Hundreda

Direktlänk till inlägg 9 september 2011

Miljöträning i Rimbo

Av Emma Hammar - 9 september 2011 16:46

Ja nu slår det helt om i vår träningsplanering! Arrac är en slyngel utan dess like och fan vad jag och Arrac har haft mycket OTUR! 


Vi befinner oss i en svacka helt klart. Men de dåliga erfarenheterna kommer fort ikapp och de har bara blivit flera. Många hundar som har hoppat på Arrac och elaka gubbar! Inget nytt ses för ett tag sedan men jag märker tydligt nu när han går in i den sisa utvecklingsprossecen nämligen 2-årsålder eller även kallad den "psykiska könsmognaden". Han har blivit lomhörd som en gammal gubbe, allämt olydig OCH börjat med nya dumheter!


Året 2011 skulle bli ett bra år! Hade vi tänkt... Vi skulle ut på tvälingbanorna och starta igång... Men så blev det inte. En lång vinter men följd av en sjuk hund under hela våren/försommaren. Vi förlorade 4 månaders träning. Nya dåliga erfarenheter kom under denna period så ja inget av detta har hjälp oss!


Hur som helst så måste jag lägga om planen för vår träning för att blicka frammåt och få ordning på vardagen! Arrac är ingen lätt individ och för övrigt igen lätt ras. Allt har sina för och nackdelar. 


Det är mycket som ska göras men nu är det mycket miljöträning som gäller i andra miljöer. Hemma är ingen bra miljö då vi sällan möter varken folk eller hundar och de vi möter är elaka mot lilla Arrac. Då föds en osäkerhet! Så miljöträning i både aktivitet och i passivitet minst 3 gånger i veckan under en LÅNG period! Ja man måste ju leva som man LÄR! Det blir en tuff träningplan men för att orka väljer jag ett par få bitar som jag kör stenhårt på ett tag innan jag lägger på mer. Annars orkar jag inte. Ingen människa orkar annars, inte ens hundtränaren  


Det blev 1h miljöträning i Rimbo. Vi är aldrig där Arrac och jag så det blir en ny miljö för honom. Jag har miljötränat honom MYCKET som valp! Men är man med om mycket dåligt och själv bor på landet så kan allt bli förstört! BARA ATT BÖRJA OM!


Han var duktig och han har skött sig bra. Men idag märkte jag hur långt bak vi han har hamnat! Han tyckte det var JÄTTE jobbigt! Han var osäker, pipig och lite skakig. Många skulle inte ha lagt märke till det men det gör jag. Jag vill ha en TRYGG, LUGN, och SÄKER hund, oavsett miljö och situation. 


Arrac har en bra och stabil grund vilket hjälper oss. Han kommer ju över det som är jobbigt. Jag skulle ALDRIG åka hem om han inte har "landat" i miljön. Så nu måste han få se folk och hundar och lära sig att alla inte är dumma. 


Jag ger här bara lite kortfattat om vad som händer. Men Jag är i en svacka och även Arrac också. Nu har jag kavlat upp ärmarna och vi ska ge JÄRNET! Jag ger mig inte för jag har en fin hund och DEN fina hunden vill jag ha framme jämt!!!


Blev det begripligt över huvudtaget när jag bara skriver av mig? 


Vill dela med mig då jag inte är ensam och inget är gratis. Bara fär att jag är hundtränare får jag inte en perfekt hund och allt gratis. Även jag måste träna min hund precis som alla andra. Och dåliga erfarenheter kan slå undan fötterna på precis vem som helst, även oss! Nu bröjar vi om  

 
 
Malin & Tjossan

Malin & Tjossan

9 september 2011 17:36

Uuusch det är ju så tråkigt!!! Musten sugs ut när det inträffar och jag kände iallafall att jag bara ville lägga ned allt. Men, det går ju inte.. På't igen bara, det fixar sig... Vi får vara envisa!;-) Allt går om man bara vill och det kommer ju alltid finnas med och motgångar i livet så ja, SKIT händer.. Men vad säger man, efter motgång kommer framgång - vi får leva på det!

Kramis ( tur att du kunde se filmen ;) )

http://rosegoldstrike.bloggplatsen.se

Emma Hammar

9 september 2011 18:20

Ja det är ju precis så som du säger. Bara kämpa vidare!

Kram

 
Ingen bild

Christine

10 september 2011 11:51

Jobbigt! :/ Men du får gärna skriva mer om er träning och vad ni gör för olika saker i miljöträningen och vad som får honom att slappna av, kämpar ju själv med det :) Ska ner på stan snart, men är knappt nå hundar nu när sommargästerna åkt!
En annan grej som blivit värre är att hon nojjar som en tok när någon går bakom oss och bara måste vända sig om o titta..suck! men hon morrar/skäller inte iaf.
Ses imorrn!

Emma Hammar

10 september 2011 22:10

Då ska jag skriva mer sånt ;)

 
Ellan

Ellan

10 september 2011 21:30

Duktig du är! Bara för det ska jag inte vara sämre och plocka fram kastrullerna på engång! Alla har vi något problem :)

http://tvafula.wordpress.com

Emma Hammar

10 september 2011 22:09

Ja fram med kastrullerna ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards