Hundreda

Alla inlägg den 8 april 2012

Av Emma Hammar - 8 april 2012 21:10

Vi är så inne i vår spårträning och det läggs mest tid och energi åt detta. Jag älskar spåret!!! Mia från träningsgruppen gjorde mig sällskap. Hon la två spår till sin hund som hon håller på att köra igång i spåret. Själv la jag två spår till Arrac idag.


Spår 1 - 210m långt med 9 föremål. Här var det små och skumma föremål som var träningen. Det var ett plastskräp, två enkronor, halstablett, en tygbit 2 x 5 cm, en flaska ögondroppar, En liten kabelbit och ett litet gummiplutt som sitter på en dragkedja.


Han bommande kabeln och halsbtabletten, men tredje föremålet tog han och man såg då vilken kul lek han tyckte det var. Hitta allt SMÅTT! Hade också tappat en vittringspinne i spåret så han fick en extra! Han tog allt perfekt när han fattade att det är mer än bara vittringspinnar som finns!


Spår 2

- 2,1 km långt 

- Drygt 3h liggtid

- 7 pinnar

- Flera vinklar

- Flera terrängövergångar

- Viltstörning av två Älgar (jagade dem när jag la spåret  )

- Tid att spåra 34 min (inkl. belönings stunder vid pinnarna)   


Strålande jobb av min lilla kille! Han fick en liten andningspaus mellan spåren så han har ju spårat totalt 2,3km idag. Jag tycker att det var en bra tid också på det långa spåret, det tog 34min att spåra 2,1km och då har jag även gett honom små dricka pauser och belöningar. Stannat och knytigt skorna ett par gånger också. Nyttigt att träna på "stoppen" i spåret för på utmaningen (15km) så kommer det att bli många stopp! Det kommer ta en hel dag att lägga spår!

Arrac bommade två pinnar... en i nedförsbacke igen! Men han tog också den första som också låg i backe! Träna mer på det! Återigen så tror han att det är snabbaste vägen över en väg, då rakt över som gäller. Gick över vägar 3 gånger och sista och tredje gången gillt så använde han nosen och spårade istället för att ta för givet. Sjätte pinnen var en skogspinne så jag ville testa det också... Han markerade och letade på banvallen där den låg, men den var borta! Såg att hästar samt fyrhjuling hade åkt där så den slogs väl bort... Jag kunde inte heller se den.

Efter ca 1,5 km så ser man på farten att den avtar men inte känns han trött men han börjar hushålla med energin! Bra killen det går inte att dra som en tok när vi kommer upp i fler kilometer för då orkar man inte!

Så jäkla NÖJD! Det är inget fel på motor, drivkraft, motivation och arbetsglädje här inte!

Att träna på: Pinnar i nedförsbacke, fortsatt långa spår så han lär sig att spara på krafterna, fortsätta med teknik övningar med spårnoggrannhet (går nog inte att ha för noga hund  ) samt vägövergångar att han inte ska ta förgivet!

Spårar på äng. Arrac fick störning med en Mia som springer som en tok för att hinna ställa sig före och ta bild på oss. Bra träning att behålla fokus trots en människa som springer och dkrattar som en galning!


 

Spåret gick längs med sjön Sparren! Så himla fint och mysigt! Det är härligt att gå dessa långa spår där hunden VET vad den ska göra och jag bara går och njuter där bak!!!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12
13
14 15
16 17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards