Hundreda

Alla inlägg den 21 juni 2011

Av Emma Hammar - 21 juni 2011 20:17

Sitter och kollar på massa hemsidor efter bra hundkurser att gå... Ska ju snart på kurs, helgen efter midsommar men sen har jag inte bokat fler kurser   Sitter och tittar lite på freestyle... Skulle det vara nått för mig och Arras må tro? 


Hihi... Ja inte vet jag, men jag känner att jag vill gå fler kurser i år med mitt lilla monster  


Tips på bra roliga kurser? Vi kan absolut tänka oss att pröva nya saker! 

Av Emma Hammar - 21 juni 2011 13:04

Bloggade för länge sedan om tavlan som var klar... Nu är den äntligen torr och sitter på väggen i vargadsrummet  


   

Av Emma Hammar - 21 juni 2011 12:29

Idag blev det en timmes promenad med bara lek och bus! Varmt var det också   Körde ett uppletande med två föremål i skogen också. Arrac är glad och faktiskt anfådd också! Jag är svettig så det jämnar nog ut sig! Det betyder ju att vi har haft kul och gjort massa nytta!


Jag gjorde en intressant iaktagelse... På vägen hem valde jag att ha leksaken i handen av någon anledning och DÅ började Arrac med lite "sattyg" då han låtsades jaga nått, tänkte springa in på folks tomter som han vet att han inte får göra osv... Jag gjorde ingenting åt detta utan observaerade bara honom... när han insåg att ingenting av detta gav belöning så kom han upp på vänster sida och bjöd på fotgående! 


Min lilla plutt   Men vad säger detta om matten då? Vilka beteenden har jag förstärkt oft med leksak må tro??? Jag måste lägga om min kriterieplan för vart mina belöningar kommer. Jag har tyckt att det är viktigt att bryta en hund som jagar och visst är det! Men det är fasen bättre om hunden väljer att stanna hos mig istället för att välja jakten och att få en efterlängtad inkallning för att få leksaken...


Arrac är snabb att få ihop egna kedjor. Det kan räcka med att jag belönar en kedja som jag inte är medveten om ett par gånger... Detta är ändå väldigt vanligt att när hunden börjar bli duktig så glömmer man bort ge ge belöningarna där. När hunden är mindre duktig så tar man sig an de problemen och jobbar med dessa. Vet då hunden att belöning kommer bara om han aktivt gör andra saker så kommer hunden att välja andra saker...


Så tipset till er andra - Tänk på VAD ni belönar! Det beteende som lönar sig kommer sannolikt att upprepas!


Alltså en bra promenad och jag har gått alldeles för mycket koppel promenader, power walk och cykling så nu behöver jag backa lite och köra lite grunder igen med den smarta slyngeln   


Igår gick husse promenad med Zelda och Arrac som blev rädda för dessa ... Tur att jag har en hund som övervinner sina rädslor snabbt. De var vita monster som inte stod där dagen innan   Husse filmade så jag ska lägga upp den sen... 

   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards