Hundreda

Alla inlägg under december 2011

Av Emma Hammar - 31 december 2011 18:34

 

Av Emma Hammar - 31 december 2011 17:22

Det är nyårsafton och vi har inga som helst planer. Jag, Robert och hundarna är själva hemma. Ingen kommer och vi åker inte. Zelda är VÄLDIGT skotträdd och har gått på Zylkene sen i tisdags för att dämpa de värsta adrenalintopparna. Det blir för hennes del fetvadd i öronen och hög musik!


Dagen har varit lugn. Vaknande sent, åt frukost vid lunchtid. Robert och Zelda la spår till Arrac. Vi åkte till DjurMagazinet i Arninge och handlade hundmat. Vi köper all vår mat till djuren där. De har ett bra sortiment med foder och är väldigt insatta i näringslära och kan hjälpa till med kostrådgivning.


Hem och direkt ut mot spåret! Husse hade lagt ett drygt 600m långt spår. Han följde med men hjälpte oss inte med vart vi ska. Vilket han inte heller behövde då Arrac var klockren! Det var 8 pinnar + 1 vante som husse tappade. Soligt och -4 grader och frost.


Extra störning var 10-12 raketer ovanför skallen på oss VÄLDIGT höga smällar vid ca 2 andra föremålet! Arrac var som "döv" och jobbade på! Jag stannade till för att han höll på missa en pinne och då tittade han upp lysssnade, rykte på axlarna och hämtade pinnen och jobbade vidare! Jag var nnämligen lite orolig då härom kvällen som någon drog massor med smällade när vi var ute med båda hundarna och Zelda blev väldigt rädd. Arrac gick in i vakt och ville skydda henne. På väg hem fick vi en raket bakom ovanför oss och då drog båda hundarna runt! Tror att Arrac reagerade på Zeldas rörelser av överraskning. Men jag var så orolig att han ska ta efter! Han är idag skottfast! Men det kan ändras på mindre än en sekund! Men änså länge är det lugnt! Det pangar lite nu och då och han bryr sig inte.


Åter till spåret  


Hårt spår med frusen mark och frost. Inga problem för Arrac pojekn inte. Synd att det var dåligt ljus, bilden kunde ha blivit riktigt bra!


   


 


 

Jätte lycklig hund lämnar av slutpinnen!


     

Självklart visar han stolt upp den då man ber om det   


Nu kan jag lova att det var det absolut sista spåret för i år! Han spårade på riktigt bra. Förra helgen gjorde vi "teknik spår" där jag vill få honom noggrannare och att han ska hålla sig i spårkärnan. Han har varit så yvig och slamsig i spåret den här seongen. Jag har inte spårat så mycket som jag gjorde 2010 för då var han alltid noga! Men spår är precis som konditionsträning, det är en färskvara och har du inte kondis så orkar du inte bara för att du klrade att springa marathon året innan.


I detta spår märktes det att teknikövningarna hjälpte till i rätt riktning. Jag hade ganska kort lina i hela detta spår för att han inte ska ha chansen att sväva ut. Så mellan 5m till halva linan fick han idag. Han var riktig noga så han hade nog kunnat få hela lin längden men jag ska hålla på mina träningsplaner jag gör. Jag är nöjd och han var duktig! Hoppas snön väntar några veckor till så vi kan spåra mer nu när vi är i gasen   

Av Emma Hammar - 31 december 2011 00:58

Dags att sova, men jag hoppas att jag har lyckats övertala husse om att han och Zelda ska lägga spår till Arrac i morgon :) Eftersom ryggen gör ont så ska jag inte vandra runt i onödan, så annan spårläggare är toppen! Jag kommer ändå ha ont efter att ha spårat. Men mitt lilla aussiemonster MÅSTE få jobba! Bättre om han är lite trött på nyårskvällen också :)


God natt :) Ska försöka få med systemkameran i morgon, länge sedan den var med!

Av Emma Hammar - 29 december 2011 17:46

Nu testar jag min nya dator och ser vad jag tycker om den :)


Jag ber om ursäkt att min blogg har varit urtrist på sistonne! Min rygg är fortfarande dålig men jag fungerar till vardags. De få gånger jag går ut med hundarna eller jobbar med dem så får jag ångra mig efteråt ohch har sen jätteont och får kramper i musklerna och sen är det kört några timmar framöver. Arrac är lite lätt galen och tar til med massa busiga beteenden här hemma. Ett par veckor klarar han utan aktivering då jag har legat sjuk, men två månader är FÖR LÄNGE!


Idag har det blivit aktiveringsleksak, hänga med och handla (i bilen), fått gäster,nu ska de få ben att tugga på... juste lite apporteringsövningar. Det var allt! fast dagen är inte slut än !


Igår tränade vi filtträning i 45 min framför tv:n där hittar vi det totala lugnet! Så lite iltträning ikväll kanske det blir också :)

Av Emma Hammar - 28 december 2011 13:31

Luktdiskriminering

Nu en helt ny kurs i vårt utbud!

Detta är den perfekta vinteraktiveringen till dig och din hund! Detta är perfekt att göra inne framför brasan och man kan träna sin hund utan att gå ut i snöstormen. Det bästa av allt är att hundarna blir riktigt trötta av denna nytta aktivering!


Datum: 28/1, 29/1
Pris: 500kr
Max: 12 ekipage

Tid:
28/1 Kl. 16:15-17:45
29/1 15:15-16:45

Plats: DjurMagazinet i Arninge
Instruktör: Emma Hammar & Camilla Gusfors


En bild från förra året då Arrac fick träna sitt första pass luktdiksriminering. Han har markerat den västra koppen! 

Av Emma Hammar - 27 december 2011 22:10

Nu har min älskade Robert suttit och letat efter en riktigt bra bärbardator för så lite pngar det bara går   Det blev denna! Beställd idag så den borde komma på torsdag om vi har tur   Nu kommer det bli mycket lättare för mig att jobba då jag rör på mig så mycket och behöver en dator till hands när jag på utbildningra, håller kurser, planeringsdagar med tjejerna osv!

   

Av Emma Hammar - 26 december 2011 15:08

Japp andra dagen på rad som jag och Arrac spårade! Husse la två extra spår igår så det blev 25-26h liggtid på dessa två spår  


Arrac laddar inför första spåret!

   

Av Emma Hammar - 26 december 2011 14:28

Jag fick många fina och bra julklappar! Saker till köket, smink och hudvård, fåtölj, pengar, tomtar mm Men fårn min älskling fick jag två böcker  


   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards