Hundreda

Alla inlägg den 1 januari 2012

Av Emma Hammar - 1 januari 2012 22:43

Då var det här med målen igen... Förra året hade jag massor med härliga mål och jag tror inte jag uppfyllde något av dem! De såg ut så här i i dec 2010 inför 2011...

  • LP1
  • LP2
  • Uppflyttad till lägre klass spår 

Sen självklart så får vi se hur långt vi kommer. Man vet aldrig som som väntar kring hörnet och kanske förstör eller till och med ger och en skjuss framåt? Jag tycker att det är rimliga mål och vi ska jobba hårt mot dessa! Vi har ju ett helt år på oss att fixa detta!


Ja det blev ju massor som väntade kring hörnet av den mindre roliga sorten! Vi gick ut och tävlade i klass 1 på våren utan att vara klara, mest för att jag ville känna på hur det kändes och få ett kvitto på hur allt står till. Jag ville att det skulle vara på riktigt och ingen tävlingträning. Jaja nu har man gjort det. Arrac har blivit påflugen av många hundar under året, mestadels hanhundar och raser av Schäfrar, Rottweiler, Schäferblandningar. 


Så det här året var verkligen inte vårt år! Arrac har fått en STOR rädsla för andra hundar och jag skulle aldrig utsätta honom för en tävling med hundar runt omkring sig. Han har till och med råkat ut för några FULA och otrevliga människor som har tagit tag och gjort honom illa så tilliten till männsikor är nu misstänksam!


Mål 2012


I och med allt detta så har vi helt andra mål framför oss! Vilket är


- (Fortsätta) träna honom i hundmöten, ändra hans sinnesstämmning så att han känner sig trygg!

- Miljöträna, då männsikor och hundar finns i andra miljöer så blir det jobbigt för Arrac. Det hänger ju ihop.

- Jobba med Arracs spårk och signaler. I och med påhoppen har han nu ett mindre trevligt spårk runt hundar så jag ska plocka och försärka det trevliga och fina spårk som han hade och som han HAR i trygga situationer!

- Träna inför SWDI-spåret på 15km inför 2013 tror jag vi siktar på

- Jag funderar på att tävla honom i viltspår och i så fall ta ett championat. Det är inte så mycket hundar med i bilden och så får matten som är tävlingskåt komma ut och tävla lite  


- Vi ska gå SWDI- spårkurs på två helger

- Fördjupa oss i hundens beteenden

- Ev. gå utbildning i agility vilket Arrac skulle älska! (Vi väntar på datum och prislapp och hoppas på att det fungerar!)


Annars är det inget mer... Då vill ajg tillägga att den praktiska träningen detta innebär är varken rolig eller lätt! Det kommer ta på våra krafter och suga musten ur oss! Så därför är det JÄTTEVIKTIGT att vi gör roliga saker också som att hålla igång lydnaden som bokstavligen har legat nere i över 6 mån då jag har kännt mig nere pga av tråkiga incidenter.


För mig är det viktigaste INTE resultatmål i form av tävlingsresultat. Det viktigaste är att jag har en trygg, lugn och balanserad hund som mår bra! Träna bruks och lydnad kommer vi göra hela tiden. Arrac är TOPPEN i söket och vi får påtryckning av Åsa att vi ska ut och tävla sök när han är mogen att tävla och röra sig bland hundar för att han är helt outstandning i söket!


Arrac kommer in med lösrullemarkering i söket!


Får se om vi tar tag i vallningen igen också! Måste hitta får lite närmare oss bara      


Roligare än så var det inte. Ledsen att göra er besvikna som hopptas på att vi skulle tävla massor detta år. Vi skjuter upp det tills Arrac är mogen igen! Hundmötesträningen är det viktigaste men också att det INTE händer något mer skit igen! Ju mer skit ju djurpare grop sitter vi i och det blir tufft att ta sig upp igen! Men nu kavlar vi upp ärmarna och så kör vi! 2012 ska vara vårt år med FRAMGÅNGAR!!!!

Av Emma Hammar - 1 januari 2012 17:36

Det finns massor med bra och spännande hundbloggar idag och det blir allt fler. Ni har väl inte missat denna att läsa om bloggen Sociala Hundar? Hon föder upp Puli och Kuvasz, spännande och kul läsning för den som gillar hundar eller som kanske letar hund av någon av dessa raser?


Själv tycker jag det är kul att läsa om andra raser då man lär sig nytt hela tiden. Vilket är väldigt viktigt i mitt arbeta med hundar av alla raser!

Av Emma Hammar - 1 januari 2012 12:14

Idag har jag och Robert varit tillsammans i 9 år! Vi har fortfarande inga bra bilder på oss så vi kör på denna igen Men det är ett dåligt datum har vi kommit fram till. Allt är stängt och man kan inte åka och  göra något kul och så finns en överhängande risk för bakfylla en dag som denna. Inte för min del dock då jag knappt dricker. Men slitna är vi efter en sen natt men rädda djur. 


Nu sitter vi och funderar på om vi ska uta med oss fika ut i skogen, men det är bra kallt   


 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards