Hundreda

Alla inlägg den 15 maj 2010

Av Emma Hammar - 15 maj 2010 18:01

Ja äntligen kursen som jag hat sett fram emot ganska länge nu. Vilket väder vi hade!    Inte enda moln på hela dagen, jag har en fin solbränna i halva ansiktet. 


Det var så himla kul med hundträning i en hel dag! Det är för få sådana. Sen att det brann i huvudet på Arrac är en annan femma. Vid lunch tid var han redan jättetrött, och då kan han bli frustrerad och irriterad på de andra hundarna. Inge får gå för nära varken matte eller ryggsäcken. Men jag jobbar med honom hela tiden, för det är INTE ok att göra så. Så han har ju fått jobba hela dagen, även i pauserna. Han måste lära sig att bete sig. Men det var ingen som tyckte att hans beteende var konstigt på något sett. Han ju trots allt bara snart 8 mån och han är trött och tar till dumheter då, så länge jag fortsätter att styra upp honom åt rätt håll så ska väl detta falla på plats så småning om.


Ja nu kanske ni är nyfikna vad vi gick igenom?

  • Vi började med teori i 2 h. 
  • Sen gick vi ner på plan och började träna på att ja, vad kallade hon det för nu då?  Ja vi skulle i alla fall träna på att beträda en träningsplan och få in en just attityd och samtidigt få hunden att börja bjuda på ett frittfölj. Detta gjorde vi med kamplek. När hunden bjöd upp på önskat sett blev det lek! Nyttig träning! Detta kan man göra annars också utanför en plan för att få hunden att bjuda på fritt följ. 
  • Carro visade sen hur hon har börjat träna fram förgående och framåtsändande. 
  • LUNCH 
  • Torr träna utan hund, hur går det till på tävling? Vad gör vi osv 
  • Nu körde vi igen det vi gjorde på förmiddagen, kamplek, fritt följ, beträda tävlingsplan. 
  • Fotgående - eller början på fotgående med baklänges fot
  • Lek träning - kampa med regler, attityd osv (här var vi passiva, medan Carro lånade en hund och visade) 
  • Uppsamling och prata om vad VI har för önskemål till morgondagen. 
  • LÄXA - skriva en prioritetslista på vad vi vill fokusera på imorgon. 

Jag är ganska sliten. Krigsskador efter kamplek, har plåster på fingret då Arrac bet mig. Nej då det gjorde han inte, det är jag som har fingrarna på fel plats när vi leker. Arrac ja var sa jag, det gick en kortslutning runt lunch idag så han är helt slut. Man märkte vad värmen gjorde på hundarna idag. Det är ju nästan Arrac första upplevelse med riktig värme. Han är ju bara trots allt född i slutet av september. Vår solen är stark och det märks på honom. Han brukar inte bli trött så fort. Men jag måste säga att det syns att det är Aussie i lillkillen, han vill ju jobba fast han är trött, dock måste han lära sig coola ner lite ändå   


Jag som var så duktig och tog med mig kameran idag, men va tror ni att jag glömmer? Inte batteriet för det laddades i natt, ja minnens kortet satt fortfarande i datorn! Så Besviken jag blev! Inga bilder från idag... Ska försöka att inte glömma imorgon. Carro vill ha lite bilder på sin hemsida också då hon inte har så mycket kursbilder, så det tänkte jag försöka fixa i morgon!


Nä nu är jag hungrig! 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards