Hundreda

Alla inlägg den 27 april 2010

Av Emma Hammar - 27 april 2010 22:45

Idag är Arrac inte till salu   Han har varit en liten ängel! 


Först ska jag säga att han och jag var ute på en promenad på ett stort fält där han var lös. När han skulle gå ner i ett dike för att dricka få flög det upp två änder framför nosen på honom. Han ville sticka efter då jag kallade in honom och han kom på en klockren inkallning och det var ju en fin störning.


Cirka 20 min senare ser jag hur han stelnar till och sticker som om någon hade skjutit honom i häcken   Jag höjde blicken och ser den vita rumpan av rådjuret hoppa in i skogen. Jag ropar inkallningsordet....

....Och Arrac TVÄRvänder i farten! Och kommer hel vägen in till mig. Jag slappnade av och han sticker igen! En till inkallning och även här samma extremt snabba vändning och ända tillbaka med mig i samma höga fart som han hade efter rådjuret! Det kan man kalla en bra inkallning!


Sen var vi på  kurs på kvällen och även här var han mammas lilla ängel   Förra gången betedde han  inte alls ok, vilket vi jobbade på. Nu var han jätteduktig och snäll. Han var inte dum mot någon hund.


Vi tränade på platsliggningen mest idag. Åh vad han var duktig! Jag har ju bara tränat ligg hemma och lite på utanför hemmet. Och klickat honom och förstärkt att han ligger kvar medan jag går runt lite. Nu var vi 5 hundar och vi låg med 1,5 m avstånd. Vi la ner hundarna och lämnade med ca 3 m i från dem. Jag kan ju förstärka honom med ord som "bra", "rätt", "duktig kille" utan att han reser sig. Jag har tränat det i all träning som vi håller på med att bara för att jag berömmer så ska han INTE sluta jobba. Han ska helt enkelt fortsätta med det han håller på med. 


Så svårighetsökningen var enorm nu i jämförelse med vad vi har tränat på. Ny miljö, ute, med andra hundar, störning av människor som går runt hundarna, folk som ropar "BRAAA" och så vidare. Han bara tittade på mig och han fick sina "rätt" och då vet han att han bara ska fortsätta med det han håller på med! Jag är sååå stolt över min lilla skit. Så därför är han inte till salu idag   


För övrigt så var han i för sig trött på kursen men han hade en just passivitet och låg som en boll framför mina fötter ofta. Han kunde ju lika gärna blivit "över speedad" när han är trött. Så jag är glad att han kan varva ner i en sån här miljö. Så passiviteten går åt rätt håll   


Det var en liten sammanfattning från några av dagens godbitar! 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards