Hundreda

Alla inlägg under februari 2012

Av Emma Hammar - 27 februari 2012 22:04

Fick ett stort fint paket i brevlådan då jag kom hem! Arracs specialsydda täcke. Måste pröva det ordentligt i morgon bara då lilla muppen inte ville röra sig i det. Ska fota och fixa bilder. Men jag kan säga att Arrac måste brädda på sig han kan ju inte gå och vara så här smal   

Av Emma Hammar - 27 februari 2012 10:05

Den här veckan vill jag inte boka upp Arrac riktigt... jag har ju min standard planering med att han hänger med och jag tränar mellan kurser, innan eller efter!


Men nu är det så att Arrac har ont i ryggen. Vi har tid hos kiropraktor den 8/3. Han går passgång, han har ont vid höftkammen och runt området bakom skuldrorna, han har haft lite ovilja att hoppa in i bilen så jag har fått lyfta in honom. Såg ett nytt symptom igår han hoppar jämnfota med bakbenen i galopp. Han springer ju ofta lös och detta är galopp han själv väljer att göra.


Förutom detta så visar han ingenting. Han är lika glad som vanligt och vill göra saker! Hade jag inte gått friskvårdsutbildningen hande jag inte sett dessa saker! Inte förren det blir ännu värre eller tills någon annan ser   Så glad att jag gick utbildningen! Det var ju just det som var meningen att jag ska se i tidigt skede att något är fel... sen att det var min egen hund jag upptäckte något på!   Jag blir ju lite nojjig och det känns långt till den 8/3.


Så med tanke på detta så ligger jag lågt med träningsplan denna vecka. På söndag så vi andra och sista dagen på lydnadskursen inne i Ågesta kl.10-15  det ska bli kul   


Så fram till dess lugna promenader bara???????????!!!

Av Emma Hammar - 26 februari 2012 23:35

Bjurder på en bild från dagens kurs med Arrac. Berättar mer i morgon om hur det gick, för nu vill jag sova   


Arrav tränar på sin plattfrom!

Av Emma Hammar - 26 februari 2012 11:40

Min plan igår var rätt så bra, lite små justeringar bara på momenten jag hade tänkt träna annars var det som jag hade tänkt. Jag hade honom bara inne 1,5h det räckte gott och väl! Jag kan nog tycka att jag borde ha avsultat efter 1h och 15min eftersom han var så trött!


Han var jättestressad när han först kom in. Han fick en reaktion på Jack!? Han såg visserligen bara Jacks rumpa (Jack är Arracs bästa kompis) Så med andra ord så när Arrac är stressad så tittar han inte ordentligt, han använder inte öron eller nos han bara reagerar! När jag riktade upp honom så hanvar tvungen att titta såg han lite dum ut när han insåg att han skällt på sin bästa kompis  


Men vad lärde jag mig av detta? Jo att jag jobbar ännu hårdare med honom från dörren och in! Idag är Arrac risig i kistan eftersom det blev så jäkla mycket godis igår!


 

Arrac på filten samt appotering med en köttbit av anka som störning på apporten!


Jag jobbade med filten och det la jag mest tungd på för att få ner honom i varv. Han fick pauser från filten med att göra annat så han inte spyr på filtträningen. Men han har mest sug mot filten och vet han inte vad han ska göra eller vad som förväntas av honom så går han och lägger sig på filten så det är bra! Det finns ett värde och sug till den!


Vi tränade lite lätta grunder i apporteringen. Vilket gick förvånasvärt dåligt! Han som är kung på apportering! Det var så mycket frustrationi Arrac så jag la unad apporten efter några försök. Jag vill ju inte förstöra apporterigen. Vi tränade på plattformen och när han stod där såg han några av hundarna men fortsatte att jobba, det är verkligen bra!


Vad ska jag göra annorlunda idag?


- Kortare pass, men tillräckligt långa så att han verkligen kommer ner i varv! Värje gång jag kommer ta in honom så kommer jag få börja om på noll. Detta också för att det ska bli mindre godis!

- Jobba aktivare redan från dörren!

- Byter ut apporteringen mot lättare koncentrationsövningar

- Fotposition gick så där igå, gör ett nytt försök nu dag 2


Arrac tränar på sin kära röda filt!  


Av Emma Hammar - 25 februari 2012 10:25

I eftermiddag ska Arrac och jag gå Camillas klickerkurs! Det ingår i min träningsplan med Arrac att gå kurser med honom så han återigen kan vänja sig att arbeta med hundar runt honom.  Som sagt kommer jag inte delta i de övningar Camilla levererar dels för att Arrackan alla men främst för att han behöver annat.


Min plan för kursen


- Vi kommer att stå och jobba lite avskillt, han kommer inte att se hundarna hela tiden då vi är inomhus. Vi kommer att jobba nära personel utgången så jag kan gå ut och ge honom lite andrum då och då. Han kommer bli trött, hans energi kommer att gå åt att lukta och lyssna efter de andra hundarna.

- Filtträning - filten ska vara på plats innan Arrac kommer in

- Plattformsträning

- Apportering

- Ingångar

- Fokus i position


Jag vill ha fasta moment det är tydligt vad Arrac ska göra. Han behöver hållpunkter som han kan!För som sagt hans energi kommer troligen inte att ligga på träningen utan på de andra hundarna. Träningen kan i detta fall bli både en avledning och en bearbetning. Det är mitt jobb att se till att det blir en bearbetning trots att han tränar lydnad. En bearbetning betyder att energin går till det han bearbetar, alltså ska hans energi gå till de andra hundarna. Så därför tar jag och tränar på sådant han kan och känner sig trygg i. Sen så är det alltid nyttigt att finslipa lite grunder! Men fokuset ligger inte på lydnaden utan på hans sinnesstämmning!


Dagboken ska vara med och fyllas i! Uppdatering om detta blir ikväll   

Av Emma Hammar - 24 februari 2012 10:50

Jag var toktrött när jag kom hem. Sanna har både filmat och fotat trningen igår. Vi skulle ha fixat med bilderna efter träningen men orkade inte så de kommer!


Det blev spårträning i Rimbo. Hårda spår i mörkret   Jag körde med koppel istället för lina då det är så dumt med 15m lina där det finns trafik! Men jag skulle gärna vilja ha ett 3 eller 5m koppel, 3 räcker nog  


Arrac spårade galant. Han fick ett spår genom centrum som Sanna lagt, det kanske var 500m. Han fick 4 föremål. Han fick även ett av Viggos spår som Viggo fick avbryta då det var för svårt. Arrac fick ta upp det där Viggoavslutade, detta spår la jag så det blev ett mattespår. Han spårade bättre när det var mitt spår. Det blev väl mellan 300-400m med 5 föremål.


Sanna kanske kan maila en bild som blev bra? Så tar vi film och resten senare   

Av Emma Hammar - 23 februari 2012 10:58

Idag ska jag med mina föräldrar åka till veterinären med deras Schäfertik Frida. Hon ska röntgas och vi vet inte hur illa det är. Hon blir 8 år nu i sommar... Mina hundar stannar hemma så får jag träna när jag kommer hem. Hoppas det går bra för Frida idag!  


Fina Frida!  

Av Emma Hammar - 22 februari 2012 22:37

Vi kom nyss hem efter en fullspäckad dag med hundträning! Känns riktigt bra! Är så himla nöjd med mina privatträningar som är så duktiga och alla mina deltagare på både valpkursen och avslappningskursen! Jag känner mig lät och fräch efter denna dag!


Arrac fick jobba sist av alla. Strax efter kl 21 fick han ett spår på 1km lagt av Erica!


- 1 km

- Liggtid ca 3h

- 3 pinnar och 2 leksaker

- 4 plusgrader

- Regn och tö

- Asfalt

- Svårt spår med mycket dofter


Det var ett tufft spår. Han var trött redan efter halva. Men han ger sig inte! Det är så mycket dofter som släpps fria när det töar! Han har aldrig kissat, ruskat sig och gjort fnysningar! Det var jobbigt och han behövde tömma nosen OFTA! Han plockade in alla 5 föremål!


Väl hemma ville han filtträna! Ja hade haft filten med mig tronom att jag skulle hinna tärna de på någon ny plats idag... Den fick ligga oanvänd i bilen. Men jag tog ju med den in igen och la ifrån mig den ihopvikta filten på byrån....


Resultatet blev detta!


Filten ska ner!


Nöjd hund som nu ligger på sin filt!    

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16
17
18 19
20
21 22 23 24 25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards