Hundreda

Direktlänk till inlägg 20 december 2012

Hundmötesträning!

Av Emma Hammar - 20 december 2012 20:32

För första gången på länge har vi tränat hundmöten! Arrac blev så mycket bättre efter sin kurs mot Anaplasman! Vi satte ocskå in Rimadylen igen efter Anaplasma medicinen för att han fortfarande har ont efter bitskadorna. Efter det blev han ännu bättre! Tanken är ju nu att han ska gå på smärtstillande så att jag kan öka aktiviterna något för att han har varit understimulerad så lääänge nu!!!


Så nu tyckte jag att det var dags med lite hundmötesträningen igen. Jag vet med erfarenhet att tiden att inte inte se hundar gör hans problem bara värre! Det måste tränas! Jag är riktigt nöjd med dagens träningspass!
 Vi fick möten av totalt 5 hundar.


Möte 1: En liten blandras som vi hamnade bakom och gick på ca 10m avstånd och vid några tillfällen hanmnade vi närmare 5m från hunden. Arrac skötte sig bra, han tycker att det är jobbigt och jag måste aktivt jobba med honom.


Möte 2: En Papillon som givk och skrek! Arrac gick på andra sidan av en snövall och de var väl bara 1,5m ifrån varandra och när den skrek så klättrade Arrac upp på vallen och tittade och ser då den förra hunden vi mötte samt denna pappis som bara skrek! Det blev lite mycket för Arrac som började skälla rakt ut. 


Möte 3: Var två hunden och kom direkt efter förra mötet. En Mastiff av något slag och en Belgare, troligen en Terv. Hussen skarkade snö till terven som lekte med sin husse och mastiffen tittade på oss! Det var lite buskar ivägen, men Arrac ser ju dem ändå. Jag arbetade på med Arrac och testade faktiskt lite nya tekniker som jag inte gjort tidigare och det fungerade riktigt bra! Arrac blev mycket ledigare i kroppen! När vi jobbat oss fram förbi busken så var vi bara 10m från dem och efter en liten stund började mastiffen att brösta upp sig och höja sin stela svans. Då tycket jag att det var dags att gå viadre innan Arrac tar åt sig och gör ett utfall.


Möte 4: Var en uppbinden storpudel som vi kunde träna mot på långt håll och närma oss när Arrac var mogen. Hussen som sen och tog sin hund och gick mot oss fast åt sidan så vi möttes på ca 10m håll och då frös Arrac till och låste sig på Pudeln men kunde själv välja att släppa blicken och komma till mig istället! När han blir stel på det här sättet så är det vanligaste att han gör ett utfall! Men han kom till mig glatt och ville busa!


Jag är så jäkla nöjd med dagens pass! Han var också hyfsat lugn redan när jag tog ut honom ur bilen. Jag har nu en helt annan stämining när jag tränade än vad jag brukar ha. Jag var inställd på en lekfull- och busighet! Det behövde verkligen Arrac! Men andra miljöer är mycket lättare än hemmiljön av förklarliga skäl! Hemma utomhus och vid plaster där folk och hundar har gett sig på honom så är han nervös och kommer det någon eller något så tycker Arrac att det är hemskt!


Men vi nöjda och belåtna idag! Väl hemma lägade jag revbensspjäll men klyftpotatis, bea och sallad och överraskade husse med! Han blev glad och maten blev rikigt god!


Arrac efter mötet med Mastiffen och Terven. De syns också i bakgrunden när de går över gatan.


Väl hemma var det tydligen mysigt att lägga sig i högen med smutstvätt som ska ut till tvättstugan   

 
 
Elin och Billy

Elin och Billy

20 december 2012 21:19

Vad kul att det gick så bra med träningen!

http://elinselin.se/wordpress

Emma Hammar

20 december 2012 21:21

Ja det tycker jag också :) Det är mycket jobb kvar och vi behöver många bra träningspass för att han ska bli psykiskt återställd!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards