Hundreda

Direktlänk till inlägg 8 juli 2010

Träning med träningskompisar

Av Emma Hammar - 8 juli 2010 22:16

Det börjar bli så kul nu när jag börjar träna med andra hundmänniskor! Superhärligt verkligen!


Idag kom Carina med sina två aussiesar Chilla och Deedee och Annika med terven Prima. Vi skulle ha tränat lydnad tillsammans då vi gick kursen hos Carro tillsammans. Men det hela slutade med att vi spårade istället   


Carina (nu skyller jag allt på henne   ) blev lite nyfiken efter att ha läst i min blogg om ID-spåret. Så ja vi la ett varsitt ID-spår till Chilla och Prima så de skulle få testa på. Själv ville jag ha ett vanligt personspår till Arrac då jag tänker hålla mig till ett typ av spår tills han kan det ordentligt. SEN kan han få börja med andra typer av spår, eller sök för den delen (jag blandar inte olika nosarbete i inlärningsstadiet). 


Tjejerna fixade detta galant med ID-spår (nu tänker jag inte tala om vilka jag menar, hundar eller mattar   ) Annika var lite rädd för amazonas boaormar som vi har här ute i RÖ skogarna, så fort gick det för henne då hon la spåren... I alla fall efter att hon hade släppt taget om Carina... 


För er som inte vet så går man flera personer då man lägger ett ID-spår. Och sen ska hunden spåra efter rätt spår med hjälp av att en doft som presenteras i början av spåret  (nu mattes smutsiga strumpa). Därav att Carina och Annika gick armkrok i skogen och efter ett tag går de skilda vägar. 


Prima hade kollat av brytpunkten innan hon gick vidare på mattes spår. Hon undrade vad de hade pysslat med där. Chilla hade gått rakt på mattes spår hela vägen, det är klart hon ska spåra matte   


Arrac fick då ett spår som Carina hade lagt, närmare 2h liggtid tror jag det var. Två vinklar och tre pinnar. Inte så långt 100-150 m max. Han stressade upp sig när de andra hundarna var uppbundna och stod och skällde så han var inte helt lugn när vi tog spåret. Jag kräver ALLTID att han ska lugna ner sig innan han tar ett spår men jag blev så förbaskat myggbiten att jag inte väntade så länge. 


Han slog mycket i det här spåret och hade en jädrans fart. Efter ett tag började han frenetiskt nosa på marken. Då såg jag pinnen... han hade gått förbi men han visste att den fanns där och han letade tills han hittade den. Fösta vinkel var lite strulig men han löste det. Så går det när man är upphetsad... andra pinnen och andra vinkeln gick bra. Nu spårade han något rakare. Sista pinnen tog han i munnen och så tänkte han fortsätta att spåra framåt med pinnen i munnen!!! Tokunge    Han är duktig min lilla skit. Men vaddå han är ju knappt 10 mån, han kommer nog bli en riktigt bra spårhund tror jag! 


Jättekul att träna med er! Det gör vi om! Vi kan ju testa att hålla oss till planeringen då, och träna lydnad   


Fasen höll på att avsluta utan att ens nämna Deedees spår... Hon tog Arracs spår efter honom. Jag försökte vara noga med att lägga tillbaka pinnarna exakt där de låg. Hon hade klarat det bra. Var fösta gången hon tog ett sådant spår efter en annan hund. Hon kollade tydligen lite efter vad Arrac hade gjort där innan men sen spårade hon på och tog alla pinnarna med sig hem! Duktig tjej   


Nu - SLUT   

 
 
Carina Deedee Chilla

Carina Deedee Chilla

8 juli 2010 23:16

Ja, skyll allting på mig bara ;) Trevligt hade vi iallafall och båda mina somnade direkt när vi kom hem. Spårar gärna tillsammans igen, men då lååångt ute i skogen där ingen hör mina galna skällande hundare. Eller.... jag kanske ska lära dom att vara tysta istället ;)

http://www.deeamy.se

 
Ingen bild

Marre

9 juli 2010 11:43

Hör gärna av er till mig nästa gång ni spårar!

 
Nathalie

Nathalie

9 juli 2010 22:41

Hej Emma, vad roligt att du kikade in till mig och Vilja... och tack för lyckönskningen vad gäller avloppet! ;) Kul med gemensamma intressen, klart vi borde "råka stöta in i varandra" - jag blir kvar på Öland i en dryg vecka, när kommer du? :)

http://www.entjejenhudenhusvagn.se

 
Nathalie

Nathalie

9 juli 2010 23:18

Åh, men då har jag redan pipt iväg mot Halmstad... Attans! Kanske sammanstrålar vi någon annanstans i sommarsverige istället? Annars får du ha en skön sommar och en fanstastisk semester med vovvisen! :)

http://www.entjejenhundenhusvagn.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards