Hundreda

Alla inlägg under maj 2013

Av Emma Hammar - 20 maj 2013 14:04

Känner att det börjar bli dags att ta tag i en seriös träning igen med Arrac. Det senaste året har inte varit kul. Vi har sen januari 2012 kämpat med
- Skada i ryggen från ett sökpass rehab fram till slutet av maj
- Rottweiler attack 6/6 2012 och han går fortfarande på smärtlindring, höger armbåge och bakdel verkar vara där han har ont fortfarande
- Anaplasma
- Kennelhosta
- Förlorat vår älskade Zelda

På detta kämpar jag med min axel, nacke och ryggskada från trafikolyckan 20 dec 2010.

Det är bara de fysiska sakerna som har gått mot oss det senaste 1,5 året. Där har vi också kämpat med hundmöten, försöka hitta något som fungerar i vardagen då vi blir jagade av folks lösa hundar som vägrar koppla dem. Ekonomiskt har vi fortfarande inte fått ersättning från varken rottweiler ägarna eller från försäkringsbolaget om min arbetsskada. Så tur är det sista vi har.

Även om vi har mycket framför oss fortfarande så är Arrac bättre och jag orkar en aning mer. Nu har jag ju bara en hund att fokusera på.

Visst tränar vi lite här och lite där men har ingen seriös träningsplan. Då det har känt då meningslöst att träna inför tävling då vi kanske aldrig kommer ut. Men nu försöker jag se det så här istället

- Träna för tävling för det tycker vi är kul!
- Vi kommer bara starta om Arrac känner sig trygg bland andra hundar annars blir det för min skull vi tävlar
- Det får ta den tid det tar! Är han gammal farbror när vi kommer ut så får det vara så
- Fortsätta träna i miljöer och vid hundmöten
- Fousera på spår och lydnad som vi älskar!

Framöver har vi några spännande kurser på G! Dessa bara i juni månad :)

- Tävlingslydnad online för Fanny Gott och Thomas Stokke
- Tävlingslydnad elitsatsning för Ulrika Norell
- Lugn och Fokus fortsättning för Åsa Jakobsson

Så massa träningssug!

Idag ville jag träna baklängeskedjning av rullmarkering i söket med lösrulle. Vi inventerade grundkunskaper och kom fram till att vi ska träna mer på

- Fast grepp i rörelse (otroligt tuggvänlig)
- Ingångar utan rulle
- Klossen för bättre position med och utan rulle
- Ingångar med rulle
- Springa med rulle

Det har vi tränat på idag. Vi ska till Jessica på torsdag och hoppas på att vi får mer fria tyglar och kanske kan få träna lite sök i sommar :)

En grundfärdighetsplan ska skrivas också!

Bilder från träningen och när Arrac vill leka medan jag bloggar ;)

Av Emma Hammar - 16 maj 2013 15:29

Lite Miljöträning och även ett hundmöte, Arrac fick syn på hunden bakom min rygg precis när jag tog kortet

Av Emma Hammar - 16 maj 2013 13:55

Det har kommit ut en ny bok om viltspår och jag bara måste ha de senaste hundböckerna! Nu ska jag läsa lite i solen :)

Av Emma Hammar - 15 maj 2013 17:43

Idag har vi fått höra att Arrac är för söt och passar att pryda massa visitkort.

Träffade Helena på morgonen för promenad hemma hos henne. Vi gick en runda på en timme i lugn takt. En simtur fick vi in också :) Arrac tyckte det var riktigt mysigt att bada! Buster är en badkruka! Haha :D

Efter det drog vi tillsammans iväg för att träffa Linda och alla hennes djur. Jag sa att hon har ju en cirkusgård. Vi fick se tackan Metalica göra massa konster :) hon hade tre supersköna hundar och fick se henne valla. En toppen dag!

Av Emma Hammar - 11 maj 2013 15:48

Nu ligger hötens kurser uppe på hemsidan www.hundreda.se


Det kommer bli en fartfylld höst! Självklart kommer jag gå kurser med Arrac också bla en 1 årig utbildning i specialsök. Men först ska vi njuta av sommaren!


2013-05-15 Rallylydnad nybörjarklass i RÖ - Endast reservplatser kvar!
2013-05-19 Personsök fortsättning - 2 platser kvar!
2013-05-21 Vardagslydnad 1
2013-05-26 TEMADAG - Hantering
2013-07-13 Sommarkurs i rallylydnad
2013-07-18 BRUKSLÄGER 2013
2013-10-19 Tävlingslydnad med Siv Svendsen - 2 observatörsplatser kvar!
2013-08-20 Valpkurs
2013-08-22 Vardagslydnad 1
2013-08-21 Kantarellsök kvällar
2013-08-24 Kantarellsök helg
2013-09-04 Rallylydnad nybörjarklass i RÖ
2013-09-04 Rallylydnad fortsättningsklass i RÖ
2013-09-08 Hårda spår
2013-09-08 Hundmöteskurs
2013-10-08 Slyngelkurs
2013-10-03 Tävlingslydnad grundfärdigheter
2013-10-06 Hundens språk och beteende


 

Av Emma Hammar - 10 maj 2013 18:40

Ännu en till bok som jag har väntat på att den ska komma ut! Gick hennes kurs för två år sedan och nu är boken här om lugn och fokus! Jag och Arrac ska gå hennes fortsättningskurs i juni :)

Ser fram emot härlig läsning i Åsas bok!

Av Emma Hammar - 10 maj 2013 00:23

Det är tomt och tyst här... Att tänka på dig gör fortfarande ont! Jag saknar dig så mycket <3 Tänker jag för mycket så brister allt och jag gråter hysteriskt... Jag sover så dåligt utan dig, dina tunga andetag och dina grova snarkningar sov jag gott till! Jag saknar att inte ha dig vid min sida när jag vaknar på morgonen, du tog alltid husses plats när han åkt till jobbet tidigt på morgonen... Du låg alltid där!

Zelda! <3

Av Emma Hammar - 9 maj 2013 17:53

Dagen började med liten sväng med träning på morgonen för att sedan styra mot Arninge för en lunchdate med Sandra för massa härligt hundsnack. Vi satte oss ute och käkade lunch och Arrac fick miljö- och passivitetsträna i 3h. Jätte nyttigt för honom :) han var duktig!

Väl hemma bakade jag en rulltårta till Helena med familj som kom med fina skoställ, hatthylla, gardinstänger som jag ska ha ute i teorirummet som vi fixar till mina kurser.

Jag fick också en present i förskott :D jag gillar presenter ;) åh vad jag glad blev! Fannys bok om Shejping :)

Vi fikade och deras lilla dotter som är 4 dagar äldre än Arrac lekte som tokar! Han älskar verkligen när det kommer hit barn! Han har alltid blivit förälskad i ungar som kommer hit :)

Det är så härligt att spendera dagen med människor som man blir glad av att träffa :)

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013
>>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards