Hundreda

Alla inlägg den 30 augusti 2012

Av Emma Hammar - 30 augusti 2012 22:13

Oj vilken skillnad! Jag och Arrac åkte till Jessica Pelz då jag inte har varit helt nöjd med tidigare rehab. Kan börja med att säga att Jessica tar 500kr för en behandlig och genomgång på 1h och Anna tar 800kr för 45min. Hos Anna får jag aldrig mina hela 45min utan får gå tidigare, hos Jessica fick jaglite mer än 1h för hon tog hand om Arrac och mig tills hon ansåg sig klara med oss! Inte nog med det hos Jessica fick Arrac en genomgång som varade en hel timme och hon gick noggrant igenom honom, Annas genomgång var ca 5-6min. Jessica tittade på hur Arrac rör sig ute det gjorde inte Anna. Så helt klart en jätteskillnad!


Av Jessica fick jag ha en dialog så vi noggrant har gått igenom hans träningplan över vad han får göra. Jessica hittade självklart samma saker som Anna men hon kunde säga MER om allt och hon hittade också mer. Ett jätte plus är att Arrac har ALDRIG varit så lugn vid en undersökning som  hos Jessica, han låg och slumrade hos henne. Ni som känner Arrac vet att jag har tränat hårt för att han ska kunna stå still vid hantering och inte springa iväg för att han avskyr att främlingar kladdar på honom. Men Jessica hade verkligen en bra känsla för Arrac och var mycket lyhörd för hans signaler. Det fanns NOLL stress hos henne och hon var mycket lung med honom.


Jag fick en träningplan där vi får göra lite mer än tidiagare men den är lika strikt med att han inte får vara explosiv som Anna också sa. Men här fick jag en tydligare plan över vad vi FÅR göra och hon gick igenom noga hur den ska göras! Hon anpassade träningsplanen efter hur jag har tid i min vardag också.


Han ska ÄNTLIGEN få spåra igen! Visserligen max 2ggr/veckan och spårträningen får vara i max 5min så inga långa spår men ändå   


Hon sa att jag måste räkna med MINST 1 års rehab där jag noga måste tänka mig för vad han får göra! En till incident som sliter upp skadorna i musklerna kan se till att han böir förstörd för livet. Men hon har deremot INTE dömt ut honom än. Om jag tränar honom noga så kan han ha en framtid! Så jag kan inte bara släppa honom i skogen och bara "vara" som vi brukar... det kommer dröja! Så stor skada har Rottisen orsakat på några sekunder... Hans kropp har tagit mycket stryk och har rejäla muskeltrauman. Arrac har fortfarande svullnader efter nästan 3 månader. Men hon är imponerad över hur stark han är och att han verkar läka fort! Det sa Anna också, kul att höra att min hund har goda förutsättningar även i mörkret  


Jag fick JÄTTEMYCKET beröm över hur lätt undersökt Arrac var! Hon tyckte att det var LYX att undersöka en hund som gör det som behövs! Jag har ändå lagt mycket träning på det   


Hon visade mig också hur jag ska massera Arrac utan att det ska bli lika påfrestande för min egen skadade rygg. Det finns mycket bra att säga och jag ska dela med mig av Arracs nya plan också men är lite trött nu. Kan kort och gott säga att jag fick valuta för pengarna!!!


Vi ska på återbesök om 4veckor och se hur han mår efter träningen. Det kommer bli lite tufft för mig att få tid till alla små pass, det krävs en noga planering! Jag har tiden att aktivera en aussie men inte utspritt över så många tillfällen under dagen (skulle nästan behöva sluta jobba för att få tid...) Jag har tid att träna hundarna fler timmar men det är i sträck och det är långt ifrån optimalt för en rehab... så planering är svaret.. tufft blir det!


 

Av Emma Hammar - 30 augusti 2012 15:38

Jag gillar stilen med framtassarna :) ett hundmöte har vi fått än så länge, en spännig snauzer hane på 4-5m avstånd. Lite pip från Arrac annars låg han fint på filten :)

Av Emma Hammar - 30 augusti 2012 13:21

Mina fina vakthundar som håller koll på bussen som stanna! Den kan ju släppa av inkräktare och Zelda tar täten ;) Arrac är den mer lyhörda sorten mot matte :)

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Augusti 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards