Hundreda

Alla inlägg under januari 2012

Av Emma Hammar - 11 januari 2012 16:54

Idag var det simmning i Rimbo och miljöträning för Arracs del. Vi fick faktiskt hela 3 hundmöten idag och de gick bra!   


Hundmöte 1: Redan hemma fick vi ett hundmöte när vi skulle ut till bilen. Den hunden skulle inte passera oss då jag vet att de bor längre bort så det var perfekt att träna mot då avståndet var på 50m. Arrac ha svårast för hundar i den egna reviret då många av grannhundarna har gett sig på honom! Nu kunde Arrac sitta och titta på hunden, bra!


Hundmöte 2: En liten Cavalier inne i Rimbo, Arrac har aldrig gjort utfall mot en Cavalier men han visar ändå osäkerhet och obehag när han ser en hund oavsett storlek. Alltså är det en bra träning med små hundar.


Hundmöte 3: En Irlänsk Setter kom när vi stod och tittade på allt omkring. Jag såg en först så jag flyttade på oss annars hade de kommit inpå oss vilket inte skulle vblivit ett lyckat hundmöte. Jag ställde mig en 20 m bort och Arrac hade en bra attityd. Nu gick de åt ett annat håll så de försvann fort så jag gick efter en bit och när Arrac fick in den hundens molekyler i nosen så gick svansen upp en aning, alltså blir det svårt för Arrac att gå in i doftmolekyler. Men han fick bearbeta molekylerna och titta på hunden som blev mindre och mindre.


Inga utfall idag heller    Vi fortsätter jakten på hundmöten så vi får in mängdtäningen! Det är det som kommer att ge resultat. Att träna ett par gånger i månaden tar ingen framåt då kan man ju nästan lika gärna låta bli att försöka ändra något. Fler gånger i veckan är ett måste! För att det ska gå ihop med mitt schema har jag satt ett minimum på 2ggr/v och hinner jag blir det fler. 


Arrac i Rimbo


Försökte på Arrac att se Rottisen i bakgrunden men han såg den inte.  

Av Emma Hammar - 10 januari 2012 10:03

Det här med att börja gå upp tidiagre går inte så bra för mig! Jag älskar att sova! Men skulle vilja vara morgonpigg! Någon som har tips på hur man blir morgonpigg? Husse kom hem vid 9 då han har delad tjänst, han åker tillbaka till jbbet vid 15 tiden. Men medan jag klev upp som en och annan zombie så var han i fullfärd med att ge alla djuren mat och gå ut med hundarna. Han tänkte ta en rund på dryga 4km. Åh vad han är bra    Så min plan till Arrac håller med andra ord än så länge denna vecka men inte för att jag har gjort något   


Ikväll tänkte jag träna luktdiskriminering och filtträning med hundarna! Men innan det blir det busskörning till den stora staden och Å-berga. Juste ska beställa lite uniformer också så jag inte lir hängd av mina kollegor som snart går nakna!


 

En bild från 14 januari förra året    

Av Emma Hammar - 9 januari 2012 22:44

Sitter på jobbet idag och får ett mail av Husse. Fick en liten filmsnutt.... se själva


"Vattenhål för törstig hund" stod det i ämnedraden



Härligt med en husse som går ut i skogen med hundarna när jag jobbar    

Av Emma Hammar - 9 januari 2012 11:12

Själv hinner jag inte läsa så mycket bloggar då all min tid går till att själv blogga, träna hundar så jag har något att blogga om, jobba med två olika jobb och sen hinner jag inte så mycket mer. Men här kommer tre bloggar som jag gillar att läsa


Camilla och Jack

Mina vänner Fluffmonster

Sociala Hundar


Jsute jag skrev att Arrac och jag ska gå kurs den 15/1, jag har lite bråttom tydligen den brörjat visst den 22/1  


Jag skrev också igår att vilodagen blir i morgon, men den blir idag istället då jag snozzade bort 1,5h idag   Oj nu skajag åka till jobbet om 10 min! Sitter och äter frukost och knappar på min nya bärbara dator och jag har inte uniformen på mig och tur att Robert rastade hundarna....


Veckan börjar bra med andra ord! 

Av Emma Hammar - 8 januari 2012 23:20

Jag har följt planen jag skrev förra veckan väldigt bra. Det har blivit en hel del miljöträning flera dagar. Så nu behövs det lite lugn och ro den här veckan.


Jag har en del planer för den kommande veckan


Mån: Promenad och springa av sig (har ju legat stilla mycket idag)

Tis: Vilodag

Ons: Miljöträning i Rimbo - hoppas på hundmöten också

Tor: Ev lydnadsträning med en kompis sedan är det kurs på kvällen och miljöträning i Ågesta

Fre: Promenad, filtträning

Lör: Spår om det fortsätter att vara bra väder

Sön: Långpromenad nej fan... det klarar inte min rygg än :/ Mer spårträning kanske   


Jag måste spara på ryggen som jag fortfarande har ont i. Jag tränar på mina övningar men i takt jag bygger upp rätt muskler så får jag ta det försikigt med promenader... Jag har mest låtit Arrac springa fritt på ängar medan jag sitter eller står... Suck!


Ska försöka få ut Husse i spåret i helgen och lägga dem så blir det mindre gå för mig.


Jag och Arrac ska gå en Tävlingslydnadskurs som börjar den 15/1 en heldag i ridhus. Vi ska gå den bara för att träna bland hundar. Behöver ju det i massor! Sen behöver jag en nytändning i lydaden igen!

Av Emma Hammar - 8 januari 2012 20:11

Vill tipsa om några roliga kurser som kommer inom snar framtid!


- Luktdiskriminering, start 28/1 500 kr

- Klickerkurs grund, start 25/2 700 kr

- Avslappning, start 1/2 800 kr

- Koncentration, start 29/2 1100 kr


Eller gå båda kurserna i koncentration och avslappning för 1600kr!


Hundredas kurslista!

Av Emma Hammar - 8 januari 2012 19:52

Idag blev det massor med socialträning och passivitet. Vi jobbar hemma hos Camilla och Jack så hundarna kommer vara trötta. De får inte röjja inomhus (tre hundar) så vi styr upp dem med kompostgaller. De ligger och snackar med varandra hela tiden, undrar vad de diskuterar om   Sen är det fullt röj på massor med små barn också vilket Arrac inte är så van vid, han ligger och tittar på dem, men han har flera gånger blivit sugern på att spring efter... Här kommer en bild på en trött Arrac!


   

Vi fick också två hundmöten innan vi gick in till Camilla idag.


Hundmöte 1: En ung blandras hund som lekte så vi kunde stå och titta länge på dem. Till en början ville Arrac inte ta godis, men efter några minuter tog han emot godis och blev lugnare.Ett jättebra möte på ca 20-30m.


Hundmöte 2: En stor jakthund av spanneil ras. Arrac gjorde allt för att slippa titta på den... Han tog inte godis. Det var på ca 50m avstånd.


Det är massa nyttig träning för Arrac som måste göras oftare!

Av Emma Hammar - 7 januari 2012 19:45

Nu så har jag fixat Arracs film från dagens träning! Han fick en omgång med tre figgar. Två sittande och en liggande i en släpkärra. Jag är jättenöjd med hans insats! Vi tränar ju sök väldigt sällan då det är brist på sökfolk att träna med. Liksom ingen man kan gå ut och göra själv. Han har inte tränat på flera månader. Det som jag själv har att påpeka på är avsaknanden av ingångar och anlämnande de sista två skicken av lösrullen. Men jag vet varför så det är bara att träna! Han har kommit på att det är lite kul med ärevarv  


Men se gärna för er själva! Första skicket var enkelt. Andra var lite klurigare och det tredje var klurigast! Han de markerat innan jag skickade honom men han hade ingen målbild av att figgar kan ligga i något  



För övrigt fick Arrac hundmötesträning idag som var riktigt bra!


Hundmöte 1: Jag rastade av honom innan söket ute på Gärdet liksom de andra i sökgruppen. Han har inte träffat dessa hundar tidigare. Jag kunde låta honom bearbeta och belöna att han tittar på dem på ca 30m håll framför.


Hundmöte 2: Två hundar en stor jamthund och en liten fluff på andra sidan gatan. Han satt, tittade och jag kunde belöna. Han tycker fortfrande att det är jobbigt och läskigt att just titta. Men vi var på lagom avstånd ca 20m. Han tog godis.


Hundmöte 3: Fick en liten hund som ötte oss på samma sida, fick gå en båge ut i gatan för att öka avståndet. Jag kunde belöna i rörselse medan vi mötte. Men precis vid mötet så tog han inte godis men kontrollerade sig själv och gjorde inget utfall. Bra! Men det var jobbigt eftersom han spottade ut dne stora torkade fårlungan jag gav honom...  


Hundmöte 4: Inne i parkeringshuset så hade de andra gått ner före oss och då kunde jag passa på och stå och träna. Höll ett avstånd på 30-40m. Vilket var alldeles lagom. Han tog godis och han tittade utan att vara otrevlig. Fick stå i många minuter och de stod ju kvar vid sina bilar så det var perfekt träning!


Jättenöjd! Arrac har varit trevlig hela dagen och har trevliga upplevelser med sig idag! Inga utfall mot fönstret i bakluckan heller då de andra hundarna tränade utanför! Något litet pip och gnäll då en av hundarna hoppade upp och hälsade på mig. Han behärskade sig lilla parveln! Så bra!


Kan inte bli mer nöjd med träningen idag!   


Tyvärr började han gå passgång och vänster bakben såg inte bra ut. Har dock inte hittat något och han skuttar runt som vanligt här hemma. Ska kolla igenom honom igen, kanske vara var en stukning eller sträckning.


Hej hopp för idag!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards