Hundreda

Alla inlägg den 31 oktober 2011

Av Emma Hammar - 31 oktober 2011 12:00


Eftersom jag INTE är en förespråkare för godissök eller godisträd då detta leder till att våra hundar lär sig att "man ska söka mat" ute. Många tycker att de är jobbigt och olämpligt att hunden går med nosen i backen jämt. Dessa hundar mumsar gärna i sig gott som de hittar. Att då göra aktiverinagr som innefattar godissök är lite dumt för då lär vi ju att det är OK att leta mat på marken. Matsökandet är ett så starkt beteende hos många av våra hundar att de inte gör någon skillnad på att de söker mat på kommando eller när de själva söker av marken på promenad.


Detta gärller inte alla hundar men många och då är mina två hundar inräknade bland dessa! Däremot vill jag att hundarna ska få använda kropp och knopp så de blir trötta och nöjda. Men jag vill också ha en samarbete med hunden. Jag ser att många hundar blie mer självständiga och söker sig utåt från sina ägare som ofta kör godissök. För vissa hundar kan det ju vara bra, men många vill ju att hunden ska vara kvar hos oss! Därför är jag noga att allt godis som hundarna får kommer från mig efter en ansträningfrån hunden.


Jag gjorde idag ett leksaks träd till Arrac istället för godisträd. Detta ger ju även hunden en större aktivering då den inte bara mumsar i sog och så är det klart. Han måste göra den fysiska ansträningen för att nå leksaken samt att han måste hämta den och ge den till mig och SEN få sig en godbit! PERFEKT!


Nu hade jag bara två leksaker men man kan ju ha hur många man vill i flera träd!



Jag använder en fleecebit med en enkel knut på. De är små ca 6-7 cm och fäster jättebra i barken! Och då ser det ut så här.


 


BUSENKELT!!! Perfekt aktivering och träning för hundens muskler!


 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards