Hundreda

Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Djupdykning i hundspråk

Av Emma Hammar - 26 september 2010 17:41

Det var kul den här helgen på utbildningen. Nu har våra lärare höjt kraven på oss! Nästa helg höjs ribban ytterliggare! Nu har vi kommit genom halva utbildningen så vi ska ju klara oss själva efter januari nästa år! 2011 är året då vi kan börja jobba med problemhundar självständigt!


Nästa helg - har en klump i magen redan (nervös) Vi ska ha med oss en projekthund var. Det i sig är inget ovanligt. Men vi ska hålla en intervju inför klassen och lärare    Vi ska göra en träningsplan på plats och träna praktiskt också inför klassen och lärare och allt detta ska FILMAS! 


Där kan vi snacka om att ribban höjs! 


Vi körde då en djupdykning idag i hundens språk. Man kan aldrig bli full lärd... så det är bara att träna och öva sina färdigheter att se vad hundarna säger. Som våra lärare säger


"Den dag vi anser oss vara full lärda, då är det dags att lägga av med det vi håller på med!"


Men andra ord så vet man inte vad man snackar om då man ser sig vara bäst. Nu vill jag ju bli BÄST och lära mig allt som det bara går att trycka in i min skalle! Håller jag ribban högt så kommer jag nog en bra bit på vägen!!!


Nu är jag mosig i huvudet som vanligt efter en intensiv helg och det är bara att bearbeta detta nu så det också fastnar där inne någonstans   


Arrac var med idag. Han fick ligga passiv hela dagen då det bara var teori. Det klarade han jättebra! Duktig kille. Det märks (ibland) att han mognar lite i taget.


Jag passade också på att utnyttja några i gruppen till tandvisning. Jag har tränat det hemma mycket noga nu och med mig fungerar det bra.


Först fick Camillla testa eftersom hon känner Arrac. Han satt i position och ser detta som ett moment. Han sitter helt stilla då han märker att det är tandvisning! Superbra! Sen fick Mats pröva, han är äldre och man så det är nyttigt, de har ingen relation till varandra. Arrac klarade detta lika fint som när jag tittar på hans tänder. Sen då även Modde kollade och det gick jättebra! Han började sen att testa att utöka svårigheten i hanteringen i ansiktet på Arrac. Han sa att vi verkligen har jobbat på bra med detta och kommit långt med hanteringen. Han vet ju hur det såg ut från början. Så han tyckte att det var dags att kräva mer av plutten nu. Så toppen!

 
 
Elin

Elin

26 september 2010 18:21

Tack för tipset men dem hade blicken på mig hela tiden, verkar som att tvljudet inte var så störande. Men ska hålla kolla på detta ännu mer! :)

Tyckte det var så jävla synd bara..för jag frågade hundägarna brevid om deras hund vara skotträdda för att det kan smitta av sig. Alla sa nej, men sen fick deras hundar panik och bara skrek. Och då menar jag panik! Fy tusan va hundarna skällde..

Så Julius som satt så fint vid mina sida när rakterna flög upp, började helt plötsligt skruva på sig när han hörde dem andra hundarna.
Så nu måste det skjutas på onsdag!!

http://www.fluffmonster.blogg.se

Emma Hammar

26 september 2010 18:24

Så trist! Vi kan prata mer om det men jag vill INTE att det ska bli knas för dig så jag tipsade på en gång!

Vi håller oss en liten bit bort från varandra på onsdag för säkerhets skull under pangandet! Sen kan vi träna ihop ;)

 
Elin

Elin

26 september 2010 18:33

Ja, i värsta fall går jag lite promenad runt om i området.
Julius är ju en ganska stark hund så jag tror inte han har påverkas men jag vill göra allt för att förbygga detta.

http://www.fluffmonster.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards