Hundreda

Alla inlägg den 15 mars 2012

Av Emma Hammar - 15 mars 2012 17:03

Vi var ju på Vallentuna BK och tränade igår. Ellan hade med sina två hundar varav en är helt ny för Arrac. Jag tränade bara på självkontroll lös med honom. Han ska ha fokus och koncentrationen på mig och honom. Han var jätteduktig, han sprang aldrig fram till hennes hundar inte ens den han känner. Andra var på klubben också och det tyckte Arrac var riktigt jobbigt fas vi hada STORA avstånd på 150-200m till en början. Sen jobbade vi lite närmre ett tag innan han fick ta paus i bilen innan sitt spår.


Spåre var nog det sämsta han har gjort i sitt liv. Han var väldigt okoncentrerad och det blev riktigt jobbit på slutet som hade gått parallet med de andra hundarna på planen och det blåste kraftigt in i hans spår. Inga hundar var kvar på plan när han tog spåret men det var jobbigt för honom. Det som är kul att se är att han kämpar vidare trots att det är så svåt, han ger liksom inte upp! Sen är det bara att notera hur det går och lägga upp en plan till kommande träningar så att han inte spårar illa fler gånger  


 

Nedför...


 

Uppför...



Arrac har precis lämnat av ett föremål


 

Ner i backen och spåra vidare


 

Avlämning på G!


 

Det var en liten skitsak i spåret som låg under löven 


Påväg in i alla hunddofter, en Arrac som tillfälligt är koncentrerad  


Idag för övrigt tränar jag ingenting med honom då det tog på hans krafter igår. Vi vilar fast jag ska dra och hålla apporteringkurs nu!               


Av Emma Hammar - 15 mars 2012 16:27

Igår kväll var det koncentrationskursen och tredje tillfället, ja nästa vecka är sista tillfället  


Arrac fick komma in och jobba lite igår på kursen. Han skulle visa flera oliak övningar på koncentration. Min lilla apa var inte alls trött redan innan jag tog in honom. Vi hade tränat halva dagen innan och när jag klev in med honom ser jag att hans ögon är helt röda, vilket de kan bli när han är riktigt trött eller stressad. Han busade mycket när han kom inte, värsta unghunden  


När jag väl satte igång och arbetade med honom så skärpe han till sig och visade hur man gör. Jag passade också på att visa några saker man inte ska göra och hur man får ordning på det igen. Han var jätteduktig och med tanke på hans förutsättningar så trodde jag inte att han ens skulle klara en enda sak... men det gjorde med lilla plutt!


Han fick visa

- Omväntlockande med godis och med leksak

- Utveckling av omväntlockande som externbelöningar

- Störningar med godis, kropp och leksak

- Göra flera saker samtidigt t ex apportering men rörelse, godis och leksaksstörningar

- Ordförståelse, lyssna var VAD som sägs


Bjuder på lite bilder men tyvärr fick jag inte med alla hundarna. Jag passar på ibland att dra fram kameran men jag har mitt fokus på ekipagen och inte på att ta kort   


Diesel ska ligga kvar på platsliggning trots flertalet störningar. Ekipagen fick jobba med att utveckla sitt sätt att tänka ring koncentration och störningsträning


   

Mizzy, Zingo och Tito

 

Luna och Skutt

Av Emma Hammar - 15 mars 2012 16:06

Jippi! Nu har vi västar också till den varmare årstiden som kommer  


   

Av Emma Hammar - 15 mars 2012 16:00

Några bilder från när Arrac spårade i Rimbo centrum den 23 februari. Fick bilderna i dag nämligen  


Nedför trappan har hon gått...


Han spårar i koppel och lina av ren säkerhet då det åker bilar och annat omkring


 

Ser ut som två skumma typer som går runt kommunhuset   


Längs trotoaren.... Han spårade på bra den här kvällen!  

Av Emma Hammar - 15 mars 2012 10:17

Har du och din hund problem vid hundmöten?


På denna kurs får du verktygen till att möta andra hundar på promenaden. Oavsett om din hund blir rädd vid hundmöten, gör utfall eller väldigt glad och vill fram till andra hundar så är detta kursen för dig. Vi jobbar bland annat med belöningsteknik, position, kontakt, koppelhantering. Vi tittar och tolkar även signaler vad våra hundar säger till varandra. Praktik och teori varvas.


Datum: 11/4, 18/4, 25/4, 2/5
Pris: 990kr
Max: 12 ekipage

Tid: 18:30-20:00
Plats: DjurMagazinet i Arninge
Instruktör: Emma Hammar & Camilla Gusfors


Anmälan: info@hundreda.se

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards