Hundreda

Alla inlägg den 8 maj 2010

Av Emma Hammar - 8 maj 2010 12:15

I morse gick jag direkt ut med Arrac för att lägga spår till Zelda. I samråd med veterinär och mina lärare har vi kommit fram till att ett spår i veckan är lagom för Zelda med tanke på hennes leder. Så jag har bestämt att lördagar är hennes dag. Vi ska ha kalas idag eftersom jag fyller år på måndag så det är bara att planera tiden ordentligt innan gästerna kommer.


Arrac fick springa lös i spåret och han fick en rejäl miljöträning inne i dessa vilt skogar. Han har aldrig gått så här djup in förr, men han tyckte det var jätte skoj.  


På vägen hem från spåret så plockade jag och Arrac blommor så vi får det lite fint när gästerna kommer. Det blev två fina buketter med vitsippor   Men det är inte så lätt att plocka när Arrac försöker hjälp till    Sen gjorde han en kul grej... Han hittade en myrstack och gissa vad tok unge gör!!!???! Han kör in HELA huvudet rakt ner i den väl bebodda stacken! Det lär han aldrig göra om!  


Så här ungefär såg spåret ut som vi la till Zelda. Stjärnorna är vittringspinnar och döskallen ska jag förklara. 


  


Liggtid: 1 timme 

Längd: ca 500m (800 steg)

Terräng: skog 

Väder: Mulet, Blåsigt ca 8 grader 

Föremål: 5 st 


Första rak sträckan gick jättebra hon tog pinnen. Men efter den så sneddade hon till höger och ville dricka massa sumpvatten. Jag höll emot henne tills hon gick rätt. Det gick jättebra fram till spretsvinkeln där hon fortsatte rakt fram, jag höll emot tills hon löste problemet. Men det hände mer saker i den här vinkeln. Hon hade väldigt hög nos och fick värsta draget i linan och skulle bara vidare. Jag visste ju att det låg massor med vildsvinsbök i spåret så det var väl troligen det då. Men jag tänkte att jag vill se hur hon löser detta, om hon fortfarande spårar eller gör något helt annat??? Hon gick princip där spåret låg men jobbade hög nos, det blåste väldigt mycket så hon hade något rakt i nosen. Inte var det pinnen vill jag lova den sket vi fullständigt i. När vi närmar oss nästa vinkel så ser jag det vildsvinsbök som jag hade lagt spåret i, så jag tänkte det är väl det hon har i nosen....


Men vad ser jag då ca 3m bredvid spårkärnan ligger ett rådjurs kadaver som vildsvinen har kalasat på ganska nyligen. Köttet hade börjat torka men det var inga flugor än så det borde ha varit ganska färskt ... någon som är sugen???  


Ja inte konstigt att hon hoppade över ett föremål då hon har denna i nosen! Hon rullade och hade sig i snusket. Det var inte lätt att få bort henne därifrån. Hur som helst så fick jag henne att fortsätta spåra och hon tog resterande föremål och apporterade in all pinnarna. Så hon tog alltså 4 av 5 pinnar. 


Ja Zelda var duktig idag tycker jag. Det blev ett svårt spår men hon älskar utmaningar. Det är andra gången hon ens får en spetsvinkel och nu var det två. Kadavret hade jag inte räknat med... Men det är ju så verkligheten ser ut vi vet inte allt när vi lägger spår. Vi kan ha tänkt ut nya fina försvåringar men i  själva verket kanske det som i det här fallet blev ÄNNU fler försvåringar!


Nu ska jag göra middag till mina vänner som kommer ikväll! Familjen åkte nyss och de fick "bara" fika   


Bye bye

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards