Hundreda

Direktlänk till inlägg 17 januari 2011

En riktigt bra träning

Av Emma Hammar - 17 januari 2011 18:08

Jag tog långpromenaden mitt på dagen idag med Arrac på 1h 15 min och det blev bara så bra träning! 


Jag får ju inte ha Arrac kopplad det vet ju alla vid det här laget, men jag måste ha honom kopplad från ytterdörren tills vi har kommit över vägen. Så jag anstränger mig att  klicka och belöna för kontakt och följsamhet redan från dörren. Han drar inte om jag bara engagerar mig från start! Jätteviktig med vilken attityd han har redan innan vi går ut. 


Koppelträningen gick så bra att jag gick en bra bit med bara koppel och det spändes nästan aldrig, några gånger men han stannar upp direkt när han märker att kopplet spänns. Sen släppte jag lös yrvädret. Vi knatade på och han lekte järnet. Mycket nya dofter kommer fram i tö vädret så extra gott godis blir det! 


Körde två svängar med uppletande med 4 föremål varje gång. Han hade för många myror i benen för att kunna sitta kvar så jag fick binda upp honom i ett träd. Det var ett tag sen jag körde uppbindning och det är något som han inte klarar av! Men nu skällde han bara i början och så kom han liksom på sig själv och tystnade och satt sedan helt tyst tills jag kom tillbaka   Det är framsteg vill jag lova! Kul när man ser framsteg fast man inte har tränat på ett bra tag. 


Släppte honom och han letade rätt på alla fyra och lämnade av till mig! Han körde järnet. Tyckte att han var relativt pigg efter det så jag körde en vända till. Han brukar bli så trött i snön men nu var det lättare att ta sig fram när hälften av snön har smält bort. 


Arrac kan ju inte rå för att hans matte är helt knäpp! Sista vändan på uppletandet och han hade ett föremål kvar och jag skickar honom men han letade och letade och hittade det aldrig! Jag tänkte att jag vill inte att han lär sig att jag går och hjälper honom men jag får väl hämta leksaken, han står bara och tittar på mig så han är väl trött och kan bara inte hitta den...


... Jag vet ju var den var men jag letade och letade och hittade den inte! Då började jag tänka till lite och kollade i fickan... ALLA 4 FÖREMÅLEN LIGGER DÄR!!!!


DUM HUNDTRÄNARE! Jag skicade Arrac på ett tomslag och min duktiga hund rapporterar till mig "matte det finns inget mer jag har kollat!"   


Jag måste ha slagit i huvudet i krocken trots allt   Stackars hund med SÅÅÅ duktig som bara jobbar järnet! Jag blir alldeles varm i hjärtat   


Men han är för en gångs skull trött nu! Ett bra träningspass! 

 
 
Sussie & Peace

Sussie & Peace

18 januari 2011 06:24

Duktiga Arrac, fast matte var lite förvirrad :-)

Härligt att du kunde få Arrac trött, det är inte ofta man lyckas med att trötta ut de små vilddjuren!!

Kram

http://nissepeace.cybersite.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards