Hundreda

Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Emma Hammar - 14 januari 2011 17:50

Här kommer hundgodiset! Detta gott folk är kyckling lever! MUMMA!!! Kan inte bli mer naturligt eller nyttigare än så här. Inte äckligare heller för den delen    Torkade i ugnen i små bitar. 


      


Testa och gör ditt eget hundgodis        

Av Emma Hammar - 14 januari 2011 17:43

Ännu en otrolig sak som till och med förvånar mig själv. Jag har bakat! Fasen har aldrig någonsin gjort småkakor förut. Har ingen aning om de går att äta ens... Eftersom några av er kanske inte tror mig så jag jag givetvis bildbevis! Åh nej Robert är på jobbet så han är oskyldig   



    

    

Det blev vanlighorn och någonting som ska föreställa drömmar...  

Av Emma Hammar - 14 januari 2011 14:29

Jag och Arrac hade en rolig och mysig promenad på en timme här mitt på dagen. Jag fick med mig tro det eller ej min system kamera! Fick några schyssta bilder   


Idag bestämde jag mig att jag INTE ska en tråkig dag till! Om jag inte börjar roa mig nu så kommer jag garanterat bli förlängt sjukskriven pga depression! Det kan jag inte gå med på! Så nu hade jag och Arrac kul! 


  • Nu har jag börjar komma in i det nya tänket med att inte få belasta mig, inte ens på promenad. Ingen kamplek, inget dragande i koppel osv. Hela tiden tränar vi på att förbättra lösträningen. Att kunna gå lös vid min sida och inte springa iväg på annat än "varsågod". 
  • Vi tränar lite inkallningar och fotar samtidigt! 
  • Vi tränade lite frittfölj också, vilket jag inte alls har gjort på länge. Jag la ut bollen som en extern belöning bakom oss. Arrac går på tok för långt farm och dessutom snett   Gick tills han fick en bra position - Klick och Varsågod! Arrac tyckte det var en jättekul "lek". Mycket av vår träning är en rolig lek! Det är så vi båda håller motivationen på topp! 
  • Körde lite inkallning med störning av leksak. La ut leksaken framför oss minst 20m eller längre. Skickar Arrac på varsågod och kallar in när han är på mitten av sträckan. Det var svårt den här gången då det är första gången som bollen ligger där. Första försöket var en miss, men på andra - fasen va bra! 

Nu till lite bilder!


En söt Arrac


Arrac tar en boll och vänder i farten. Han kaske har en snygg teknik i apporteringen för tvåan sen och appellen?

    

Sötnos!


 

Ingen aussie utan full fart! Han kommer på inkallning! Kolla in attityden han har när han jobbar! 


Lite rolig bara, han ruksar sig     


Nu ska jag göra det där hemliga hundgodiset   

Av Emma Hammar - 14 januari 2011 10:19

Följer Camillas tema i bloggen idag (jag vet att jag är en liten härmapa  ) Lite lustigt eftersom jag tänkte göra lite godis idag. 


När jag fixar godis till träning så har jag många olika sorter. Minst 3 i fickan. Ajaj om man bara har en sort! Varför ska man ha flera sorter? Jo för att hundens förväntan ska vara på topp! Hunden ska inte veta vad som väntar för då sjunker motivationen från hundens sida. 


Exempel: Hunden är ute lös på promenad och så kommer en liten söt hare som hunden vill jaga. Du har BARA froclic i fickan och du ropar på hunden. Hunden vet vid det här laget att du bara bjuder på frolic så hunden tänker då här när du ropar på den "Jag vill jaga hare! Matte ropar och har bara frolic, mycket roligare att jaga hare. Kan få en tråkig frolic sen efter har jakt istället!".


Om du har en stor variation på ditt godis och leksaker så får du en hund som tänker "undrar vad jag får den här gången...? Är det en köttbulle, korv eller lever? Kanske bollen!??" Sen kommer den där haren och du ropar på hunden! Hunden är så van att du alltid bjuder på en överraskning och vänder till dig av bara farten!   


Ja en hare är en svår störning, men ni förstår vad jag menar. Du kan lika gärna träna moment och hunden visar inget större intresse för det ni gör eftersom den inte får någon variation i belöningarna! 


Vad har jag i min fick då? Den senaste veckan har sett ut så här. Inte alla sorter på en gång alla dagarna,men minst 3 storter eller mer per gång!


  • Kokt kyckling
  • Julskinka
  • Fransyska (bitar av en stek)
  • Köttbullar
  • Lever snittar
  • Torkad lever
  • Rått kött (fläsk karré) 
  • Standardt hundmat
  • Kattmat, torrfoder

Ja allt det har jag varvat med den senaste tiden! I leksaks väg har jag detta med mig.

  • Kampleksak (som jag inte får kampa med  för ryggen... , däremot används den i uppletande istället)
  • En kamprulle (används också i uppletande men även som kastad belöning)
  • Bollen 

Allt detta har jag med mig på promenad. Jag tränar ALLTID på promenader mer eller mindre. Finns promenader där jag inte tycker att jag har tränat men något blir det alltid! Så är därför alltid utrustad för träning   


Hade tänkt göra lite hundgodis senare idag. Tänker inte avslöja än vad det blir   


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards