Hundreda

Alla inlägg under februari 2011

Av Emma Hammar - 10 februari 2011 13:53

Nu finns det inte mcyket kvar till er som vill gå kurs i vår!


I helgen är det grundkurs i klicker på Djurmagazinet i Arninge den 12-13 februari 


Kl. 17:00-20:00

Pris: 750kr (ord.pris 1200 kr) 

Max: 12 ekipage 


Bara 1 plats kvar! 



På övriga kurser finns det bara plats kvar på valpkursen och vardagslydnads kursen. Dessa kursen börjar 20 februari, alltså nästa helg! 


Valpkurs 1 plats

Vardagslydnad 4 platser 


Läs mer hos Hundreda för vidare info

Av Emma Hammar - 10 februari 2011 11:28

Har varit ute 1h 15 min på promenad med Baloo. Ingen lek eftersom Arrac inte alls är så pigg som han ser ut. De fick springa lösa en i taget. Vi gick som vanligt ingen lång sträcka men Arrac börjar nu lite i taget vänja sig vid att vi går sakta med dem eftersom det är lite trögt med vinter och barnvagn   


En vanlig promenad utan krav är jätteskönt ibland! 


Det kliar fortfarande i mina fingrar att träna alla förberedande kunskaper med Arrac. Men som sagt är han inte i balans än, stresshormonerna ligger på en för hög nivå och han är lite mer svår att få kontakt med (än vanligt). Han blir också väldigt grinig när han ä trött. Så jag måste komma på ett sätt att komma över att det kliar i mina fingar... Kanske kan träna på söndag men det får vi se om han klarar.


Vi hittade en ablong i ett träd som Arrac tyckte var en rolig leksak. Hängde dock lite högt så han kom aldrig åt den... Han vill bita lite i den   


  

Väl hemma så behövde husse lite assitans i köket. Han behövde en potatis kastrull. Finns ingen bättre än en hund som kan göra lite nytta hemma! 

Av Emma Hammar - 9 februari 2011 23:09

Idag träffades vi i Gustavsberg för träning. En uteblev annars var vi 4 på plats och tränade lydnad. 


Arrac är fortfarande inte sig själv. Han är inte alls återhämtad från helgen. Så mycket löptikar kan ställa till det... Så jag hade inte så stora krav på Arrac idag. Mitt mål med kvällen var att jobba oss in i gruppen med en bra attityd. Jag kliver inte bara in i en grupp men en hund som är längt ut i kopplet och alldeles förjävlig utan kontakt... En bra attityd krävs för att få vara med. 


Det tog mig någonstans mellan 45min och 1 timme att ta oss in i gruppen. När jag tog ut honom ur bilen var han så uppstressad att han inte tog godis. Han var blockerad. Mycket jobb och slit men jag lyckades med mitt mål! 


Tillslut stod vi i gruppen och tränade fokus! Han tittade på de andra och var duktig trots att de tränade hopp över hinder och fart moment! Han kunde sitta tyst och titta samt jobba med mig. 


Jag höll honom en hel del i rörelse eftersom annars hade någon fått hacka oss loss! Det var kallt i kväll - 10 grader   Men han bjöd på en fin kontakt till slut och sista delen av passet var riktigt lyckat. Han till och men bjöd på en fin position i rörelse så det blev ett fotgående som han bjöd på   


Annars har han en gräslig position i rörelse och går på tok för långt fram, alldeles sne, skuttar och ser allmänt lycklig ut. Dessutom så bryter han position när han har lust... Så illa är vårt fotgåenade   Har inte tränat det på allvar på flera månader så då kan man inte förvänta sig så mycket heller. Nu ska det dock bli ändrig på det, vilket också står i vår grundfärdighetsplan! 


Blev inga bilder på det var jätte mörkt... Det blir bara svarta kort. 


Sammanfattningsvis så lyckades vi med vårt mål - In i gruppen med en ok attityd och träna fokus. Fick på köpet en bättre position i fotgåendet! 


Mer kan man inte begära av en slyngel i sin värsta ålder som har stressat upp sig av löptik. Resten av veckan blir inte så mycket träning... Siktar på nästa vecka med nya tag och så vill vi inte se skymten av en enda J*#&/%A löptik! Håll er undan   


Nu blir det god natt!

Av Emma Hammar - 9 februari 2011 09:46

... Har en del pyssel att göra idag. Både roliga och mindre roliga saker. Har nyss tagit cellprov, finns väl ingen som tycker att det är mysigt! Men det är bra att vi kvinnor FÅR göra det, vill inte ha cancer    Nu är det 3 år till nästa gång... *pjuu..*


Nu ska jag käka min frukost och dra till sjukgumnasten och for hoppningsvis kan vi börja göra något åt min nacke och rygg. Återkommer om det. 


Sen drar jag vidare till Sanna för fika och lunch. Vi kommer som vanligt snacka sönder oss med  hundträning   


Sen är det träningsgruppen ikväll! Det var ett tag sen nu då varje gång vi ska träffas så har vi haft mellan -13 och -20 grader kallt och inte ens hundarna vill träna. Men ikväll finns det inget väder som sätter stopp för våran träning!


Arrac är fortfarande "lite dum i huvudet" efter löptik... Det kan ta flera dagar till en vecka innan en hanhund blir "normal" igen efter att ha träffat en löptik. Så jag tar det lugnt med Arrac idag. Tränar på avstånd så han inte blir sur på någon av hanhundarna och tränar lätta saker som fokus. 


Mer om hur det blev kommer ikväll   

Av Emma Hammar - 8 februari 2011 14:54

Nu sitter jag i fikarummet på jobbet. Jag kom inte så långt. Skulle precis köra ut från Norrtälje och så smäller det som bara den under bussen och börjar hela bussen att tjuta...! Trafik Ledningen tyckte att jag skulle rulla tillbaka bussen till garaget och nu väntar jag 2 h på att på köra nästa tur på schemat. Även ska bli en tur till Stockholm...


Jaha ja...Vad ska man hitta på nu? Pilla sig i naveln kanske???

Av Emma Hammar - 8 februari 2011 09:50

Nu har jag beställt lite träningsredskap till tävlingslydnaden. Själv har jag tyckt att det är lite dåligt att gå på kur i tävlingslydnad och så finns inte redskap till träningen. Det vanligaste är hopp hindret! Ingen som har det på kurs... så när ska man träna på det? Typ när man kommer på klubben... Men går folk hos mig ska de kunna träna på allt    


Så jag har beställt detta hinder 



Jag har även beställt rutan med band


Så det ska nu vara ordning och reda även på mina kurser i tävlingslydnad. En riktig ruta att träna på och ett riktigt hopp hinder! Känns så bra! Då kan jag lära ut allt till fullo istället för att skicka alla stackare till klubben på egen hand att träna...


Känner mig så nöjd med mitt inköp från Jami Hundsport!


Av Emma Hammar - 7 februari 2011 22:52

Nu är datumen satta för kursen i tävlingslydnad. Det kommer bli fokus på förberedande lydnad, klass 1 samt klass 2 för de som har kommit dit. 


Så som jag vill träna lydnaden är att lägga grunden för att nå eliten. Alla kanske inte måste komma till eliten men jag förespråkar för att träna in momenten så att de går att bygga vidare på så man har lättare att nå de högre klasserna! 



  

Datum: 13/4   20/4   27/4   4/5   11/5   25/5 

Plats: Rö

Pris: 700 kr 


Onsdagskvällar kl.19:00-20:30 

Av Emma Hammar - 7 februari 2011 21:21

Nästan alla kurserna är fulla under våren! Jättekul att så många vill gå kurs! Har flera som står som reserver och trycket är stort på de specialinriktade kurserna! Superkul! Många nya ansikten kommer jag att se på kurs men även många redan bekanta! 


Har plats kvar på 


Valpkurs - 1 plats

Vardagslydnad - 4 platser

Klickerkurs - 2 platser


Sen är alla andra redan fulla, och folk har redan bokat sig på intresselistan för höstens kurser (dessa är inte planerade, men chansen ökar om du visar intresse att jag drar igång just DEN kursen).

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards