Hundreda

Alla inlägg under januari 2013

Av Emma Hammar - 8 januari 2013 23:11

Vilket trick tränar vi inför?

Av Emma Hammar - 8 januari 2013 17:58
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Emma Hammar - 5 januari 2013 17:22

Vi fick sex hundmöten som gick hur bra som helst! Arrac hade tittat på en bakom min rygg och han bara stod där och tittade! Robert sa till mig att Arrac tittade på en hund!

Sista hundmötet blev en trång passage på Max 1,5m och det verkade gå bra och så gör den utfall! Då morrade Arrac lite och jag han precis in mellan två parkerade bilar och Arrac slutade morra men inte den andra hunden. Jäklar va jag tycker det är bra gjort av Arrac! Bara ett Morr!!! Duktig kille!! För några veckor sedan hade Arrac gjort ett kraftigt utfall!

Av Emma Hammar - 5 januari 2013 15:18

Arrac och Zelda är med oss i stan. Nu är vi hos min mormor och sen ska vi på bio och hundarna får vara kvar hos mormor :)

Hittills har Arrac levt loppan i den lilla lägenheten på 23kvm fullt med massa saker :P

Av Emma Hammar - 5 januari 2013 14:10

De hade inte så många jag ville ha men jag köpte allt de hade! Det blev 6 stora burkar och 10 små!

Av Emma Hammar - 4 januari 2013 23:04

Åh vad han har varit duktig idag!!! Han har gett mig rysningar flera gånger!!! Idag så satt jag brandvakt i inomhushallen åt Carro och hade med mig Arrac in på dagis som är stängt. På eftermiddagen så hade jag och Angelica bokat hallen för träning så Arrac var med mig 3h innan vi skulle träna.


Nu tänker jag stolpa upp situationer som han har varit duktig och förvånat mig!


- Skällt endast några gånger på de andra hundarna som tränar på plan. Han ser dem inte men här dem tydligt. Mer likt Arrac vore att skälla varje gång han hör en hund! 80% av tiden var han lugn eller bara lyssnade!!!

- Varit mycket trevlig mot Angelicas Ink (som är en liten släkting till Arrac på 6mån). Första anblick av Ink som är ny för Arrac så var han trevlig! Mycket fint språk!

- Gå upp i hallen igen så satt två Briarder och en kelpie och fikade. Vi passerade och gick in på plan. Arrac såg dem men jag gick bara så Arrac hängde på mig utan att bli rädd eller göra utfall. Han bara noterade att de var där!!!!

- Tränade på bra på plan trots hundarna som fikade utanför. Han brydde sig inte alls om dem!

- Han tränade på bra även fast Ink och Bowie tränade på plan

- Arrac var lös hela timmen och höll sig endast hos mig och frivilligt!

- 15min innan vår tid var ute kom en stor Malle och rörde sig utanför plan. Arrac såg den men väljer att jobba vidare med mig!

- Gå ut från planen när tiden var slut, vi var då tvunga att gå rakt mot Mallen som ligger i soffan. Arrac ser den och tittar men hänger med mig som om de tillhörde inredningen.

- Vi gick in på toa och när jag ska stänga dörren bakom mig så ser jag en till tjej som kom med sin unga malle. De hade alltså precis passerat tajt bakom våra ryggar och jag såg dem inte och Arrac hade inte sagt ett ljud!

- Ut från toan kom också en stor Rizen och en tittade han på. Han tittade även på de två mallarna och han fick super belöning för det! Det är nära avstånd!!!Mellan 5-10mpå de olika hundarna.

- Han kampade med Micke som han inte känner. Mär han släpper leksaken så kommer Arrac fram och bjuder upp på en gång! Många gånger!

- Han satt sen i knät på Micke och gosade! Har nog aldrig hänt att Arrac har gjort med någon han inte känner!


Arrac ger mig verkligen gåshund! Vet ni hur länge sedan jag kunde träna på det här viset och känna mig avslappnad! Detta ger mig så mycket energi och hopp om Arracs framtid! Alla kurser som vi har bokat in oss för känns genast mycket lättare och ser fram emot att kunna jobba med honom och hundar runtomkring som vi inte har kunnat göra på mycket, mycket länge!


    

Arrac när vi har gjort iordning allt godis och förberett oss för träning! Andra bilden när Arrac ligger och väntar på nytt jobb med belöningen framför sig.


   

Arrac tittar på sin kompis Bowie som tränar! Arrac med en apportbock! Han blev riktigt glad av att på träna lite apportering!


 

Arrac kampar med Micke!! Han var så duktig!


Av Emma Hammar - 3 januari 2013 19:54

För att se många fler bilder än de som ligger här så följ länken till Facebook här!


Sammanfattning av lägret så är jag verkligen nöjd! Det har varit trevligt, givande, lärorikt, framgångsrikhundträning, bra upplägg, god mat och många trevliga människor!


Vi har hunnit med mycket hundträning och flera olika ämen!


Dag 1

Samling på kvällen men presentation, fika och miljöträning för hundarna i labben.


Dag 2

Föreläsningar

- Klickerträning med Lotta Könberg Canis

- Specialsök med Kim Salomonsson

- Personsök med Lotta Könberg


Praktik

- Grundfärdigheter lydnad: Vi tränade på frys på musmatta med båda tassarna, handtarget och targetstick. Vi höll oss i hallen utanför salen där alla de andra hundarna var och tränade. Mycket stort för mig och Arrac att vi klarade av att vara så nära andra hundar. För Lotta Könberg Canis.

- Specialsök på plattform: Vi börjar leken med att söka te. Arrac behövde först vänja sig vid att stå på plattformen men kom sedan igång medvärldens fart att söka i burkarna! För Pia Sundberg.


Dag 3

Praktik

- Grundfärdigheter i lydnad: Vi jobbade med grunderna i framåtsändandet. Det blev träning på fokus fram. Jobba ut mig på ett avstånd bakom Arrac och att han bibehåller fokus fram. Starter i saktagåendet. Det var de bitar vi jobbade med fram till lunch. Mycket bra och givande träning för Lotta Könberg Canis.

- Specialsök på plattform: Vi fortsätter att jobba med att markera te. Arrac jobbade på superbra och är snabb som attans. Vi la mer fokus på hans markeringar att bli kvar lite längre vid rätt doft. Här la vi också in störningar i de andra burkarna som var

1. Grävling

2. Lama

3. Häst

4. Te (rätt)

5. Kamel

6. Älg brunst

7. Rävkiss (luktar FAN!)


Jag var inte ens med i matchen och missade att de hade lagt i störningar i burkarna vilket de sa när Arrac var kla med sitt pass. Det roliga var att det märktes ingenting att det var andra dofter i de övriga burkarna för Arrac var så fokserad att hitta sitt te! Jag trodde helt klart att de övriga burkarna var tomma!


Dag 4

Föreläsningar

- Kroppskontroll med Kim Salomonsson

- Specialsök golvbana med Kim Salomonsson


Praktik

- kroppskontroll: Vi började med klossen för att träna in Arrac i höger fot. Vilket vi aldrig har tränat på. Han är ju så snabb in i vänster fot så jag trodde detta skulle bli ett problem att träna. Till min förvåning så lärde han sig snabbt som attan att det är höger som gäller! Vi kom förvånandsvärt långt enligt mina förväntningar. Vi kom så långt att vi kunde tärna framförbyten på klossen också och växla från höger till vänster sida!

- Gemensam promenad: Det var j nyårsafton så vi tärnade lite kortare denna dag. Vi delade in oss i två grupper en med lösa hundar och med kopplade hundar. Vi var självklart med i den senare. Arrac klarade promenaden med de andra hundarna suveränt! Han var så duktig! Gick till och med ibland bara 3m bakom en stor Schäfer hane! De ni!


Dag 5

Föreläsningar

- Hårda spår med Robert Fagerberg


Praktik

- Hårda spår: Men det blev snöspår istället. Arrac är ju superduktig som alltid och det är första gången som han spårar i den här snöhöjden.

- Specialsök golvbana: Vi fortsätter med te på golvbana. Arrac fattar fort och jobbar på bra! Det var 8 burkar varav tre är det rätt doft i!

- Rumssök: Skickade Arrac på tre skick och alla började på leksak vilket jag vet att Arrac är suverän på! Så därför jorde jag svåra gömmor. Första intryckt under en bordsskiva då det fanns en metallplatts under att klämma fast den i. Andra skicket på whiteboard tavlans kant på väggen vilken han inte kan få tag på själv. Sista skicket uppe i lampan! Han klarade alla bra! Det sista skicket var svårast! Men han letade högt hela tiden och det bästa med honom är att han vägrar att ge sig!!! Duktig kille!

- Specialsök på plattform nytt ämne: Arrac fick krut! En liten vapensökshund med andra ord   


Dag 6

Praktik

- Hårda spår inomhus: Arrac fick ha på sig en cool väst med kamera som filmar honom när han spårar ner i källaren! Han spårar instruktören Roberts spår. Arrac är klockren och tog spåret som är färskt med en mycket bra presission trots att Robert har gått där flera gånger samma dag så fixade han att inte växla spår! Jag väntar på filmen när han spårar!

- Rumssök med krut! Två gömmor i ett rum. Ena vid elementet och andra under sängbenet. Det tog lite tid med han jobbat intensivt med hög fart och motivation och ger sig inte fören han har fullbordat sitt uppdrag!!! Han tyckte det var jättekul!


Vi tränar dumstruten och att använda huvudet!  


Sådär ja!


Denna funkar också!


Vi tränar på saktagåendet till framåtsändande!


 

Söker te!


Bara en väldigt söt Aussie!


Kan det vara här då...?


Söker krut!! Passar Arra! Krut ska krut ha!


    Måste vara noggrann, bäst att smaka på dofterna!


Arrac letar efter leksaken uppe i lampan!


Leksaken ligger under bordet intill!


Lekbelöning!


Pussas och leka!


Markerar! Han vill typ ner i burken!


 

Söker vidare efter mer te!


Av Emma Hammar - 1 januari 2013 23:02

Nu har jag internet men det är så sent så jag orkar inte skriva så mycket men måste ju uppdatera lite! Idag har varit en helt fantastisk dag! Massa rolig praktik   


- Startade dagen med en föreläsning i hårda spår

- Praktik snöspår

- Specialsök på golvbana

- Rumssök

- Specialsök på plattform med nytt preparat (Arrac började med krut så han kan hitta vapen)


 

Bjuder på en bild från idag med Arrac som tränar på specialsök. Första gången på golvbana så det är bara te han söker här. Han är superduktig som vanligt    


Han har hittills varit jätteduktig i många, många hundmöten! Vi har ju fått hur mycket hundmöten som helst då det är över 20 hundar på anläggningn här! Bland annat 2 STORA Rottweiler hanar och 5 Schäfrar vilka är hans värsta rasfiender   Vi har ju inte sett alla på en och samma gång men alla bor ju kvar här på lägret så det är ju dygnet runt det handlar om. Var och vartannat hus har också hundar som står i hundgårdar hela dagarna och skäller och ylar. På kvällarna så hamnar vi på promenderna i en enda stor kör av ylande hundar. Alla hundagårdshundarna ylar ikapp och man är helt omringad. Jag har aldrig upplevt något liknande och det är så häftigt!!! Första kvällen så tyckte Arrac att det var så lagom häftig, han var så stressad att jag ångrade mitt val att åka på kurs. Idag bryr han sig inte alls av detta ylande   Han har aldrig varit med om så mycket hundar på en och samma gång under flera dagar i rad. Även om han blir trött på dagarna av allt jobb så salppnar han av inne på rummet och får verkligen ut sin VILA! Han skäller inte längre när de andra hundarna i grannrummen skäller. Han ligger och sover eller fortsätter med det han nu gjorde.


Nu skrev jag ju en hel del ändå mrn jag kn inte låta bli att berätta om hans framsetg! Klart att han har gjort utfall men det är inte alls många! Han har inte gjort ett enda idag! Han kanske har gjort dryga 10 utfall på dessa 4,5 dagarna och vi har haft minst 20 hundmöten per DAG! Så det är en väldigt låg precent med utfall. Mycket lägre än annars när vi får hundmöten. FATTA HUR STOLT JAG ÄR ÖVER LILLA ARRAC!!! Dessutom har jag gått över till lite nya träningstekniker med Arrac och får så mycket bättre reslutat än vad jag har fått det senaste året! I somras fick vi bra reslutat då jag prövade dessa jag har gjort nu innan vi fick bakslagen då jag under hösten tränade det jag har gjort det senaste året. Lät lite krånligt kanske men jag tränade på ett sätt under lång tid och testade sen någon nytt under sommaren för att sedan göra som innan under en period innan han fick sin Anaplasma för att nu pröva det nya på Arrac igen. Så bra reslutat! Min duktiga lilla Arrac!!!


Imorgon far vi hem på eftermiddagen, det känns lite sorgligt   Vill inte riktigt åka hem faktiskt...


Jag ska sen skriva mer om lägret! I morgon ska det hända rolia saker igen   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards