Hundreda

Alla inlägg den 7 februari 2012

Av Emma Hammar - 7 februari 2012 10:41

Nu har jag kört några pass med plattformsträning och filtträning! Jättebra och nyttigt med två olika targets! Man ska tänka på att när man har börjat med detta så kan det lätt bli så att hunden ligger och jobbar på filten i pauserna och det är inte meningen! Nu talar jag mest till mina deltagare som går avslappningskursen för oss.


Intressant observering att Arrac gick ner och blev totalt avslappnad då jag satte mig här vid datorn. Plattformen är borttagen och jag flyttade min uppmärksamhet till en dator. Så därför kommer jag nu lägag tillbaka plattformen för han ska kunna vara totalt avslappnad på filten trots att det bringar arbete precis bredvid!


Nu har jag lagt tillbaka plattformen och han gick upp i en liten aktivitetshöjning. Men jag gick ju tillbaka hit! Jäkla arbetsnarkoman   Grejen med filtträningen är att ha en "pausplats" med totalt lugn oavsett hur omgivningen ser ut. Men det viktigaste är hur VI är i förhållande till hunden. Sitter vi och GLOR på hunden kommer den troligen ligga och jobba, de har en förväntning på oss! Genom att snabbt jobba bort oss själva blir hundarna mer självstädninga å filten och den blir trevlig med passiv!


Nu ligger han jätteavslappnat trots plattformen. Han ska inte söka upp något annat när han ligger på filten även om nu jag vill ha ett beteende med att frivilligt söka upp plattformen så ska filten vara starkare! Finns inte filten närvarande så ska han aktivt söka upp plattformen! För att inte få en utsläckning så är det jätteviktigt att när han får sitt frikommando från filten så ska han få söka upp plattformen.


Målet är att han ska tillfilten innan ett pass och efter ett pass ska han uppsöka filten för att ha sin trygga plats att återkomma till och få en fin sinnesstämming i alla miljöer.


Arrac ser nog lite jobsugen ut va?! Han får vänta tills hans sinnesstämmingen är som den SKA vara på filten innan han ens får gå upp och jobba! 



Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards