Hundreda

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2012

Arrac hos sjukgymnasten

Av Emma Hammar - 2 oktober 2012 22:48

Idag var det återbesök hos Jessica Pelz! Jag är fortfarande jättenöjd med Jessica och glad att jag har bytt till henne. Hon är så himla noggrann när hon går igenom Arrac. Allt, allt och åter allt kollas. Det bästa med henne är hennes känsla för att lyssna på Arrac. Hon är så lugn och det är på hans vilkor och det gör Arrac lugn! Han gillar inte alls hantering och han klarar av allt ligga avslappnat ofta.


Idag var Arrac mycket irreiterad av sin tå som han har naggat och slickat sönder... Han är just nu mest störd av just den och han belastar inte vänster bak fullt ut. Det är ju höger bak och rumpan som han har blivit biten i så att han har gjort illa tån på vänster tass är ju inte så bra. Vi vet inte om det är något nytt som hänt nyligen, Jessica hoppas på det för då skulle det underlätta och det ger också en vettigare förklaring. Om det är något som kommer från attacken och dyker upp nu gör det hela lite stökigare, ja eller nått sånt sa hon   


Han har troligtvis fortfarande ont, lite svårt att säga då han nu HAR ONT i tån i vänster baktass. Han är helt klart störd på vissa punkter i rygg med framförallt runt höger armbåge som belv illa biten. Han vrider in armbåden och då i sin tur vrider han ut tassen... Vi ska inte öka på vår rehab med något alls i detta läge då vi måste få bukt med tån så den inte förstör för oss nu. Jag ska avvakta med spår, cavaletti, slalom och sitt/stå. Hon vill ha in smärtlindring och gärna en röntgen på honom och ha ett återbesök om ca 10 dagar. Skulle ändå med Sotis till veterinären efter så lyckades smyga in Arrac också.


Ett gott tecken är att han har musklat på sig mycket bättre och det är relativt jämnmusklat! Det känns ju lite kul   


Väl hos veterinären så var hon mycket ifrågasättande och skeptiskt till att jag kunde veta att han har ont. Hon ifrågasatte hur jag kan veta något sådant. Jag förklarade även vad Jessica sagt och att jag nyss kom därifrån, men hon var fortfrande mycket skeptisk. Innan vet kom in i rummet så hände något med Arrac... han bara "slog av" han brukar vara orolig, vanka, hässja, flåsa, långa mungipor osv när han är hos vet. Det var han nu också i några sekunder och så pang slog han av och blev TOTALT LUGN! Inte lik Arrac. Han var inte alls helt närvarande... När jag tar upp honom på bordet för undersökningså började veterinären SLITA i hans högra bakben! Jag hade innan förklarat att han har svåra bitskador och muskeltrauma!! Jag höger rösten och säger att hon får INTE slita så våldsamt i min hund! Han har ju ont och är skadad där! Hon tittade bara på mig och fortsatte! Jag kastar dit mina händer och markerar fysiskt att det inte är OK! Hon dämpar sig något när jag håller i Arrac som blockerar att hon ska slita i honom men hon säger ingenting... Hon säger att han inte har ont och jag säger emot att han visst har ont. Jag förklarar hur stressad han är och att han har stängt av. Hon kontrar med att säga "jag kan också läsa hundar" men tydligen inte eftersom hon tycker att han är lugn och smärtfri! Jag talade om igen hur lugn han var hos Jessica och vad hon såg men även jag! Nope inte hjälpe det! Veterinären kan sin sak och hon kan minsann läsa hund och jag som känner min hund har inte en talan om det! PUNKT!............................................
...................MUPP!


När hon börjar undersöka tån så säger han ingenting, han tar inte bort tassen alls när hon kollar på tån. Hennes bedömning var att han har inte alls ont och att jag har fått mina tankar kring att såret gör ont.... Jag försökte förklara att han hade ont INNAN det blev ett sår! Han har själv slickat och naggat så det blev ett... Jag hade mina farhågor att vet bara skulle se på själva såret... Vi behöver en smärtlindring för att kunna se om han får en beteende förändring (till hans normala tillstånd) om han inte har ont. Då kan man utesluta eller bekräfta smärta... Jag får alltså varken röntgen eller smärtlindring, endast en gel med kortison för att hjälpa sårläkningen....


Underbart hjälpsam veterinär!!!!! NOT!!! När jag kom hem fann jag att jag har kvar Rimadyl sen attacken som borde räcka 1-2v! Jag älskar mig själv som sparar på all!


Skeptisk Arrac håller noga koll på att Jessica inte tar hans tå och springer iväg med den!


Arrac får rumpa och rygg undersökt


   

Notera att han inte får massage utan en undersökning här!!! Duktiga kille! Men det kan ju hända att Jessica undersöker på ett så proffitionellt sätt att en undersökning är som att liksälla med massage!


 

Efter undersökning gömmer man sig medan matte tar med sig den sista av informationen som vi behöver med oss hem! "- Mysigt med en koja" säger Arrac och "absolut igen kan se mig!!!!"


Alltså en dag med blandade resultat för Arrac...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards