Hundreda

Alla inlägg under juni 2012

Av Emma Hammar - 29 juni 2012 22:00

 Igår fick Nanook och Arrac träffas för första gången. Jag har väntat eftersom Arrac har varit skadad och mått jättedåligt, dessutom är jag väldigt osäker med hans status mot andra hundar nu. Bebisar har han alltid varit snäll emot och så även denna gång  


Vi började med an koppelvandring innan de fick träffas på tomten, det gick inte att ha dem lösa för det skulle bara bli race! Arrac får INTE racea! Så han fick koppel på och valpen var lös. Åh så trevligt hundspråk, jag satt och gottade mig MASSOR!!!


 

Trevlig båge med nosputt


Bågar


Klia sig


Sprida dofter

 

Vandra tillsammans till tomten för fortsatt snack!

Av Emma Hammar - 28 juni 2012 17:54

Lilla parveln har spårat idag! Gå in och titta på hans blogg   

Av Emma Hammar - 28 juni 2012 16:29

Då blev det tillfälle nummer två med båten, sjön och hundarna, ja älsklings husse också  Det blev 15 min simmning för båda hundarna i ett svep utan vila. Arrac värmde upp lite innan vi fick ner båten i sjön. Det var inte lika bökigt som första gången men Zelda är ju inte stört förtjust direkt! men hon simmar på bra!


Så fint de simmar tillsammans   


Nämen vad är nu detta! En sjöråtta!  



Av Emma Hammar - 28 juni 2012 14:58

Det är trevligt när man får roliga saker i brevlådan 


 

En film av Maria Brandel och Aussie tidningen! 

Av Emma Hammar - 27 juni 2012 10:47

Spåra i koppel fick vi göra så på kvälls rastningen igår så passade jag på att börja på läxan vi fick på SWDI spårkursen. Jag behöver smälta en hel del som de gick igenom på den kursen då massor är raka motsatasen till hur jag tränar spår. En del saker är liknande men inte allt. Jag gillar framför allt deras krav på spårnoggrannhet!


Jag tränade i koppel och INTE i Arracs tjänsteteckan sele och lina. Han blev frustrerad när inte förstod vad jag ville av honom men han är snabb så draget med nosen ner exakt i spårkärnan kom fort. Men nu är det verkligen SPÅRNOGA som han ska träna på! Varje fotsteg ska han vara i!


Av Emma Hammar - 26 juni 2012 23:08

Idag var Arrac och jag hos Anna Holmgren som är sjukgymnast för hund. Det har gått tre veckor nu och det var dags för henne att gå igenom Arrac fysiskt och se hur kroppen mår och läker. Jag kan bara säga att jag är så fruktansvärt ledsen och hela hundsommaren med träning är totalt förstörd   


Hon hinner inte mer än att lägga handen på honom innan hon säger "Oj vilket svullet lår! Han har en rejällårkaka!". Där började det... Hon känner igenom hela honom och hittar både det ena och det andra. Han har flera kraftiga muskeltrauman i höger fram vilket vi redan visste, bog skuldra, rygg, sidan och höger bakben. Skadorna är fortfarande för färska för att kunna undersöka på djupet, det skulle bara ge Arrac fruktansvärd smärta. Han kommer få massa fula gropar och håligheter i musklerna, vilket inte syns för all päls. Men det innebär att han får massa ärrvävnader som kommer påverka honom resten av livet. Hon var också väldigt orolig för Arracs ligament och leder i höften höger bak. Kanske måste röntgas... Hon är orolig att han kommer få begränsad med rörlighet i höftleden och att han inte kommer kunna använda sitt bakben normalt.


Så nu är koppeltvång hela sommaren! Han får gå promenader men mjuka rörelser, gärna i skog... i koppel! Allt springa är tvärförbjudet! All explosivitet är FÖRBJUDET! Hur ska man få honom så lugn? Sitta i bur 24 - 7???!!!? Dett innebär att han inte kan vara lös på tomten,han springer som en tok, detta innebär att han inte kan vara lös inne för går någon utanför så är han explosiv från liggande och fort till fönstret för att vakta. Ska jag låsa fast honom och slänga nyckeln?


Om två veckor skulle Arrac och jag gå ett efterlängtat sökläger - TOTALT FÖRBJUDET har Anna skrivit i journalen... Jag som redan har betalat och allt...


Har jag otur så kommer Arrac inte att bli helt återställd och så kommer vi att kämpa med snedbelastningar, muskelskador, återkommande hältor mm resten av livet.


Hemgångsråd av Anna Holmgren

 

- Massera framsida av låret (höger bak) dagligen med strykningar, ej knådningar.

- Massera även ryggen samt skulder/bogmuskulaturen.

- Simning bör utföras 2-3 ggr/vecka.

- Promenadtid utökas stegvis med ca 5-10 min/vecka, all promenad bör ske i koppel och utan explosivitet.

- Han får däremot gärna utföra all form av kroppskontrollerande träning såsom att backa, flytta sig i sidled etc,

- Pilatesbollen kan användas som stabiliserande träning.

- Återbesök för uppföljning bör göras i slutet av augusti. Om han då inte blivit avsevärt bättre bör man behandla honom med laser.


Detta är vad vi kan göra i dagsläget. Han fick spåra också men bara i koppellängd på linan så jag har kontroll på hans rörelser så det INTE blir explosivt! Efter återbesöket får vi se hur vi går vidare med Arrac för att göra allt vi kan får att få honom på banan igen!


Han är en arbetande hund, vi är ett arbetande ekipage så han MÅSTE bli återställd! Annars vet jag inte vart jag tar ivägen! Sen att drass med alla beteende förändringar han kommer att få efter en lång tid i koppel... SUCK! Han hade ju koppeltvång förut och då fick han massa mindre lustiga beteenden som vi fick jobba med. En aussie som går kopplad jämt mår INTE bra!


Jag har säkert missat något nu men jag har varit så bitter hela dagen och det tänker jag vara tills jag somnar. Sen hoppas jag att jag får ny energi i morgon så jag kan göra en träningplan för hur den kommande tidenska bli så bra som möjligt för Arrac. Jag tänker inte gå ner i bitter träsket för evigt! Fast jag lär behöva ha hjälp så jag inte trillar dit...


God natt!

Av Emma Hammar - 26 juni 2012 17:29

Blev så sur och butter idag efter ha varit hos Anna Holmgren så jag köpte två likadana halsband, ett till Zelda och ett till Arrac. Bara för att jag kände mig så ledsen... Köpte det på DjurMagazinet i Arninge på 50% rea, då blev jag lite glad...


Nu kommer de vara jättefina och matcha varandra!


 

Av Emma Hammar - 25 juni 2012 14:56

Har varit på återbesök hos läkaren idag och är sjukskriven denna vecka också, samt halvtid nästa vecka. Jag hade hundarna med i bilen så jag gick och rastade dem i Norrtälje innan jag skulle dit.


Det blie en lugn dag idag, själv har jag sprängande huvudvärk. Ska se om jag orkar träna de lurviga lite senare. Arracs plan för hundmötesträning har jag bara i huvudet så den skulle jag behöva skriva ner. Spårkursen vill också ha en träningsplan över ett år framåt... Jo en träningsplan med lydnadsträningen nu när jag har börjat komma igång med den så jag tränar stukturerat och ordentligt! Sen var det där med mig själv och min hälsa och välmående... en träningsplan där också kanske? Det viktigaste är att jag inte ser alla dessa träningsplaner som ett krav att jag SKA skriva dem idag för då kommer jag må jättedåligt. Så jag tar det som jag orkar OM jag orkar!


Ska träna Arrac på en fokusövning där han ska kunna hålla fokus i 5 sek utan att han viker blicken och utan att jag håller i halsbandet. Valfritt om han ska ligga, sitta eller stå. Det är läxan från SWDI som han ska fixa utan störningar till augusti. Inga problem säger jag, tränade första passet igår och han är snart vid mål! Så jag kommer att fortsätta med den träningen och lägga på störningar och försvårningar och träna på så långt som vi kommer helt enkelt!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards