Hundreda

Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Emma Hammar - 23 februari 2011 18:13

Ny kursstart i april!

Har du och din hund problem vid hundmöten?

På denna kurs får du hjälp och verktyg  till att möta andra hundar på promenaden. Oavsett om din hund är rädd, gör utfall, är glad i andra hundar, ovan vid att möta hundar så är detta kursen för dig Vi jobbar bland annat med belöningsteknik, position, kontakt, koppelhantering. 

Vi tittar och tolkar även signaler vad våra hundar säger till varandra. Praktik och teori varvas.

Antal deltagare
Minimum: 4
Max: 12

Kursens längd
4 träffar á 1 timmar

Pris: 1000:-

Just nu för Djurmagazinets kundkortsmedlemar

700 kr

Datum: 21/4,  28,4, 5/5  12/5

Tid: 20:30 – 21:30

Plats: Djurmagazinet Arninge/ Täby

Av Emma Hammar - 23 februari 2011 17:08

Vi åkte till Norrtälje och tränade Arrac och jag. Sen tycker jag inte alls att något var lyckat. Det var kallt, nästan inga hundar ute, Arrac var stressad, jag blev otålig och sen visade det sig också att Arrac var dålig i magen. 


Inga bra förutsättningar att lyckas. Först måste vi börja åka iväg ofta så han kan slappna av fortare i nya miljöer. Han måste samla ihop sig och sina känslor, vilket jag måste hjälpa honom med   


Man jag befinner mig i ett lite frustrerat läge just nu i större delen av vår träning. Han har för mycket energi som han behöver ut med. Han är i en känslig ålder och just nu behöver han sitt spårarbete mer än någonsin. Det tar massa energi på ett bar sätt, han kan koncentrera sig bättre när han är "ny spårad" och han mår bättre! Uppletade är också bra men det räcker inte, han hinner inte komma in i samma lugn som när man lägger ett lååångt spår! 


Självklart måste han också kunna varva ner utan att ha spårat innan men i början av nya träningar måste hunden få förutsättningarna för att lyckas. Arrac är inte där rikitgt än med den träning vi körde idag. 


Arrac på lilla torget i Norrätlje


Sen blir jag så frustrerad över att träna ensam! Jag längtar tills alla träningsträffar som kommer. Vi har en ridhusträning nästa onsdag så den ser vi verkligen fram emot! Den nya träningsgruppen drar igång i maj också och vi behöver mängdträningen med andra hundar! Nu är det lite dåligt med hundar ute....


Jag vill verkligen ha kompisar runt mig att träna med och som kan peppa och hjälpa. När man står själv så kan lätt fantasin spela iväg då man har egna pch personliga känslor till sin egen hund, man känner sig inte tillräcklig alla gånger. Spelar ingen roll att man har alla kunskaper om man känner sig lite misslyckad för en sekund... det blir som ringar på vattnet...


Nu är inte min träning alltid så här trälig det vet ni ju eftersom jag skriver om många bra träningpass men jag känner mig inte helt nöjd med mig själv efter dagens träning. 


Ursäkta all galla som kom upp här men jag behövde skriva av mig lite så jag kan släppa det här dåliga passet och se framåt till nya och bättre träningspass! 


Sen ska ni veta att det är alltid svårast att träna sin egen hund eftersom ni och jag har personliga känslor i våra egna hundar. Det är därför det kan bli så svårt vid vissa tillfällen!

Det är mycket lättare för mig att vara instruktör och hjälp er   

Av Emma Hammar - 23 februari 2011 11:17

Kom nyss från sjukgymnasten och där fick jag ström över en större del av ryggen. Jag avbelastar det som gör ont och får lite svullnader i de friska musklerna. Det har blivit mycket bättre och jag får nu börja göra mer hemma men i små och korta pass. Alltså ingen storstädning för mig på ett tag   Jag har fått klartecken att börja cykla på motionscykel eller ut och springa... Vem fan vill springa nu   Power walka med Arrac kanske? Självklart glömde jag fråga om draget om jag får gör det men jag fick inte spela innebandy då det är för hastiga rörelser och tacklingar, yttre påverkningar så draget får jag nog vänta med ett tag till...


Funderar på att dra till Norrtälje och träna lite med Arrac. Jag vill träna på hundmöten men honom. Jag får inga hundmöten här hemma, kanske en eller två i månaden! Igår kom en lösspringa hund fram till Arrac i full fart. Arrac blev jätte rädd och jag skyddade honom bakom mig och min granne försökte fösa bort hunden då hussen inte hade koll på sin hund   Suck säger jag bara...


Så nu vill jag på en gång ut och träna hundmöten eftersom han blev så rädd igår! Ta tag i det på en gång! Jag ska ha Arrac i jobbet så han måste fungera med andra hundar och möta hundar utan problem. Det hjälper INTE att det bara finns monster hundar här där vi bor   


Det är lite kallt men om jag drar snart så kan vi träna en dryg halvtimme i alla fall! Återkommer om hur det blev   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards