Hundreda

Direktlänk till inlägg 24 januari 2010

Valpkurs

Av Emma Hammar - 24 januari 2010 14:50

Så var det valpkurs igen, roligt. Jag är ju som sagt instruktören på kursen och det är husse Robert som går med Arrac. Vad gör man inte då "konkurenterna" inte har någon valpkurs nu, ko då går man på sin egen. Man får ju inte var dum heller   


Idag var hantering huvudtema på kursen. Vi tränade vidare på sitt och började med ligg och betinga ett inkallnings ord.


Arrac var jätteduktig. Det som är jobbigt för honom är att matte är där men är inte med HONOM! Lite separationsångest, så det är jättenyttigt för honom. Jag tränar på att lämna honom, han måste inte med mig överallt. Så om jag inte sköter det rätt så kan han lätt få riktig separationsångest. Han var lite bättre än förra gången. Passiviteten går jättebra, det var den jag trodde skulle vara svårast, men det klarar han. Övningarna kan han ju redan de flesta (och många därtill) men jag är ju ute efter den här sociala biten man får vid kurser, samt passiviteten att också bara "vara" och inte alltod "göra" något.


Ja det är bara två gånger kvar sen får jag ut och leta efter andra kursen som jag kan gå, dock så gör mitt jobb så att det kör ihop sig lite. Jag jobbar måndag - fredag kl.14:45-21:20 så jag missar ju allt såm går på vardagar. Och nästan alla helger håller jag kurser  


Jaja, på fredag börjar jag utbildningen PROBLEMHUNDS KONSULT hos DailyDog (www.dailydog.se) och då kommer Arrac vara med och det blir ju tre hela dagar med passivitet! Så träning kommer han få.


Lite bevis material från valpkursen kommer här


Husse klär på Arrac en T-shirt


Arrac har nu fått på sig T-shirten. Jättebra sätt att träna hantering. Godis tillkommer också   Valparna tycker inte att detta är lika läskigt då människorna är mest upptagna med den här tröjan än själva valpen. Valpen känner sig inte så utsatt då, bra uppvärming på hanteringen.

 

Här får en av de andra kurs deltagarna sätta på honom T-shirten. Det gjorde hon jättebra, och Arrac var lugn och fin. Såg ut som han var jättevan att "klä på sig" (Han har inte ett enda klädesplagg här hemma, inte ens en jacka)

 

Sitta fint kan vi också

 

Husse gör "lugna händer" vilket innebär att när man får händerna på sig så ska man gensat lunga ner sig, att lägga sig är helt OK!


Ja det var väl allt för idag då. Jag är nöjd med Arrac och Robert samt resten av kursdeltagarna som var lugna och fina med alla hundarna. De kämpar på jättebr

 
 
Tina & co

Tina & co

28 januari 2010 13:06

Duktiga Robert:-) Arrac verkar oberörd av att ha kläder på sig,,han tuggar vidare på det goa benet han..hahaha,,En liten porslins hund kanske;-)
Kramiz i snövädret!

http://www.bluewingfires.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards