Hundreda

Alla inlägg den 16 april 2011

Av Emma Hammar - 16 april 2011 17:54

Vi har verkligen haft jättekul idag! Massa träning på klass 3 momenten! Asså nu vill jag nästan "bli av" med LK1 så jag kan gå vidare och träna de roligare momenten. Ju högre upp man kommer ju mer krav ställs det på ekipagen men fasen va roligt det är att träna! Så fixa ett första pris snabbt i klass 1 vore ju trevligt!


Rutan i klass 3 - så roligt! Nu körde vi ju utan själva rutan eftersom hunden måste först kunna en del saker innan man tar in det i rutan. Hunden måste kunna

  • Skickas till rutan på 25m
  • Stanna i rutan
  • Ligga på långt avstånd från föraren, samt åtlyda kommandot på långt håll.
  • Ligga kvar trots att föraren går rakt emot, vinklar sig två gånger bort från hunden.
  • Inkallning från liggande
  • Inkallning med ryggen mot hunden
  • Söka upp vänster sida bakifrån och gå fot 
  • Gå fot till utgångs position

Ja så ser det ut i stora drag. Går att skriva mer om rutan givetvis. Så det vi tränade med våra hundar idag, eller de som jag tränade med Arrac eftersom vi han komma en bit i träningen. Ligga på långt avstånd, lägga sig på kommando på långt avtånd, stanna stående, ligga kvar trots att jag går emot - vinklar 90 garder höger eller vänster och sedan vinklar 45 grader höger eller vänster och sedan belöna. Separat tr'nade jag inkallning från liggade med ryggen emot Arrac. Tränade också detta med att jag vinklar mig från hunden, alltså inte bara "raka" inkallningar med ryggen emot.


Jag fick visa upp oss lite "tävlingsmässigt" utan rutan, men att lägga honom och gå emot som man gör i LK3 i rutan. Så det blev en liten kedja! Så vi kom en bra bit i träningen! SKITKUL! Innan man sätter in detta i rutan så måste hunden kunna skickas på 25m avstånd först, gärna längre så man övertränar  lig lite.


Jag gillar överträning för då bilr ju allt på tävling "så enkelt". Momenten ska inte vara svåra på tävling anser jag för då gör man det mycket lättare för både sig själv och hunden. Man har nog med annat att änka på då så som rutiner, nerver, väntetider mm. Så då kan väl momenten få bli "lätta" på tävling???


Vidare gick vi igenom massa mer i trean men vi tränade praktiskt också på fjärren och sittande i grupp. I fjärren gick vi igenom en snygg teknik och tränade hundarna att göra skitfena mellan stå-sitt-ligg snyggt men att baktassarna är "fast spikade" i maken. Allstå får hunden inte röra baktassarna överhuvudtaget. Också skitkul!


Igår fick vi träna på metallappoteringen med Kiwi. Här kommer ett par bilder när Camilla tränar med henne.



Kiwi tyckte inte att metallappoten smakade någe gott så fick fick lägga lite krut på att träna upp intresset och motovationen för just metallen.

 


Jag vill ha min belöning säger Kiwi! By the way så är Arrac typ lite små förälskad i Kiwi. Sen ska vi inte tala om Vinna! Arrac är som en magnet på henne!


Jag har forfarande inget eget  internet så jag avslutar här då Camilla nog vill ha sina saker och så ska vi dessutom käka!


Bye!!!


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards