Hundreda

Alla inlägg under januari 2012

Av Emma Hammar - 31 januari 2012 22:32

.. på veckorna!


Måndag och tisdag när jag jobbar med busskörning är så tråkiga, hundträningsmässigt! Jag har inte så mycket ork över. Nu är jag hemma och fått i mig middag 22:30 på kvällen... inte så sugen på ett lydnadspass då...


I morgon hade jag tänkt simma och tror jag lämnar hundarna hemma. Sen bär det av tidigtare mot Arninge för spårläggning. Mingla lite kanske... Sen ta spåret och sen ska jag och Camilla hålla kurs i avslappning på en filt. Låter kanske inte så lockande men det är NOG så viktig träning som många inte tänker på. Här jobbar vi med hundens beteenden, det är alltså INGEN lydnad men hunden ska ha ett sug till filten och givetvis inte kvliva av den i tid och otid! Det blir full kurs med 12 ekipage! Ska bli så spännande! Mina hundar får tugga ben i bilen så länge  


Mer om det i morgon   

Av Emma Hammar - 31 januari 2012 10:26

Sista januari för detta år... Typ inget speciellt med det men ändå


Morgonens promenad varade 30 min med Arrac och Zelda fick en kortare snutt.Bild på Arrac från imorse. Glad och pigg som vanligt!   


 

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 22:16

Full rulle förra veckan och nu är det en ny som väntar!


Mån: Promenad och filtträning

Tis: Promenad

Ons: Miljöträning i Rimbo innan simning.  Lägga spår i Arninge ev att han får komma in och visa lite filtträning på kursen om det behövs.

Tor: Gör min plattform och träna på det. Miljöträning i Ågesta då jag ska gå sista tillfället på den kursen... Arrac ska inte vara med så vi kör träning innan kurs!

Fre: Promenad

Lör: Ska jag lyckas åka och miljöträna denna vecka då vid bandyplan? Det beror på om jag kommer upp eller ej ur sägen.

Sön: Håller öppet då det är lugnare denna vecka så kanske jag kan hitta på något kul!



Som det ser ut nu är det en något lungare vecka men vi hittar nog på så vi får att göra   Bilden är tagen nu på morgonens promenad och det är jätte vackert väder! Att jag går ut på mogonen är fortfarande en stor grej     

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 21:12

Innan kursen la jag ett spår till Arrac i Arninge! Har kagt på en indrottsplats förut i Vallentuna annars är det helt nytt för honom att spåra där det är så MYCKET rörelser av männiksor, hundar och inte minst bilar!


- Liggtid 2h 50min

- 860 m

- Vinklar - massor!

- Pinnar 5

- 2 minusgrade (känndes som minst -15!)


  Klicka på bilden för förstoring


Han spårade på bra! Det var svår miljö och han blir ju sä lätt uppstressad när han vet att det finns mycket hundar och männikor. Men i och med spåret så blev attityden och sinnesstämmningen bara bättre och bättre! Eftersom det är plogat/nedkört så blir det inga spår i snön. Annars spårar vi inte i snö då det är rätt uppanbart vart man har gått, inte bra med hundar som vallare som använder sina ögon....


Det är alltså ett hårt spå med isoch så men även mycket asfalt. Vi korsade bilvägarna flera gånger... 5 ggr om jag inte räknat fel. Han plockade in alla pinnarna.


Detta ska vi göra om många gånger så att han blir tvärsäker!! Jag är så nöjd med honom   Bjuder på bilder!


På spåret! 


               

Bildserie i kronologist ordning (bör det vara iaf)


Låg och fin nos!


       

Förbi containrar, hämta pinnar, lämna och och gå längs byggnader 


Han är fin killen min när han arbetar!


Det tar tid att lägga spår... Ja så säger många och det låter osm en belastning för en del... Men det tar inte så mycket tid om man ändå gör det i samband med något annat. Jag la spåret vilket tog 10 min innan jag gick in och höll kurs. Efter kurs gick jag dirket ut och spåret tog 15 min att genomföra. Alltså tog det 25 min av min tid idag och inte fler timmar   Gör så det passar en själv i vardagen!


Så vi han med mycket idag! Apportera massa mat, få gäster, åka och hålla kurs och spåra och nu slappa!

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 20:23

Idag var en lilla kursen slut i luktdiskriminering. Det har varit en kul kurs att hålla och alla tränar på bra med sina hundar! Flera försvåringar kunde vi jobba med idag!


Flatten Viggo markerar jordnötsolja med liggmarkering och att dessutom rätt kopp ska vara mellan tassarna!


Chihuahuan Charlie hittar här rätt doft!


Shiban Nikko på 11 år har här lärt sig att markera olika dofter!


Shiba killen Taiyou fick kämpa idag då han bråkar med dofter från löptik, men han klarar det galant ändå!


Miniaussin Diesel kör med 6 olika glas och det är två olika dofter i 2 av glasen men han ska markera rätt, vilket han också gör!


Schäfern Roy markerar helt rätt! Han jobbar med "frysmarering" han ska alltså stanna med nosen vid rätt glas!


 

Sist men inte minst... Ehhh jo hon är minst   Men döm henne inte efter storlek då lilla Chica är en hejjare på detta! Två Chihuahuor på kurs och båda rockar fett! De ger de stora hundarna en tuff mach (om de hade tävlat förstås)


Tack för denna kurs! Ni var kanon hela bunten!!!! Tyvärr han jag inte med at få bilder på Jack (Camillas Jack)... Han jobbade superbra idag!

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 12:10

Nu när jag utmanar alla så måste jag ju utmana mig själv också och även få Zelda att apportera mat. Och hon är en MATTJUV utan dess like så hur skulle detta gå....


Jorå Zelda fixade det med! Inte lika snabb som Arrac men ändå! Hon höll kakan i drygt 10 sekunder! Kroven får vi vänta med på henne då det lätt slinker in saker i det stora gapet!


 

Kakmonster!


 

Korven tar mycket stryk i denna träning om huden biter lite hårt... Då blir biten mindre och mindre... Min lilla sötlök! 

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 09:49

Hittade en länk av Camilla där man kan få poäng och slumaps ut så att man garanterat får fler läsare! Gå in och kolla på länken du med!

Av Emma Hammar - 29 januari 2012 09:41

Fick många rekationer på utmaningen på FB många som vill vara med och testa och några som faktiskt har hundar som kan apportera mat    Jättekul jö! Så det händer grejor på FB som ni inte vill missa. Vi har en öppen grupp med aktiviteter, tävlingar, nya kurser mm så sök på vår grupp www.hundreda.se och bli medlem du med!


Idag blir en dag med fika då svärföräldrarna kommer. Sen drar jag för att hålla dag 2 på kursen och tar med mig Arrac denna gång. Tänkte lägga ett spår runt i Arninge som jag återkommer om! Arrac har haft 2 vilodagar då onsdag och torsdag innehöll mer än det vanliga så att lill killen har en chans att komma ner på jorden i lugn och ro   Man får inte undersatta vila då de arbetende hundarna som får gör mycket. 


Sen i kväll vet jag inte än vad vi ska hitta på....


VI SES DÅ!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards