Hundreda

Alla inlägg under januari 2012

Av Emma Hammar - 15 januari 2012 12:53

Jag fick ut husse och Zelda för att lägga spår till Arrac. Nu äter jag och väntar på att spåret ska ligga till sig   

Av Emma Hammar - 14 januari 2012 22:28

Har kört luktdiskriminering med Arrac nu under kvällen. Det har inte blivit så mycket träning av det när jag var hemma med ryggont så vi har inte kommit så långt. Nu varvade jag med filtträningen också. Det gick bra men efter att ha legat på filten och upp och jbba så flyger han upp så det ska vi träna på att han kommer mer sansat.


Nu fick jag honom att använda nosen. Tidigare har han testat alla typer av target! Men jag fösvårade med att ställa upp 4 muggar och då kopplade han på nosen!



Detta är den perfekta vinteraktiveringen till dig och din hund! Detta är perfekt att göra inne framför brasan och man kan träna sin hund utan att gå ut i snöstormen. Det bästa av allt är att hundarna blir riktigt trötta av denna nytta aktivering!


Datum: 28/1, 29/1
Pris: 500kr
Max: 12 ekipage - Finns några plaster kvar

Tid:
28/1 Kl. 16:15-17:45
29/1 15:15-16:45


Plats: DjurMagazinet i Arninge
Instruktör: Emma Hammar & Camilla Gusfors


Anmälan: info@hundreda.se

 

Av Emma Hammar - 13 januari 2012 22:17

Vi mötte upp Ellan och hennes hundar för lydnadsträning på en parkering vid Älvsjömässan. Jag och Arrac körde Apportering, budföring och inkallning. Moment han har lätt för vilket jag tyckte var en hjälp i den nya miljön. Mer ingående tränade vi på


- Farten in med apporten

- Ingångar i inkallningen

- Budföring, ny figge och ny plats


På kursen fick Arrac vara med och fick ett hundmöte med En Terv hane på 7 mån, en jätte vacker hund med en kolsvart mask. Precis som han hde stoppat huvudet i tjära. Jag hade inte räknat med att Arrac skulle vara med på gårdagens kurs, han skulle vara med nästa vecka men vi hann.


De var ett superbra möte! Inomhus och kopplad till en bröjan. Arrac har ju bara blivit påflugen då han varit kopplad så när han har koppel på reagerar han utan att tänka. Han gjorde utfall av bara doften av den lila Treven då de var i varsitt rum med en vägg mellan. Lilla Terven som heter Dude är jätteduktig med andra hundar och tränas för att bli en terapihund för rädda och aggressiva hundar. Han jobbade med många lugnade signaler och vände hela ryggen till Arrac som hade lagt sig ner och var totalt låst. Dude gav Arrac tid och space! Vilket är precis det Arrac behöver. Då började Arrac vädra molekyler vilket jag kunde förstärka verbalt med beröm och vi fick in ett system på ugnande signaler då jag förstärkte honom. Dude släpptes lös och han jobbade fint med språket mot Arrac. De möttes och nosade, kollade av varandra och å kom lekinviten! Vilket röj de hade! Arrac verkligen log i leken och tyckte att Dude var en riktigt trevlig liten kille!


Så bra erfarenhet! Han hade koppel på, fik en reaktion, inget händer, han blir förstådd av den andra hunden och Arrac blir mottagligt och kan börja tänka! Arrac har ett fint och bra språk och om han bara tänker först och handlar sen så skulle livet se helt annorlunda för oss. Eller ja så som vi hade det innan vi fick problem. Arrac tänkte alltd först och handlade sen vilket resulterade i en trevlig hund. Idag reagerar han bara! Men nu fick han tid att se att unget händer fast han var kopplad!


Hade hundarna släppts lös på en gång hade det blivit lek direkt. Det är kopplet som är den stora triggern!


Så nöjd med ett så bra möte igår! Nu är det bara att fortsätta!!!  

Av Emma Hammar - 12 januari 2012 22:44

Jag kan bara säga SÅ JÄKLA BRA TRÄNING!


Jag är helt slut och måste käka och decka! Detaljer får ni imorgon men ett så underbart bra hundmöte för Arrac. Detta behövde han verkligen!!! Nu jäklar ska vi börja bygga en bank med BRA erfarenheter! YES!


God natt!

Av Emma Hammar - 12 januari 2012 11:59

Vi har nu en öppen grupp på hundreda på Facebook. Där kommer det att dyka upp erbjudnaden, tävlingar och annat skoj! Vad som händer där får du se om du lir medlem. Just nu har vi ett bra erbjudnade för medlemmar i gruppen. Sök på "www.hundreda.se" och bli medlem nu!


Alla är välkomna!

Av Emma Hammar - 12 januari 2012 10:23

Nyss inkommen från en 50min proamenad, ajaj för min rygg (suck) Men hundarna är nöjda en stund framåt och dyngsura!


Sickan har fortfarande ingen plan. Ska fundera ut nått bra här medan jag äter frukost. Jag drar sen för att först åka till DjurMagazinet för att göra lite hemlisar. Håll utkik så kommer ni att få veta eller bli kundklubbsmedlem hos DjurMagazinet. Det dyker ofta upp bra erbjudnaden samt annats skoj som vi hittar på! Sen ska vi tdra för lydnads träning och sedan på kurs! NICE! 


Blir en fullspäckad dag!   

Av Emma Hammar - 11 januari 2012 21:16

Nej Sickan har ingen plan! Hur ska detta sluta??! Imorgon ska vi träffa Ellan och henns två tikar för lydnadsträning vid Älvsjömässan. Jag har ingen plan på träning alls!


Jag bruar alltid ha massa ideer men jag har verkligen ingenting just nu! Jag är så urgängorna när det gäller lydnad. Jag har ännu inte kommit upp ur min svacka än när det gäller lydnad. Ska vi träna lung och koncentration eller fartmoment?


Moment Arrac älskar

- Apportering av alla slag

- Inkallning och andra fart moment

- Hopp (gärna med apport också)


Moment vi är sämst på

- Linförighet

- Platsliggningen har nu tyvärr hamnat här under vårt uppehåll... Den var klockrent förut   


Pågående moment under inlärning

- Fjärren alla skiften, kort avstånd

- Ställande, både under FF och inkallning

- Apportering med dirrigering

- Metallapport

- Vittringsprovet klass3 och elit är sak samma

- Rutan klass 2 men även delmoment ur klass3 och elit


Resten av momenten är något mellanting, de flesta är han bra på. Men undrar om han minns någon lydnad  


Hjälp mig! Vad ska vi träna på? Helt nya moment gör vi inte då det blir ny miljö. Det stökar till det för mycket för Arrac. Vi ska stärka självförtroendet inte stjälpa det. Så vad ska vi göra? Förslag taget tacksamt emot!

   

Av Emma Hammar - 11 januari 2012 19:31

Hundarna leker med sina akriveringsleksaker   Finns att köpa på DjurMagazinet i Arninge, de har en helt ny färg i sortimetet - ROSA  



   


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards