Hundreda

Direktlänk till inlägg 1 januari 2013

Specialsök

Av Emma Hammar - 1 januari 2013 23:02

Nu har jag internet men det är så sent så jag orkar inte skriva så mycket men måste ju uppdatera lite! Idag har varit en helt fantastisk dag! Massa rolig praktik   


- Startade dagen med en föreläsning i hårda spår

- Praktik snöspår

- Specialsök på golvbana

- Rumssök

- Specialsök på plattform med nytt preparat (Arrac började med krut så han kan hitta vapen)


 

Bjuder på en bild från idag med Arrac som tränar på specialsök. Första gången på golvbana så det är bara te han söker här. Han är superduktig som vanligt    


Han har hittills varit jätteduktig i många, många hundmöten! Vi har ju fått hur mycket hundmöten som helst då det är över 20 hundar på anläggningn här! Bland annat 2 STORA Rottweiler hanar och 5 Schäfrar vilka är hans värsta rasfiender   Vi har ju inte sett alla på en och samma gång men alla bor ju kvar här på lägret så det är ju dygnet runt det handlar om. Var och vartannat hus har också hundar som står i hundgårdar hela dagarna och skäller och ylar. På kvällarna så hamnar vi på promenderna i en enda stor kör av ylande hundar. Alla hundagårdshundarna ylar ikapp och man är helt omringad. Jag har aldrig upplevt något liknande och det är så häftigt!!! Första kvällen så tyckte Arrac att det var så lagom häftig, han var så stressad att jag ångrade mitt val att åka på kurs. Idag bryr han sig inte alls av detta ylande   Han har aldrig varit med om så mycket hundar på en och samma gång under flera dagar i rad. Även om han blir trött på dagarna av allt jobb så salppnar han av inne på rummet och får verkligen ut sin VILA! Han skäller inte längre när de andra hundarna i grannrummen skäller. Han ligger och sover eller fortsätter med det han nu gjorde.


Nu skrev jag ju en hel del ändå mrn jag kn inte låta bli att berätta om hans framsetg! Klart att han har gjort utfall men det är inte alls många! Han har inte gjort ett enda idag! Han kanske har gjort dryga 10 utfall på dessa 4,5 dagarna och vi har haft minst 20 hundmöten per DAG! Så det är en väldigt låg precent med utfall. Mycket lägre än annars när vi får hundmöten. FATTA HUR STOLT JAG ÄR ÖVER LILLA ARRAC!!! Dessutom har jag gått över till lite nya träningstekniker med Arrac och får så mycket bättre reslutat än vad jag har fått det senaste året! I somras fick vi bra reslutat då jag prövade dessa jag har gjort nu innan vi fick bakslagen då jag under hösten tränade det jag har gjort det senaste året. Lät lite krånligt kanske men jag tränade på ett sätt under lång tid och testade sen någon nytt under sommaren för att sedan göra som innan under en period innan han fick sin Anaplasma för att nu pröva det nya på Arrac igen. Så bra reslutat! Min duktiga lilla Arrac!!!


Imorgon far vi hem på eftermiddagen, det känns lite sorgligt   Vill inte riktigt åka hem faktiskt...


Jag ska sen skriva mer om lägret! I morgon ska det hända rolia saker igen   

 
 
Pierina, Cilla, Enzo & Trolla

Pierina, Cilla, Enzo & Trolla

2 januari 2013 07:50

När jag flyttade hit reagerade Enzo precis likadan som Arrac på alla skällande/ylande hundar och många träningstillfällen blev det med alla kurshundar och det är som om det liksom blir för mycket att hålla reda på så det tog honom också bara ngn dag innan han struntade i hundgårshundarna och hundmötena blev bättre på bara ngn vecka.
Ibland är det bra med "chockbehandling" :)

http://mixtomax.se/blogg

Emma Hammar

2 januari 2013 09:33

Arrac behöver mängdträning (som alla hundar) för att vi ska komma någon vart med våra hundmöten! Ursch nu ska vi hem och så blir det inga hundmöten :S Han ska få vila i några dagar innan vi uppsöker träning för hundmöten :)

 
Ingen bild

Malin

2 januari 2013 23:29

Hejsan! Jag har lite problem med min hund vid hundmöten och att han inte riktigt kan slappna av när vi är i stan. Har du några tips på hur jag kan träna för att detta ska bli bättre? Jag har läst att du håller på med så kallad "filtträning" här nere i Blekinge där jag bor har vi inga sådana kurser, kanske att du skulle kunna förklara för mig hur det går till, det kanske kan vara till hjälp vid miljöträning så han kan slappna av? :)

Emma Hammar

3 januari 2013 10:15

Hej Malin!

Kul att du läser min blogg! Skriv ett mail till mig på emma@hundreda.se så tar vi det därifrån!

God fortsättning :)

 
Elin

Elin

3 januari 2013 17:16

Låter som ni har haft det riktigt kul där borta! Välkommen hem!

http://www.fluffmonster.blogg.se

Emma Hammar

3 januari 2013 19:53

Vi har haft det toppenbra!

 
Sara

Sara

3 januari 2013 17:56

Emma, vad roligt!! Så duktiga ni är båda två, ni är väl värd vartenda framsteg. Mycket härlig läsning :)

http://jaktlabbeliv.wordpress.com

Emma Hammar

3 januari 2013 19:54

Tack Sara! Det känns helt fantastiskt! Mycket slit och jobb! Vi har lång väg kvar att gå men detta är så fantastiskt roligt :)

 
Stefan Lindblad

Stefan Lindblad

4 januari 2013 20:00

Hej Emma,

Riktigt roligt att höra att det går så bra med Arrac. Att lite nya träningstekniker och idéer kan göra så mycket, och med så bra resultat, toppen! Ingen idé att stanna kvar i gammalt som inte gett resultat. Arrac är en stjärna! Grattis!

http://www.canvas.nu/stefanlindblad-blogg

Emma Hammar

4 januari 2013 20:19

Tack Stefan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards