Hundreda

Alla inlägg under september 2010

Av Emma Hammar - 27 september 2010 10:59

Kom nyss in från en lång promenad från skogen. Arrac har sprungit lös och busat och jag hittade svamp! Hade ingenting att lägga svampen i...........!! PANIK! Måste ju plocka svampen. Men smarta Camilla som jag hade i luren sa åt mig att strippa! AV med allt och tog av mig min t-shirt och la svampen i den. Jag var sen tvungen att gå från skogen för jag hittade bara mer och mer och det fick inte plats med fler svamp i tröjan! Här är en nackdel att vara liten och smal då har man små tröjor! Nu hade jag velat ha en 5XL tröja! Måste gå dit i morgon igen   


Säger INTE vart det var någonstans   


Ser ni hur Arrac smyger på svampen... han vill nog ha lite!


Fasen det kommer inte bli någon vanlig kantarellhund av Arrac han är en riktig svamp magnet och hittar svamp och - STAMPAR sönder den!


Eh jag har inte lärt honom att leta svamp än. Har så mycket att göra ändå. Nästa år kanske jag lär upp honom.... 

Av Emma Hammar - 26 september 2010 20:25

Kul att det är så stort intresse för spårgruppen. Många har anmält sig snabbt. Det blir en kurs med ett tillfälle i månaden som sträcker sig i fem månader. Jag håller kursen tillsammans med Camilla och den är utformad efter det som ekipagen vill ha. Alltså är det ingen vanlig kurs där vi instruktörer har en färdig kursplanering. Vi kör praktik efter önskemål och går i genom den teori vi stöter på under vägens gång. 


Det finns 2 platser kvar! 


Första tillfället är den 10 oktober i Gillinge. Är det någon som är sugen? Det är flera spårgalna människor som är med på denna kurs! Först till kvarn! 

Av Emma Hammar - 26 september 2010 17:41

Det var kul den här helgen på utbildningen. Nu har våra lärare höjt kraven på oss! Nästa helg höjs ribban ytterliggare! Nu har vi kommit genom halva utbildningen så vi ska ju klara oss själva efter januari nästa år! 2011 är året då vi kan börja jobba med problemhundar självständigt!


Nästa helg - har en klump i magen redan (nervös) Vi ska ha med oss en projekthund var. Det i sig är inget ovanligt. Men vi ska hålla en intervju inför klassen och lärare    Vi ska göra en träningsplan på plats och träna praktiskt också inför klassen och lärare och allt detta ska FILMAS! 


Där kan vi snacka om att ribban höjs! 


Vi körde då en djupdykning idag i hundens språk. Man kan aldrig bli full lärd... så det är bara att träna och öva sina färdigheter att se vad hundarna säger. Som våra lärare säger


"Den dag vi anser oss vara full lärda, då är det dags att lägga av med det vi håller på med!"


Men andra ord så vet man inte vad man snackar om då man ser sig vara bäst. Nu vill jag ju bli BÄST och lära mig allt som det bara går att trycka in i min skalle! Håller jag ribban högt så kommer jag nog en bra bit på vägen!!!


Nu är jag mosig i huvudet som vanligt efter en intensiv helg och det är bara att bearbeta detta nu så det också fastnar där inne någonstans   


Arrac var med idag. Han fick ligga passiv hela dagen då det bara var teori. Det klarade han jättebra! Duktig kille. Det märks (ibland) att han mognar lite i taget.


Jag passade också på att utnyttja några i gruppen till tandvisning. Jag har tränat det hemma mycket noga nu och med mig fungerar det bra.


Först fick Camillla testa eftersom hon känner Arrac. Han satt i position och ser detta som ett moment. Han sitter helt stilla då han märker att det är tandvisning! Superbra! Sen fick Mats pröva, han är äldre och man så det är nyttigt, de har ingen relation till varandra. Arrac klarade detta lika fint som när jag tittar på hans tänder. Sen då även Modde kollade och det gick jättebra! Han började sen att testa att utöka svårigheten i hanteringen i ansiktet på Arrac. Han sa att vi verkligen har jobbat på bra med detta och kommit långt med hanteringen. Han vet ju hur det såg ut från början. Så han tyckte att det var dags att kräva mer av plutten nu. Så toppen!

Av Emma Hammar - 25 september 2010 21:11

Vet blev en fullspäckad dag med massa praktisk träning i hundmöten och dess verktyg till detta. Vi dök in lite mer på djupet i hundmöten idag. Mycket intressant. I morgon ska vi titta på filmerna i dessa möten och göra en riktig djupdykning i hundens språk! Verkligen roligt och intressant!


Alla fick med sig en egen projekt hund. Jag hade med mig två eller det är samma flock men två hundar och en husse och matte. De jobbade på kanon bra och det syns att de har utvecklats! Tack för att ni kom och ställde upp i vår utbildning! Vi fick ut kunskap av er och vi hoppas att ni också fick med er nya verktyg hem!


Mina kära klass kamrater jobbade på bra idag och visade även de att de utvecklas och det är så lärorikt att se sina kamrater jobba med sina hundar. 


Jag fick hjälpa till och assistera en klasskamrat med en hund. Jag fick nu testa på nya saker rent praktiskt som var mycket nyttigt för mig att handgripligen få testa med mina egna händer! Super kul!


Nu ska jag ladda över filmerna från dagen och ta med mig dessa till i morgon. Vid flera tillfällen hade vi tre kameror som rullade samtidigt. Så det ska bli kul att se vad alla fick på linsen!


Godnatt! 

Av Emma Hammar - 24 september 2010 21:40

Japp vi körde stenhårt Arrac och jag innan jobbet idag! Det gick bra. Han tyckte nog att matte var lite kul igen   


Sitter nu och tittar på "se upp för dårarna" den är riktigt rolig, var ett par år sedan man såg den. Så ska se på den igen typ...


Asså riktigt trött efter jobbet och ändå jobbade jag bara 5h idag   Inte bra det här...


Imorgon blir det utbildning igen, lördag och söndag. Jag har med mig ett dubbel ekipage som går och tränar för mig. Ska bli jätte kul som vanligt. Man brukar vara ganska mosig i huvudet när man kommer hem. Får se om det finns något skoj att skriva till er läsare   


Ha en trevlig kväll!

Av Emma Hammar - 23 september 2010 22:52

Som vanligt en fullspeckad dag. Började väl lugn om jag bort ser från att Zelda har väckt mig flera gånger för att hon är dålig i magen stackarn... Ska nog lära henne öppna bakdörren så hon kan gå ut med sig själv om hon blir dålig...  


Sen bar det iväg till jobbet på Myzen's hunddagis. Nu jobbar jag där varje torsdag på eftermiddagarna. Arrac tycker att det är jobbigt varje gång jag lämnar rummet för att gå ner och ta hand om hundarna eller lämna av en hund som ska gå hem. Men han har faktiskt varit rätt duktig idag. Men när jag skulle lämna av sista hunden då fick Arrac NOG! Jag hör på övervåningen hur han river stället! Han satt innanför några kompstgaller, de hade han hoppat över och skivan som står vid trappan! Ajaj ingen mer agility    Det lär honom ju bara att hoppa! Nej då sånt kunde han innan... Så jag han precis stänga grinden mellan dagiset och hallen där matte till den sista hunden står då jag hör dunsen i grinden... Jag Arrac slängde sig in i den... MUPP hund. 


Det vill jag kalla för ett AUSSIE MONSTER!!!!


Sen var det agilitykurs på det.... Ja stress på stress kändes det som idag. Arrac fick till att börja med ligga kvar i bilen då han skriker av förväntan då vi svängde in på klubben. GLÖM att han får gå ner och jobba då han håller på sådär. Jag hämtade honom då han lugnat sig. 


Vi körde på försiktigt idag. Dock mer än jag hade tänkt mig men försöker att ta det lugnt då hon lätt blir frustrerad eller går upp i varv.


Men nu är det hårdkörning pålösträningen igen här hemma vill jag lova! OJ vad Arrac är BILLIG just nu! Han har verkligen börjat skita i inkallningar. Och då menar jag strunta i dem...   


När vi kom hem så släppte jag ut hundarna ur bilen som jag alltid gör. Vad tror ni fanskapet gör?!?! Inte springa in i alla fall - han springer mot vägen efter Sotis (vår katt) Nu var jag riktigt ARG!!!


Så imorgon är det hårdträning som gäller. Den lilla snorungen ska inte komma undan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! HAHAHA (elakt skratt....)

Av Emma Hammar - 23 september 2010 10:04

Nu en ny film! Såg till om denna inte fungerar!



Vinnaren vinner äran och en klicker med armband - en liten vinst men ett bra träningsredskap!

Av Emma Hammar - 22 september 2010 21:32

Idag har det varit mycket. Arrac är helt slut och ganska otrevlig idag...


Åkte för en privatträning ända i Järfälla för lite valpträning. Coolt att hon hittade just mig. Efter det så stannade jag kvar med Arrac för passivitetsträning i solen. 


Gnällig hund som precis har satt sig... Det tar en stund innan han varvar ner. Men till slut så!


   

Arrac sitter på en sten och tittar på folk som går förbi. 


  

Spanar...


Sen bar det av till klubben för att träffa Fluffmonstrena! Vi tränade mycket passivitet men också lite platsliggning, se för er själva. 


Två stycke fluff och en svart korv   

Arrac har sten koll på matte


Japp, två fluff igen och en korv. Alla samlade. Arrac kom på sig självt att han kan hakan i marken också!


Vi hittade nya bekantskaper idag på klubben. Ett gäng med Aussiesar! Vi ska träffas på klubben samma tid nästa vecka för träning. Och kan ni gissa, inga skott idag heller!!!! Jag blir galen! Men nu har de LOVAT nästa vecka, men det gjorde de förra veckan också.... Suck...


Helt slut. Arrac också... Blir nog att titta på när det är kurs imorgon. Arrac kommer inte att palla, utan att balla ur om jag känner honom rätt. 


God natt. Och svar JA, jag ska fixa en ny film på Arracs bakdelskontroll!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards