Hundreda

Alla inlägg den 31 augusti 2010

Av Emma Hammar - 31 augusti 2010 11:23

Jag ska ju på inträdesprov med Arrac för att få gå Agilitykursen. Hunden måste kunna "stanna" för att få delta. Arrac kan inte stanna då jag helt enkelt inte har tränat på det.


Jag gick ut och la grunden för "stanna" nu. Jag tog Arrac, klicker och två tennis bollar för att träna. 


Jag skickade iväg honom säger "stanna" (han lyssnar på nya saker jag säger) När jag får en reaktion hos honom klickar jag och kastar bollen. Nu har jag fått upp en förväntan på ordet stanna. 


Blev lite knas att göra detta i flera repetitioner då han sen istället började bjuda på ett riktigt snyggt frittfölj då jag håller i bollarna. 


Då satte jag honom och gick iväg. Kallar in och kastar bollen och säger "stanna".  Gjorde detta några gånger.


Sen höjde jag kraven och sätter honom, kallar in och gör handrörelsen utan att kasta bollen och säger "stanna". Vid en reaktion klickar jag och kastar bollen.


Vi tränade 10 - 15 min så det får räcka. Nu har jag lagt grunden, han kan det inte än men han har ett hum om att det är kul att jag säger stanna. Få se om vi får gå med på kursen   

Av Emma Hammar - 31 augusti 2010 11:13

Kom nyss in efter ett träningspass igen. Jag försökte ta det aningen lugnare än sist. Jag har haft känningar till förkylning i helgen, den försvann så kroppen besegrade en eventuell sjukdom. Men bäst att ta det lugnt i alla fall. 


Funderar på att skaffa ett baggen bälte och en bra sele till Arrac. Det är jättejobbigt att springa med koppel i handen. Framför allt då jag har en liten unghund som gärna vill dra lite till och från. Medan jag springer är han väldigt duktig, men så fort vi börjar gå så drar han igen. 


Efter halva sträckan så släppte jag honom lös, men jag vill ju helst att han ska springa hos mig. Den dagen polletten har fallit ner kan han få vara lös då han fokucerar på det vi håller på med. Han ska inte springa och leta fter vilt som han gjorde idag. Jag kunde bryta och kalla in honom, men det är inte så jag vill ha det, han ska springa hos mig. 


Med Baggen bälte får jag ju lite draghjälp också   


Så här såg mitt träningspass ut


Springa 20 min (intervall- springa-gå-spring...)

100 sit-ups

12  armhävningar

10 - triceps 

20 rygglyft 

Streching 


Tränings tid: 40 min


Ingen tog min utmaning - Klenisar   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards