Hundreda

Alla inlägg den 20 augusti 2012

Av Emma Hammar - 20 augusti 2012 23:35

Åh vad Arrac har vrit duktig idag! Min lill ängel  Vi var vid Täby Galopp när ett stort gäng med hundar tränade ringträning, bland annat Camilla och Jack och Sanna och Touch. Det var mellan 16-20 hundar i ringen + ett gäng i bilarna. Så det var mycket hundar!!!


Jag beslutade mig för att testa vingarna på vår filtträning ute i ny miljö och med andra hundar. Vi har inte tränat med filten så mycket utanför hemmet då jag har velat ladda den med positiv energi och en trygg plats! Han har varit LUGN idag! Redan från bilen vilket är ovanligt och helt fantastiskt. Nu la jag ut filten innan jag tog ut honom vilket han såg, det kan ha varit en hjälp för honom. Han visste precis vart han skulle då jag tog ut honom ur bilen    Vi startade med ett cirka avstånd på 40m från alla hundarna. Vi närmade oss i pass 2 så vi var mellan 20-30m från ringen, vilket varierade lite på hur hundarna sprang.


 

Här ligger han och kollar läget. En cool kroppshållning på en skinka, uppmärksam men lugn.


Det var hundar där som inte alls hade något trevlig språk och två av de som blev en utmaning var två Doberman som vid flera tillfällen sprang extra nära omkring 15m och de strirrade väldigt fult på Arrac flera gånger. Vilket jag kan lova att Arrac hade gjort fula utfall av om han INTE hade legat på filten! Skulle han suttit bredvid mig hade han aldrig klarat av detta! De stirrade länge ibland! Arrac blev aldeles kantig i ansiktet så han var påverkad och där gäller dett att jag har tungan rätt i munnen, om jag belönar den sinnesstämningen så blir det ett utfall. Jag väntade in Arrac lite och han sjönk ihop och fick tillfälle att belöna! Åh VAD HAN VAR BRA! Så glad!


     


Det är han själv som har valt att ligga med ryggen mot. Han vände sig sen men han väljer helt själv. Meningen på sikt är att han ska klara att ligga HELT LÖS på filten runt hundar trots att jag inte är bredvid. Men det dröjer   


Sen kom en riktig RYSARE! Jag tappade andningsförmågan och hjärtat stannde så tur att jag hade en defibrillator med mig så jag kunde starta upp mitt hjärta igen... pju! Jag blev lite ofokuserad och pillade på mobilen eftersom allt var så lungt och ser i ögonvrån hur en gul Hoffe kommer in framför oss och de går NÄRA det var max 5m från oss eller närmare!!! Jag känner hur jag reagerar och förbereder mig för utfall (dumma jag!) och tittar snabbt på Arrac som fortfarande är lugn och tittar på hunden. Inte nog med det den hunden hade en riktigt och och FUL svans och stannade upp precis framför Arrac och stirrade min kille rakt i ögonen. Jag fiskade upp en bra godis och belönar Arrac med en lätt sakning på handen och Arrac tar emot den och tuggar något tveksamt men fortsätter att hålla koll på Hoffen... varpå den fortsätter att gå och Arrac ligger kvar lungt på filten!!!!!!!!!!!! JAAAAAAAAAAAAAAAAA!


Jag kan inte vara mer nöjd! Hade någon sagt till mig att en hund i den storleken men det kroppsspråket och det avståndet skulle hända hade jag sagt, aldrig att Arrac klarar det. Men det gjorde han! Jag är lvertygad om att han hade hjälp av sin filt som han är trygg på. Dessutom satt jag ner på marken vilket ökar Arracs vakt och han kan säga till hundar av bara den anledningen.


 


Inte nog med det så träffade vi bror Puppe på träningen idag. Verkligen jättekul! Arrac fick inte träffa honom då jag inte vill att han ska behöva träffa en ny hund i den här miljön. De får träffas på en lugn plats nästa gång istället   Jag passade på att ta en bild på brorsan så jag hoppas matte samtycker att jag lägger upp bilden. Han och Arrac är väldigt lika, Puppe är mer vit, något större men inte mycket, lite annorlunda fall på öronen. Men de syns verkligen att de är syskon!


 


Nu är jag nöjd med dagens insats! God natt!

Av Emma Hammar - 20 augusti 2012 13:47

Nu går det att börja lägga sin beställning på mina handknutna halsband till hunden. Om några veckor går det även att beställa till katten, väntar på säkerhetsspännen till katten som går upp om de fastnar!


Kolla in shoppen här!


 

Av Emma Hammar - 20 augusti 2012 12:58

Idag tog jag fram och dammade av cyckeln för första gången i år. Vi var ute närmare 1,5h. Åååååh nej inte som ni tror, Arrac är inte redo än att springa vid cykeln han går fortfarande riktigt illa och fult med bakdelen. Men vi trandade på att han ska kunna gå bredvid cykeln. Han blir ju helt tossig och vill springa och dra. Jag vill kunna ha en lugn och fokuserad hund bredvid cykeln så då är det till att träna lugn och fokus MED cykeln!


Vi tog en vände på 4,5km där vi gick över halva sträckan och resten var han lös och jag satt på cykeln och rullade sakta. Mycket vila tog vi och stannade vid sjön tur och retur för dopp och dricka. Han ska ju inte springa med han fick trava lite lungt för Anna Holmgren. Träningspasset gick bra! Med följande var Nanook och Hanna samt husse. Nanook är nu 4,5 mån så han sitter i sin cyckelkärra efter Hanna. Jättesmidigt!


I morgon blir det återbesök hos Anna Holmgren. Hon har haft semester och Arrac hade nog egentligen behövt gå till henne en gång i veckan eller var fjortonde dag... Jag har gjort som hon har sagt, dock slarvat med massagen då min rygg dör efter två minuter! Livrädd för vad hon kommer säga i mogron! Jag ser ju att bakdelen inte är som den ska!


Bilden är 1,5 år gammal men vi cyklade till samma plats och han var lika blöt även idag så bilden skulle kunnat se ut så här om jag hade haft kameran med mig!   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards