Hundreda

Alla inlägg den 18 februari 2012

Av Emma Hammar - 18 februari 2012 14:04

Vi har idag gått en dryg timme inne i Norrtälje stad. Många hundmöten blev det. Arrac var riktigt stressad idag... Han drog i kopplet så gott som hela promenaden. En hund som drar i kopplet är stressad, det är bara fakta. Han hade svårta att ta godis även när vi inte hade hundmöten. Vi gick med samma hundar som förra gången minus RR tiken. Så det var inga nya hundar i gruppen.


Att gå stan ger inte tillräckligt med yta att jobba med hundmöten, Arrac behöver större avstånd. Han kan bearbeta en hund på ca 20-40m håll beroende på vem den andra hunden är. Ja ä den en liten hund så kan han ju gå förbi utan att göra något på väldigt nära håll. Småhundar är ju inte lika farliga säger Arrac   


- Svart stor Labrador hane - möttes nära på max 5 håll, gick bra men han hade svårt att ta godis

- Golden - 15 m håll, spottade ut en del av godisarna

- Liten ruffsig sak - berömde med rösten vi gick 1,5m ifrån

- Svart Labrador - Den hunden hade också problem med andra hundar, Arrac gruffade till snabbt vilket jag splittade och övade avståndet in på en tvärgata. 10 m håll och Arrrac tog inte en enda godis, han spottade ut alla. Det blev en liten hög på marken nedanför Arrac.

- Setter? - Hade ett mycket fult spårk då den precis hade fått en omgång av sin husse för att den ville jaga änderna. Språket var ju visserligen till hussen men jag ökade avståndet för Arracs skull, 10 m och Arrac hade svårt att ta godis.

- Två schauzer och en Pon? - Ville inte ta godis, vi fick stå mitt bland änderna för att få avståns ca 12m men de svängde upp på bron bredvid oss och avståndet minskade till 5m och då gruffade Arrac snabbt till.

- Staffe - Arrac tittade jättefint på ca 20m. Efter hundmötet sökte Arrac upp min fick med leksaken och ville belöna sig själv extra med den!

- Två BC - på 40m avstånd, spottade ut en del godis....


Sammanfattnign av träningen

Javisst inga direkta utfall men en otroligt hög stressnivå! Vilket kan vara en orsak till inga utfall då han blir blockerad. Varför var han så sttressad idag? Det var han inte i torsdags i Norrtälje. Osv ja det är sånna här frågor man ställer till sig själv. Jag skriver inte ut hela min dagbok i bloggen. Resten skriver jag i min privata träningsdagbok för Arrac.


Var godiset inte tillräckligt gott? Han vill inte äta torkat oxhjärta i hundmöten, det har jag varit med om förr. Allatså köper jag inte oxhjärta mer. Strupe går ner jättebra! Mer strupar alltså!!


Hade Arrac möjlighet att bearbeta miljön? Nej han behöver tid, tid som han inte får i en gemensam promenad. Men jag ska ge det an chans det här har vi bara gjorttvå gånger och första gången vart det lantmiljö som han är bekväm i även om det var en helt ny plats för honom.


Alltså för tidigt att säga om de genemsamma promenaderna hjälper oss i träningen eller om det stjälper? Fler tillfällen och sen sammanfatta och lägga ihop alla dagböckerna!


Vad var bra idag?

Jo även om jag sitter här och är jätte hård på mig sjäv som vanligt så har han inte gjort några utfall. Alltså inga dåliga erfaranheter! Det ÄR JÄTTEBRA! Vi ska ju bygga hans bank med bra erfarenheter och så vill vi stoppa flödet vi har haft med dåliga erfarenheter! Så det är ett steg i rätt riktning. Vi har alltså fått med oss något bra av detta ändå!


Vi tränade lite kort pass med lydnad när vi var vid bilen igen. Det var då vi såg staffen och Arrac såg den men brydde sig inte för han ville jobba. Det var jag som sa att jobbet är slut för han ska titta på hunden. Efter fick han fortsätta lite kort träning för att han var duktig. Givetvis ska han också fokucera på lydnaden så pass mycket att han inte ser andra hundar men just nu i vår träning vill jag INTE ha en lydnad som blir en avledning för hunden. Där kan Arrac inte bearbeta ett hundmöte! Allatså ligger bearbetningen på hundmöten som prio ett!


Här spanade Arrac ut över hamnen och tittade på två hundar och lite folk. Här var han mer vaken om mer sitt gamla jag. Ja stressen under promenaden försvinner ju inte på en pisskvart men han hade lugnat sig  


På väg hem stannade jag vid ridhuset hemma och gick in och titta på klass 2 som tävlade. Hittade lite folk jag känner det var ju trevligt! Vill säga grattis till Prima som gjorde en strålande debut i LK2 med sin matte! Det blev garanterat ett första pris! En 6,5 annars var det bara 9-10:or! Superkul att se ett strålande jobb! Åh vad jag vill ut och tävla!!!


När Arrac är bekväm med andra hundar igen då kommer vi ut på banonrna!!!!


Se så ut och träna med era hundar om ni inte redan gjort det. Kom ihåg att träna på det som är viktigast för er oavsett vad andra säger åt er att göra! Jag och Arrac tränar på det som är viktigast för oss   Kör hårt!  

Av Emma Hammar - 18 februari 2012 08:58

Jag skrev inte alls mycket om träningen i onsdags kväll. I torsdags blev det miljöräning och hundmöten, har jag inte heller skrivit om. Fick där 4 bra hundmöten och så tränade vi lite lydnad. Igår var det kaos för min del med det andra jobbet jag har. Så hundarna fick inte göra något alls.


IDAG   Blir det miljötränings promenad med mina fluffmonster vänner i Norrtälje!


Så nu blir det ladda med godis för hundmötesträning. Det gäller att ha mixade belönigar så man har variation och en hund som är nyfiken på sina belöningar och inte tröttnar!


Göra iordning godiset. Tuna bites och Snittarna har jag köpt på DjurMagazinet i Arninge!


 

En gott och blandat påse! Här i finns det:

- Tuna bites

- Leversnittar

- Korv

- Ost

- Arracs foder (lite bara)

- Några hårda frolic

- Kattfoder

- En blandning av andra hundfoder som jag fått av en kompis (en liten näve bara)

- Torkad strupe

- Torkad lunga


Alltså minst 10 olika sorter. Fodermixen bara den är väl minst 6 olika sorter så det är en smakblandning på minst 15 olika sorter! Det här en en bra blandning! Vill dock bara säga OBS! Ni ser flera olika foder, nej det är LITE av alla foderkulor. Det fungerar inte att träna hundmöten med tråkiga foderkulor. Men några kan man ha i och det blandas också. Det är mest av det gottaste godiset. Detta är en påse på ca 5dl. När man går ut och tränar ska man ha FÖR mycket godis med sig så man är säker på att det räcker till träningen, framförallt i hundmötesträning. Det blir jobbigt om man står där och är fullt upp och så tar det slut? Hellre för mycket än för lite!


Då får vi se vad den här dagen har att bjuda på   


Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards