Hundreda

Alla inlägg under oktober 2012

Av Emma Hammar - 24 oktober 2012 11:38

Jag och Madde var på föreläsningen som var arrangerad av Svenska Brukshundklubben, SBK och House of Learning. Föreläsare var Bob Bailey, Simon Prins, Eric Burchell and Ole Auten. En mycket givande och intressant dag!

 

Bob Baileydelar med sig av sina 60 års erfarenhet om djur träning. Han har tränat över 45 000 olika djur och över 140 olika arter. Han har utbildat djur hos CIA. Ja man kan nog säga att han vet hur inlärning hos djur går till! Mycket intressant att lyssna på honom och det är klart man blev sugen på hans Chicken Camp men han var troligtvis i Sverige sista gången... Tråkigt! Men han var helt klart bästa föreläsaren och man sugs in i det han berättar om!

 

Simon Prins kommer från den Holländska polisen och delar med sig lite om hemligheterna om hur de tränar sina hundar. Det är stort krav på hundarna inom tjänst och pratar om hur stor vikt possitiv förstärkning har blivit för att deras tjänstehundar ska lyckas med sina uppdrag. Hur de tränar sina hundar att lyssna till kommandon via hörlurar när de är långt från sin förares sikte! Mycket intressant att lyssna på!

 

Eric Burchell berättar om  sin speciella Specialsöks teknik, med Vapour detektion hundar. Hur skiljer det sig från konventionella detektionsmetoder? Den vetenskapliga vinkeln och historien bakom. Träningen av Vapour Dog, problemlösning och slutprodukten. Han pratade också mycket om sin uppfödning till den "perfekta" hunden för hans träning.

 

Ole Auten från Norska Försvarets Hundskola. Han berättar om tjänstehundar i Norge. Urval,träning och användning av militära arbetande hundar (MWD).

Hela gänget tillsammans med Anne-Marie Folkesson, SBK & Marie Fogelquist, House of Learning!

Mycket intressant och givande dag! Nu är jag sugen på att lyssna på Bob igen samt att läsa Simon Prins bok!

Av Emma Hammar - 22 oktober 2012 10:09

Nu sitter jag och väntar på Arrac som är inne på röntgen. De ska ta väldigt många bilder... Det skulle kosta 4700kr med alla bilderna!

Av Emma Hammar - 20 oktober 2012 21:42

Arrac gillar att ge bort presenter och gott för att idag göra husse glad :)

Av Emma Hammar - 19 oktober 2012 11:58

Zelda kom och satte sig så här när jag satt och åt frukost! Det har aldrig hänt förut att hon har bjudit upp på apporterings träning! Hon gillar inte ens att ha något i munnen. Gissa hur glad jag blev! Självklart fick hon smaka min macka för att hon var så duktig!!! Hon har ju sett Arrac under tre års tid som får belöningar av att komma med saker i munnen till mig :D

Av Emma Hammar - 18 oktober 2012 22:24

Arrac fick två små spår igår för att inte klättra på väggarna fullständigt här hemma. Nä han är väldigt lugn faktiskt men jag vet att det kryper en hel myrstack i huvudet på honom. Gissa om han blev glad att få spåra! Ha har inte spårat sedan den 3 juni. Ursch va hemskt det kändes att läsa i spårdagboken... Det var bara 3 dagar före attacken! Jag var helt inne i min spårträning med asfaltspår och teknikträning. Jag hade en frisk hund där... Ursch så mycket känslor det väcktes att se när senaste spåret var...


Nej nu ska vi glädjas med Arrac som var så tokigt glad igår när han fick två små spår! Vi visar spår ett på film här   



Av Emma Hammar - 17 oktober 2012 22:49

Vi var på gärdets djurklinik igår och träffade på rekommendation Åsa Wolf. En mycket härlig människa som tog oss på allvar. Jag har sett så mycket beteendeförändringar på Arrac som tyder på smärta! Han har fortfarande väldigt ont för att ha gått 4 månader sedan attacken. Jag satte honom på rimadyl för två veckor sedan och efter tre dagar fick jag en kraftig beteendeförändring igen till det positiva!



Arrac och jag busar medan vi väntar på veterinären


Arrac har nämligen slutat kela med mig, gömmer sig mest under trappan hela dagarna, helt slutat att sova i sängen (som han gjorde varje natt förut) han började jaga katterna massor hemma (jakt ger adrenalinkickar = smärtlindring) om jag tar på honom går han ALLTID undan och ruskar av sig för att sedan gå och gämma sig! Efter ttre dagar med Rimadylen så började han sova i sägen, jakten på katterna har minskat till 3ggr av 10 istället för 10ggr av 10. Han vill gosa, sitta i soffan och mysa igen, han trycker sig mot mig hårt när han gosar. Han går inte udan om jag klappar honom och han gömmer sig inte hela tiden under trappan!


Finns bara en förklaring! Han har ONT!


Åsa var en supertervlig och härlig veterinär som lyssnade på allt jag sa och tog det på stort allvar. Hon undersökte honom i minst 30min så hela besökstiden gick åt till undersökning. Han gick ju på Rimadyl och hon kom fram till mina slutsater också. Så hon bokade in oss på Albano på måndag för röntgen. Han ska röntga om hon får bestämma båda armbågar och höfter samt ländryggen för att koalla efter L7-S1. Jag skulle vilja ha hela ryggen röntgad. Men nu sa hon att Albanos röntgenapparat är så himla mycket bättre då hon har arbetat där och hon vill inte att jag får dåliga bilder på Arrac. Hon bokade in mig dessutom till en som det är svårt att få tider till som är duktig på att läsa plåtarna! Hon bokade också en dubbeltid så att den andra veterinären hinner kolla igenom Arrac. Sen ska hon också tycka att Arrac ska röntgas, men Åsa skriver ju allt som hon anser bör göras och sedan kommer den andra att kolla vad hon tycker.


    

Vi vilade också innan veterinären han komma. Tur med filttränad hund så att mattes halsduk duger helt utmärkt!


Så det är mycket med det här. Jag ska inte ens tala om hur mycket pengar det här har kostat och kommer fortsätta att kosta oss. Å nej rottisägaren har inte betalat allt detta. Vi fick 1500kr när vi åkte in först gången men det räckte inte ens till självrisken. Sen är det så att Agria vill inte betala för något som de har ansvar att göra, först besöket gick på 5200kr och vi är uppe i det dubbla nu... Förra veckan gick vår självriskperiod ut så på måndag blir det att hosta upp måndag tusen till... Men jag har inget val om Arrac ska ha en chans att bli bra igen. Jag är fortfarande så rädd för att han inte ska kunna jobba aktivt igen... Att vara en aktiv sällskapshund är inget liv för Arrac det skulle vara rent ut av djurplågeri. Han ska jobba så är det bara! Det är så mycket fart och fläkt i honom och han bara sndas arbete hela tiden. Jag har träffat många Aussies och jag har än inte mött någon som vill jobba mer än honom (hans syskon ligger väl närmst   ) Och en Aussie vill jobba! Jag brukar säga att Arrac är en Ferrari   En störtskön bil med hastighet som kärver sin förare! Min älskade lilla Arrac   


 

Arrac tränade på lite backa innan vi vilade   


Idag spårade vi faktiskt lite för att han inte ska bli helt galen! Egentligen får vi inte just nu men han blir knäpp annars! Ska lägga upp en liten film på hans första spår sen   

Av Emma Hammar - 17 oktober 2012 17:24

Idag kom mitt diplom på posten för utbildningen i rallylydnad i början av september. Jag skickade in mina projektarbeten i början av veckan och idag är jag klar och godkänd   


 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27 28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards