Hundreda

Direktlänk till inlägg 10 januari 2011

SOL!

Av Emma Hammar - 10 januari 2011 13:55

Va härligt med lite sol idag! Annars är det värsta busvädret, det blåser kraftigt men jag tycker inte att jag brydde mig om det nu när solen är framme! Jag blev liksom lite piggare och mycket gladare. Fick lite extra kraft till att Arrac. 


Det blev massor med kontakt som belönades och positionen. Hade med mig en tennisboll idag så jag kan belöna med leksak. Eftersom jag inte kan/får kampa med honom pga axeln så fick det bli en boll. Den går ju ändå inte att kampa med   


Arrac tyckte att det var jättekul! 


I min lösträning jobbar jag mycket med 

  • Belöna den spontana kontakten
  • Tänka på VART jag lägger belöningen - Där jag vill ha hunden (jag vill ha honom på vänster sida) 
  • Jag ger inte förbud på allt som Arrac vill ha. Jag ger honom varsågod på de "förbjudna" sakerna när jag får kontakt!
  • Jag belönar ett "tiggade" beteende av leksaken som jag har stoppat på mig. Den här hör i hop med spontan kontakten. 

Nu kanske en del av er undrar vad jag är för konstig en som tillåter min hund att göra förbjudna saker. Men faktum är att om man har massa förbud så blir dessa saker för många hundar ÄNNU mer intressanta!


När jag skickar Arrac med "varsågod" till någonting otillåtet ofta så är det inte så spännande längre! Han väljer att hellre vara med mig! Men för att vara lite konkret så kan jag ta ett exempel  från dagen promenad...


... Arrac äter hästbajs! Jag vill inte han ska äta hästbajs. Idag så var han kanonduktig och hade en bra attityd! Jag ser hästbajs ett par meter längre fram och säger varsågod! Han springer dit men precis när han tänkte ta en tugga så ser man hur kan kommer i andra tankar och struntar i bajset och söker upp min vänstra sida igen! Jag belönar återigen med att skicka honom till bajset, han springer mot det och ångrar sig tidigare den här gången! Sen kunde vi passera bajshögen och han har full fokus på mig! Här belönade jag med bollen!


Längre fram var han duktig så jag skickade honom på ett viltspår! Han sprang dit men kom lika fort tillbaka!


Men även här gäller det att man har en plan och ett mål att komma till! Men jag HAR riktiga förbud också! Som han verkligen INTE får springa fram till! Men tränar med den har principen i lugna miljöer och sen med mer och mer störning så kommer de flesta hundar strunta i det mesta. Har dock hunden problem beteenden så räcker tyvärr inte detta! Men detta fungerar perfekt att ge hunden frihet, låta den lukta på fläckar, spår annat spännande.


Varför förbjuda det när vi kan använda oss av allt hunden tycker är spännande? Många säger att DU SKA VARA ROLIGAST! Det säger jag också. men ibland är det svårt att vara roligare än vissa saker. Men du kan vara VÄGEN TILL det roliga! Genom dig får man lukta på tik fläckar och viltspår!!!


En bild från i mars förra året. Arrac var bara liten valp men det var nästan så här fint väder idag... I alla fall var solen lika fin! 

  

 
 
ellinor  & ziggy

ellinor & ziggy

11 januari 2011 04:48

vi tränar också massa löskontakt ute men bor så dåligt bredvid bilvägen.
Dock har jag lärt in kommandot: nu går vi. Från början. Det betyder i princip att han ska sluta nosa för nu går vi vidare. Vilket han oftast gör faktiskt! :)

http://rallyaussie.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards