Hundreda

Alla inlägg den 15 januari 2012

Av Emma Hammar - 15 januari 2012 15:26

Nu fick jag och Arrac träna på att gå spår som inte jag har koll på. Husse la spåret och vi givk det utan honom. Nu är det visserligen lite lätt snö på marken men det är inte tydliga fotspår.


Ca 700m

7 pinnar

- 4 grader

- Skog, snö, is

- Många korsade spår som är både färskare och äldre än husses spår


 


Bild 1: Husses runkeeper och alla nålarna är där han la pinnarna. Han glömde stoppa den så spåret ser längre ut än vad det är.

Bild 2: Min runkeeper, för att jämföra om hur bra han gick spåret. Min App fick någon bugg ibörjan så de ser ut som vi började på andra sidan vägen vid den göra nålen. Men vi började exakt vid Husses gröna nål och vi slutade vid min röda nål. Men mellan start och slut nålat så ser det ju riktigt lika ut! Bra spårat av killen med andra ord!


 

Arrac på väg til spåret, han har hög förväntan och springerlångt framför då han vet att det är spår på gång! Han fick kampa lite med min lilla kusin på 7 år som jag har släpat runt i skogen! Stackars bar var helt slut efter att vi har varit ute i nästan 1,5 timme!


Arrac spårade riktigt noga och säkert idag! Han flamsade inte runt som han har gjort tidigare under hösten. Så de övningar vi gjorde runt jul och nyår har hjälpt honom tillbaka till den noggranna spårhund han är. Nu såg man ju fotsteg lite då och då men de var inte så tydliga med tillräckligt för att se hur pass bra han jobbar! Han var i kärnan för det mest och han svävade ut någon gång men det hadlade om ett par meter och så mter han upp spårkärnan längre fram. Jag tror att han bommade 1 kort pinne men är inte säker. Kunde inte räkna ihop pinnarna då jag redan hande massor med pinnar i väskan som blandades. Han spårade över vägen utan några tveksamheter. Husse hade hittat fruset vatten så Arrac fick spåra över minst 20m is. Inga konstigheter, han halkade lite men nosmärssigt var detta ingen som bekymrade honom.


MÅNGA har gått i spåret vilket man såg i snön och en del var färskare än husses och andra äldre. Arrac kollade snabbt av de andra spåren då de garanterat var färskare dofter och deras molekyler ligger överst. Men snabb koll och så var han på spåret igen! Vi stötte på personspår på flera håll men då var Arrac ännu mer säker än första gången. Han markerade också att det fanns människor i skogen med att höja nosen och peka snabbt för att sedan dyka ner i spåret igen och fortsätta.


Han spårade riktigt bra idag måste jag säga!



En riktigt nöjd Arrac visar stolt upp sin slutpinne! 

Av Emma Hammar - 15 januari 2012 12:53

Jag fick ut husse och Zelda för att lägga spår till Arrac. Nu äter jag och väntar på att spåret ska ligga till sig   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards