med tanke på Zeldas sjukdoms tillstånd. Hon får inte rusa och springa lös eller i lina. Hon ska gå kopplad jämt och max 10-15 min promenad per gång. Dessutom ska hon inte gå i skogen heller. Så ska jag träna med henne måste hon utsättas för allt av detta och jag tycker inte att det är värt det då hon kanske inte lever så länge till om jag inte lyder veterinärens råd. 


Däremot så skadar det inte att träna på följsamheten och lite inkallning, för OM hon skulle slita sig någon gång så kanske hon inte är lika självständig som hon är idag.


Ja de är inte lätt med hund alla gånger. Jag har tagit beslut om att Zelda ska pensioneras vid nyss fyllda 4 år. Bara ut och lunka, något spår i veckan och lite annat nosarbete inomhus och på tomten så hon får ut energi på hjärngympa. Hon är ju fortfarande ung och har samma behov av stimulans som innan hon blev sjuk, eller snarare innan jag visste att hon var sjuk. 


Hade det inte varit för Zelda hade jag kanske aldrig kommit på att jag vill jobba med hundar på detta sätt, att inrikta mig på hundens beteenden. Så jag har allt att tacka henne för och att jag får så mycket kunskap av henne!


Lilla Arrac då, han var med Robert idag och fiskade och han hade varit jätteduktig   Och för övrig är jag si himla slut nu - måste gå och decka tror jag, det är en hel dag imorgon också med ännu mer praktik i antijakt!


Trevlig lördag kväll på er!


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards