Hundreda

Alla inlägg under mars 2012

Av Emma Hammar - 31 mars 2012 21:32

Husse la ett spår till oss medan jag tecknade idag. Nu vill jag träna på riktigt att jag inte vet vart spåret går. Han brukar ju alltid följa med ifall det skulle gå fel, och då kan jag se på Robert att hn stannar i spårkärnan om vi går lite utanför så även om han inte säger något så blir det alltid lite fusk ändå....


Spåret

- Fick en ungefärlig startpunkt... så lite spårupptag

- 830m

- 1,5h liggtid

- Jag vet ingenting om vart spåret går! Jag visste hur många föremål och längden, det var allt!

- Robert stannde hemma, så ingen att fråga om det blir fel!

- 7 pinnar

- Iskalla och hårda vindar, sol och moln, + 0,5 grader

- Tuff terräng, uppför, nedför, lyfta fötterna - mjölksyra träning!


Spåret blev HELT PERFEKT!!!!!!! Arrac visar för andra gången idag vilken härlig hund han är! I LOVE HIM! (Han är alltså inte till salu idag)!


Han letade fint efter spåret, när han hittade det så tog han ett skutt och dök ner med nosen och var som en magnet i backen! Han var fruktansvärt spårnoga! Ibland fanns det ju fläckvis med snö och han var i spåret hela tiden. En av vinklarna råkade han gå förbi, ringade och tog vinkeln. Han plockade alla apporterna och det är så bra at jag inte vet vart de är! Jag lovar att jag omedvetet talar om för honom ibland om vart pinnarna är. Han spårar SÅ MYCKET BÄTTRE när jag inte vet vart spår och pinnar ligger!


Han är alltid duktig men han brukar vara så övertaggad, näst intill hysteriskt taggad och då kommer slarv och vimsighet! Men idag fick vi en bra start, han pep men mindre än vanligt, han blev snabbare fokuserad och höll det hela spåret ut! Han var noggrann, fokuserad, koncentrerad och så dukitg från start till slut. Han hade ett lugnare tempo, han har drag i linan och är mål medveten framåt men nu var det sådär perfekt! Han missade ingenting i spåret. Robert hade valt massa kluriga ställen att gå, under granar, mellan granar, in i snårigt ris så jag fick krypa på alla fyra för att kunna ta mig fram! Arrac backar inte för något!


Ja det är skryt men han är så jäkla bra!!!! Så nöjd med ALLT! 98% PERFEKT! Det som man ytterliggare skulle kunn gjort bättre är pipen i starten men de var ändå så mycket bättre än vanligt så det är på G!


Dessutom! Det är inte klart än, han kunde gå bra i kopplet till spåret, han brukar gräva sig fram i kopplet om han vet att vi ska spåra. Efter spåret gick han jättefint i kopplet! Nästan så man tror att han är sjuk   Lite FÖR bra för att vara sant! Men det får gärna hålla i sig! Eller har just idag blivit en sån där dag där all min träning jag lägger ner vill visa sig i solen ljus?


Bjuder här på en filmsnutt då jag fick upp kameran direkt efter pinne 5 och filmer fram till pinne 6. Ursäkta mitt flåsande då jag som sagt måste tärna upp flåset, vi har gått uppför en bra bit innan jag fick upp mobilen... Till och med Arrac ser ut att ha lite mjölksyra   Arrac har helt klart lyft mitt humör idag efter att jag fick ställa in kursen!


Av Emma Hammar - 31 mars 2012 16:03

Dagen började med snöstorm och jag fick ställa in dagens kurs  Först 2h teori med massa papper och antackna är inte så kul i det väder vi hade och sen så är hundarna nybörjare och att i en nyinlärning spåra i detta väder?! Nej då kommer troligen någon hund inte vilja spåra sen... Men framförallt att de kanske inte ens vill joba på kursen och då blir dte ingen kvalitet över huvudtaget... Så det är en besvikelse!


Jag har spenderat dagen med små mini pass apportering inne. Tecknat (det var länge seden) och bild kommer när jag har hunnit lite längre. Jag har handlat till Roberts födelsedag i morgon och passade på att ta en lite tur med Arrac i Rimbo centrum. Vi fick ett hundmöte, gick jättebra! Det var återigen en uppbunden hund som inte kan gå någonstans, så det är Arracs och mina träningsobjekt! Den hunden var coolt och lugn, vi gick fram och tillbaka  och tränade i blåsten. Vi fick också en lite solglimt då det var ett hål i molnen  


Såg ett annan framsteg på Arrac idag, ett litet men det känndes stort! Han blir tokstressad av att komma ut ur bilen när vi är i en miljö som han tycker är jobbig. Han brukar dra i kopplet, pipa, spinna runt (snurra) och sen är det en kamp i kopplet och svårt att vara konsekvent för krampen i händerna är överhängande väldigt tidigt! MEN...! Idag hoppade han ur, titta sig omkring, titta på mig och jag kunde stänga bakluckan och låsa utan att bli iväg dragen! Jag sa att han var duktig och tog det första klivet.... jag ser hur han tänkte dra iväg men innan han gjorde det så ändrade han sig tittade på mig och backade in i position på vänster sida!!!!  Eftersom han stratade så bra så blev han heller inte så stressad, lite pip var det men han var kontaktbar hela Rimbosvängen! Starten är så viktig och vi har tränat på den så mycket att jag nästan tänkte ge upp! Men skam den som ger sig!!! Nu är det bara att fortsätta jobba! Jag är helt övertygad att hundmötet gick så bra för att han var lugnare än vanligt redan innan vi såg hunden. Starten är så viktig, samma sak om man tränar spår, lydnad, sök mm är inte starten bra så brukar resten skita sig också. Det är nämligen en svår träning att börja med en stressad hund för att sedan jobba ner stressen innan man kan göra något annat, det går men är inte optimalt!


Så därför är jag så glad och det förgyllde min besvikelse idag! Det är fortfarande mycket jobb kvar och en gång är ingen gång så bara fortsätta jobba på det!


   

Så här ser fåntratten ut några minuter efter att vi hoppade ur bilen!


Det blåser friskt!  Kolla öronen!



Av Emma Hammar - 30 mars 2012 21:40

I morgon ska jag hålla kurs på MALKK i ID-spår och jag är så taggad! Kursen är full (till och med överfull)! Så nu ställer jag i ordning kurskompendium, deltagarlista, checklista, tejp, kläder, lunch mm. Det kommer vara fullt upp i morgon. Jag får också med mig en assistent också, Madde som är vår tredje instruktör på Hundreda. Hon vill se när jag arbetar på kurs.


Så nu packa klart, klockan ringer 07:00 (notera att jag har svårt att komma upp kl 08:00) Och så ska jag hämta upp Madde och sedan möta upp Helen som ska gå kursen och som har dragit ihop hela ideen från början. Hon ska lotsa oss ut då jag inte har en aning om hur man kör dit!


Kommer be Madde fota så jag hoppas på att lägga ut massa bilder till er i morgon!


Så häftigt att åka på uppdrag! Coolt!

Av Emma Hammar - 30 mars 2012 09:52

Har nu läst ut spårboken och det är en jättebra bok där jag har fått flera nya roliga ideer ifrån. Helt klart den bästa spårboken jag har läst (och jag har läst några stycken), extra kul är ju också att jag ska gå kurs för dem på SWDI nu redan i juni  


Så ny måste jag börja läsa en ny bok och det blir Per Jensens bok! Har läst första kapitlet och en så länge är den intressant  


Av Emma Hammar - 29 mars 2012 16:19

Inne och blöt efter spåret med Arrac. Som ni såg i förra inlägget vart det 880m och ni fick se ritningen av hur spåret såg ut. Jag blev lite sur för jag hade tänkt träna något helt annat och på ett annat ställe.


Jag hade tänkt göra ett serpentinspår upp och ner för en jättelång backe och endast lägga föremålen i nedförsbackarna! Då Arrac ofta nu bommar föremålen i just nedförsbackar. Tack vara min träningsdagbok kan jag följa mönstret! Men en traktor hade kört sönder hela den infarten från kant till kant så det var omöjligt att köra in bilen för då hade jag inte kommit loss ur den djupa leran efter det....


Jag får vänta med det spåret till leran har torkat upp.... Istället blev det ett platt ängsspår till en början men jag lyckades hitta några små backar och passade på att lägga föremål i dem. Han plockade in allt med höll på att missa den första som låg i en nedförsbacke då han har bråttom. Efter den hade han ett lägre tempo ner och han då ta två föremål till.


Jag är lite stolt över mig själv som lyckas spåra och fota med systemkameran samtidigt   Ni får väl granska bilderna som kommer och ge mig betyg på hur jag lyckades!?


Första pinnen i spåret! Jag är dock mindre nöjd med det där gripandet.... Det får vi träna mer på! Han lämnar av fint, men med ett sånt gap så kommer det garanterat tugg på apporten, ajabajja!


Låg och fin nos i åkerkanten


Han testade att kliver över diket då det blåster kraftigt men där var inte spåret så vi hoppar tillbaka!


Han följer spåret fint och den lilla rackaren hann undersöka andra små saker också.... pissmyra!


Åh vilken fin nos - I LIKE!   


 

Han kämpar sig uppför och jag älskar min fina sele som hjälper att belasta hans lilla kropp rätt. Så som han tar i är det extra viktigt med en bra sele! Finns att köpa på DjurMagazinet i Arninge!


Jag är säger att spåret gick hyfsat, han kan bättre. Han hittade några sorkhål som han stoppade ner nosen i och tänkte börja gräva... så sorkhål är en störning för honom. Blir bler spår med sorkar att träna på med andra ord! Annars gick det bra, han var väldigt noga idag över lag. Han höll på att gena i spåret så vinden slog över en kulle och resten av spåret gick där bakom så ha höjde sin söknos och var påväg dit.... Men det fick han inte. Jag testade att göra min första återgång i spåret... den sket han i och fortsatte rätt, han brydde sig inte ens om att kolla!


Så det var dagens träning!

Av Emma Hammar - 29 mars 2012 13:52

Har lagt ett spår på 880m till Arrac!



Ska åka och ta det snart   

Av Emma Hammar - 28 mars 2012 21:02

Båda hundarna fick jobba lite ikväll. Eftersom Zelda nu har sin alldeles egna filt som hon är så glad över så fick de ligga på filten båda samtidigt och sedan fick en i taget komma upp och träna lite.


Jag tränade fokus och position med Arrac stillastående. Fick liten push efter dagens privattärning idag då jag har hjälp dem med just denna övning så täkte jag att jag kan väl ta mig i nackskinnet och skärpa till mig och träna på det jag med  


Zelda fick träna på give me five med den andra tassen (höger) som hon inte kan. Hon vevade friskt med vänster tassen haha! Men hon började fatta till slut! Hon är inte klar men det blev träning för båda hundarna. Arrac som är van att stå i centrum var jätteduktig och höll sig på sin filt!


Zelda tjejen är så nöjd med sin fina svarta filt!


Arrac tycker om sin röda!


Av Emma Hammar - 28 mars 2012 17:05

Hundpromenaden i Norrtälje blir inställd idag! Nästa tillfälle blir det 4/4 kl.19-20 och vi möts som vanligt i Socitetsparken!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards