Hundreda

Alla inlägg under oktober 2010

Av Emma Hammar - 17 oktober 2010 17:54

Nu ska nog sluta tjata om hans MH efter detta inlägg   


Vi fick ju inte så bra lekintresse i papprena och jag kände att jag vill förklara varför. Ingen ursäkt bara ren fakta. 


Jag har tränat Arrac mycket i omvänt lockade vilket betyder att jag försöker "lura" honom ur position. Alltså jag har sagt åt honom att ligga. Han får under inga omständigheter resa sig oavsett störning förren han har fått kommando "fri". Och jag slänger godis, kastar leksaker, hoppar och stör och han ska inte resa sig. Ibland kan han flyga upp ändå... då tar han t ex leksaken och sen kollar han på mig och inser att han har inte fått ett "fri" kommando och släpper då leksaken eller ger den till mig. 


Det var det han förväxlade MH:t med. Han ville leka och fick inte tag i den och sen när testledaren kastar iväg dem så hugger han leksaken.... och inget händer hos matte. Han gav mig blicken " jag ber om ursäkt" och sen skulle vi göra detta en gång till bara det att nu STÅR han HELT STILLA och bara tittar på den flygande leksaken som tillslut hamnar på marken... Han väntar på ett var så god....


Jag kan lätt visa att han har stort föremålsintresse vare sig de flyger i lyften, lek med mig, lek med främmande person eller ett "dött" föremål på marken han leker med allt!


Vad lydnaden kan ställa till det    Men jag är nöjd och han var så duktig. Jag vet ju att han KAN leka. Det är FÅ individer som leker mer galet än honom! Hihi   

Av Emma Hammar - 17 oktober 2010 17:34

Haft två stycken kurser idag. Först var det vardagslydnad 2 i 1,5 timmar innan lunch. Det var apportering och inkallning på schemat idag. Alla skötte sig jättebra! Alla har gjort flera framsteg under dagens pass. Det är ett riktigt härligt gäng   Ser alltid framemot att hålla kurs!


Bjuder en bild från dagens kurs 



Sen var det bara hem och äta lunch för att sen åka till nästa kurs. Slyngelkurs i Vallentuna. Det är ett gäng på 4 hundar som har beställt den här kursen eftersom jag vanligtvis inte har kurser i Vallentuna. Men på beställning så kan jag åka iväg    Även har var det inkallning på schemat samt ligg med stadga.  De kämpade på bra och gjorde stora framsteg i träningen! Bra där!


Nu återstår massa skriv arbete för mig som mina lärare vill ha in... *suck* Det tar sån tid att sitta och skriva dagböcker... Men det måste göras!

Av Emma Hammar - 17 oktober 2010 13:17

Hade råkat lägga upp en film dubbelt och missat en annan film nämligen skramlet! Nu har jag fixat det!


Är hemma en snabbis har haft kurs och ska iväg igen nu till Vallentuna och hålla en slyngelkurs! Jag kommer tillbaka under eftermiddagen, kvällen och ska skriva lite mer om Arrac's MH   

Av Emma Hammar - 16 oktober 2010 23:41

Kontakt, hälsning och lek


Förföljande 


Aktivitet 


Avståndslek


Överraskning


Ljudkänslighet


Spöken


Skott

Av Emma Hammar - 16 oktober 2010 22:10

Vi har varit i Alunda på deras BK och gjort MH! Så kul och spännande! Jag håller på för fullt att ladda upp filmerna från MH:t men de kommer nog inte bli färdiga idag, tyvärr...


Men det var kul!! Han fick en 1:a på skottet   Resultatet har jag redovisat i inlägget nedan, hoppas ni kan utläsa något av det. 


Domaren sa att jag har en Go och gla kille! Vi har en jättefin relation! 


Arrac har lyckat charma alla som var med - domare, figgar, testledare mm. De tyckte att det var jättekul att se hans MH. Vi fick många fina ord idag   


När jag och Arrac kom in på plan så hade tydligen en av figgarna sagt "här kommer en riktig bruksmänniska" ... Tyckte jag var lite kul!


Tack Elin för att du filmade!


Jag måste berätta mer om hans MH men nu är jag SÅÅÅ trött, Arrac lika så! God natt!

Av Emma Hammar - 16 oktober 2010 18:14

 

1

2

3

4

5

1.a Kontakt
Hälsning

Avvisar kontakt-morrning och/eller bitförsök

Undviker kontakt-skyggar drar sig undan

Accepterar kontakt-helt oengagerad, men drar sig inte undan

Tar kontakt själv eller när föraren tar kontakt. Balanserad 

Intensivt kontakt- beteende mot testledaren, kan hoppa och gnälla.

1.b Kontakt
Samarbete

Följer ej med trots upprepade försök att locka

Följer med motvilligt, strävar mot fö eller stretar åt annat håll.

Följer med hela sträckan, neutral.

Följer med villigt, engagerar sig. 

Följer med villigt. Visar intensivt intresse mot testledaren, hoppar gnäller.

1.c Kontakt
Hantering

Avvisar. Morrar och/eller bitförsök

Undviker, drar sig undan, tar eventuellt kontakt med föraren.

Accepterar. Är neutral. 

Accepterar. Svarar med kontakt- beteende.

Accepterar. Intensivt kontakt- beteende mot testledaren

2.a Lek 1
Leklust

Leker ej

Leker ej, men visar intressse 

Leker-startar långsamt men blir aktiv

Leker aktivt, startar snabbt

Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt

2.b Lek 1
Gripande

Biter ej

Griper ej, nosar på föremålet

Griper försiktigt eller nyper föremålet 

Griper direkt med hela munnen

Griper direkt, hugger föremålet

2.c Lek 1
Dragkamp

Biter ej

Biter försiktigt, släpper, håller, drar ej emot.

Biter-drar emot, släpper, tar om.

Griper direkt med hela munnen, drar emot tills testledaren släpper. 

Griper direkt med hela munnen, rycker, drar emot tills testledaren släpper

3.aFörföljande

Startar ej

Startar men avbryter

Startar eller springer långsamt. Kan öka farten. Fullföljer.

Startar med hög fart, målinriktat- bromsar in vid bytet.

Startar direkt med hög fart. Springer förbi bytet. Kan vända.

3.b Gripande

Nonchalerar bytet/springer ej fram

Griper ej, nosar på föremålet.

(1)(2)Griper tveksamt eller med tidsför- dröjning

Griper direkt, släpper.

Griper direkt. Behåller bytet i minst 3 sek.

aktivitet

Är ouppmärksam, ointresserad, inaktiv

Är uppmärksam och lugn-står, sitter eller ligger.

Är uppmärksam och i huvudsak lugn. Enstaka aktivitets- höjningar.

Är uppmärksam men ngt orolig, vandrar runt och nosar.

Är orolig. Växlar snabbt i aktivitet.

5.a Avst. lek
Intresse

Engageras ej av figuranten. Ointresserad.

Kontroll. Avbrott kan förekomma.

Intresserad, följer figuranten utan avbrott.

Intresserad, vill iväg. Enstaka startförsök.

Mycket intresserad. Vill iväg. Upprepade startförsök.

5.b Avst. lek
Hot/agg

Inga skall eller morrningar.

Enstaka skall och/eller morrningar under mom. 1 del.

Enstaka skall eller morrningar under mom. 1 och 2 del.

Visar hot- beteenden, skall morrningar under mom. 1 del.

Visar hot- beteenden, skall och morrningar under mom 1 2 del.

5.c Avst. lek
Nyfikenhet

Går ej fram till figuranten, ointresserad.

Går fram när figuranten pratar eller bollar med föremålet.

Går fram när figuranten ger sig till känna.

Går fram till figuranten med låg kropps- hållning och/eller tids- fördröjning.

Går direkt fram till figuranten utan hjälp.

5.d Avst. lek
Leklust

Visar inget intresse

Leker ej men visar intresse.

Leker, griper försiktigt, släpper, drar ej emot.

Griper direkt. Kan släppa ta om. Drar emot.

Griper direkt med hela munnen. Drar emot, släpper ej.

5.e Avst. lek
Samarbete

Visar inget intresse

Blir aktiv men avbryter

Är aktiv med figuranten när denna är aktiv

Är aktiv med figuranten, intresse även mot passiv fig.

Uppmanar passiv figurant till fortsatt lek.

6.a Överaskn
Rädsla

Stannar, kort stop.

Hukar sig och stannar

Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

Flyr högst 5m.

Flyr mer än 5m.

6.b Överaskn
Hot/agg

Visar inga hotbeteenden

Visar enstaka hotbeteenden

Visar flera hot- beteenden under längre tid.

Visar flera hot- beteenden och någon attack.

Visar hot- beteenden och attacker som kan avslutas med bett.

6.c Överaskn
Nyfikenhet

Går fram när föraren lägger ned overallen/går inte fram.

Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen-lockar på hunden.

Går fram till overallen när föraren står bredvid.

Går fram till overallen när föraren gått halva avståndet.

Går fram till overallen utan hjälp

6.dÖverasknin
Kvarstående rädsla

Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

Liten båge el liten tempoväxling, el tittar bort vid någon av passagerna.

Båge el tempoväxling vi 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen.

Båge eller tempoväxl vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena.

Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager.

6.e Överaskn
Kvarstående intresse

Inget intresse för overallen.

Stannar upp. Luktar på overallen vid ett tillfälle.

Stannar upp. Luktar/tittar på overallen vid minst två tillfällen.

Biteri/leker mot overallen. Intresset minskar efter hand.

Biteri/leker med overallen vid två eller fler passager.

7.a Ljudkänsl
Rädsla

Stannar, kort stop.

Hukar sig och stannar.

Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

Flyr högst 5m.

Fler mer än 5meter.

7.b Ljudkänsl
Nyfikenhet

Går inte fram

Går fram när föraren sitter på huk och talar till skramlet-lockar på hunden.

Går fram till skramlet när föraren står bredvid.

Går fram till skramlet när föraren gått halva avståndet.

Går fram till skramlet utan hjälp.

7.c Ljudkänsl
Kvarstående rädsla.

Ingen tempo- förändring eller undanmanöver.

Liten båge, el liten tempoväxling el tittar bort vid någon av passagerna.

Båge el tempoväxling vid 1a passagen. Minskat utslag vid 2a passagen.

Båge eller tempoväxling vid minst två passager utan minskad intensitet mellan tillfällena.

Visar stort mått av rädsla el ökad rädsla efter samtliga passager.

7.d Ljudkänsl
Kvarstående intresse

Inget intresse för ljudkällan

Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid ett tillfälle.

Stannar upp. Luktar/tittar på ljudkällan vid minst två tillfällen.

Biter i/lek mot skramlet. Intresset minskar efter hand.

Biter i/leker med skramlet vid två eller fler passager.

8.a Spöken
Hot/agg

Visar inga hot- beteenden.

Visar enstaka hot- beteenden.

Visar flera hot- beteenden under längre tid.

Visar flera hot beteenden och någon attack.

Visar hot- beteenden och flera attacker.

8.b Spöken
Kontroll

Enstaka kontroll, därefter inget intresse/skärmar av sig.

Tittar till mot spökena då och då.

Kontrollerar/ handlar mot båda spökena. länga avbrott.

Kontrollerar/ handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.

Kontrollerar/ handlar mot båda spökena under hela momentet

8.c Spöken
Rädsla

Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren.

Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid föraren. Någon avstånds- reglering.

Uppehåller sig i huvudsak framför eller bredvid fö. Pendlar mellan flyktstart och kontroll.

Uppehåller sig i huvudsak bakom föraren. Pendlar mellan flyktstart och kontroll.

Flyr längre än kopplets längd. Kan ta stöd av publiken eller lämna platsen.

8.d Spöken
Nyfikenhet

Går fram när föraren tagit av figs förklädnad.

Går fram när föraren talar med fig/lockar på hunden.

Går fram till spöket när föraren står bredvid.

Får fram till spöket när föraren gått halva avståndet.

Går fram till spökena utan hjälp.

8.e Spöken
Kontakt

Avvisar eller undviker kontaktförsök.

Accepterar kontakt-helt oengagerad, men drar sig inte undan.

Besvarar kontakt när figurant bjuder.

Tar kontakt själv. Balanserad.

Intensivt kontakt- beteende mot figurant. Kan hoppas och gnälla.

9.a Lek 2
Leklust

Leker ej

Leker ej, men visar intresse.

Leker-startar långsamt men blir aktiv.

Leker aktivt, startar snabbt.

Leker mycket aktivt, startar mycket snabbt.

9.b Lek 2
Gripande

Griper ej

Griper ej direkt, nosar först på föremålet.

Griper försiktigt eller nyper föremålet.

Griper direkt med hela munnen

Griper direkt, hugger föremålet.

10.Skott

Visar ingen berördhet. Snabb kontroll och sedan helt oberörd.

Kontroller som försvinner efter första skotten. Bryter men upptar startad aktivitet.

Avtagande reaktioner på skotten/riktar intresse mot skytten/återgår till aktivitet/ passivitet.

Avbryter aktivitet/låser mot skytten. Kan ej återgå till lek/passivitet.

Kvarstående oro efter flera skott. Avbryter efter tydliga flyktbeteenden/ avstår skott.

      

 




Av Emma Hammar - 15 oktober 2010 19:09

På måndag avgörs blogg tävlingen! Den som har visat störst engagemang och gjort störst utveckling kommer att vinna!


Vem tycker då ska vinna? Gå in i menyn med kategorier och tyck på månadens tävling så har jag ett inlägg med länkar till alla deltagarna. 

Av Emma Hammar - 15 oktober 2010 13:21

JA jag är fortfarande sjuk men jag måste ur lite energi ur den här lilla hunden... Framför allt så kan inte ha flera dagars överskotts energi i morgon! Men vad vi ska göra då låter jag vara hemligt tills efter det är klart i morgon  


Men spåret idag


  • 730m långt 
  • 1,5 h liggtid
  • 4 garder i skuggan
  • Äng
  • 4 vinklar, 1 spetsvinkel
  • Frost på flera ställen
  • 6 föremål varav 1 bommad

  


Hans längsta spår hittills. Jag vill träna på uthålligheten och få ut mycket energi eftersom jag inte är så himla pigg. Jag agerade ankare där bak! Klicka på bilden om du vill se större format. Fasen vad min iphone är bra! 


Arrac spårade bra. Han har för hög fart bara så jobbar på det och mina starter då han bara flyger iväg! 


Någonting som är mycket svårt för spårhundar är när man lägger spåret när det är frost och sen ska ta spåret då frosten har tinat upp. Har du några erfarenheter med detta? Hur gick det för din hund? 


Jag la spåret i frost i skuggan. Fast det var bara på några ställen och en liten del av spåret. Men på ett ställe var det frost när jag la spåret men hade tinat upp när jag och Arrac kom, och han bommade pinnen! Spetsvinkeln ligger också i det här området. Först tog han spetsvinkeln perfekt men vek sen av för att kolla en gång till om vinklen verkligen låg där. 


Jag är mycket nöjd med Arrac han spårade med bättre tempo mot slutet. Han har aldrig haft ett så långt spår förut eller gått ett när det är så här kallt! Han gå alltid med låg nos och jobbar riktigt fint! Finns massor att putsa på men han verkligen duktig för sin ålder också   


Bjuder på lite bilder!


          

Tre olika bilder där han spårar och när kan kommer och ska lämna av pinnar


Han spårade jättefint här! Det var sista rak sträckan och jag är längst bak i linan, ser inte ut så på bilden men jag har bara en stump bakom mig   


Nu ska jag packa in mig i soffan under massa täcken och kuddar så jag orkar med dagen imorgon!  


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards