Hundreda

Alla inlägg under oktober 2010

Av Emma Hammar - 31 oktober 2010 21:24

Har fått erbjudandet att få vara med i en träningsgrupp! Skitkul    Det är ett gäng människor där alla har mycket kunskap och erfarenhet! Så jag blir väl den som kan minst    Så här har jag STORA möjligheter att utvecklas och lära mig av andra! De jobbar på brukset och lydnaden och de bestämmer innan vilken gren vi ska jobba med. 


Det blir tävlingslydnad, brukslydnad, uppletande, spår och sök! Söket är nytt för mig och jag kan det inte alls. Första träffen blir i mitten av december. 


Det här behöver jag verkligen. Man utvecklas inte lika bra och fort när man jobbar ensam. Man behöver ögon som tittar på en ibland och kan komma med feedback. Jag vet att jag har fått "skit" i en del moment då jag har missat småsaker och förstärkt dessa. Sen när man upptcker det så har man kört på ett litet tag med det   Alltid lättare och trevligare om någon tittar och ser ens träning med nya ögon!


Har ni möjlighet att gå med i en träningsgrupp eller kan bilda en själv så gör det! Jag längtar!!!

Av Emma Hammar - 31 oktober 2010 19:52

Nu är jag helt seg i huvudet och är så trött efter helgen, men det har varit en VÄLDIGT bra helg och jag har lärt mig mycket nytt! Utbildningen kommer att förlängas med några block till så jag kommer att ta examen i april 2011. Jättebra då får vi lära oss ÄNNU mer   


Det blir mycket den här våren med två utbildningar parallellt med varandra. Men det fixar jag. Har gjort det mesta av mina hemarbeten för problem utbildningen och dessa tar ju mest tid. Så det tyngsta jobbet är så klart och jag kan plugga inför det praktiska och teoretiska provet i april!


Så nu kommer jag att planera om lite bland mina egna kurser under våren då några helger nu blev uppbokade med utbildning. Jag ska bara rådda om lite. SÅ nya datum kommer de närmaste dagarna så håll utkik!

Av Emma Hammar - 30 oktober 2010 18:52

Jag överlevde utbildningen idag    Jag hade ett långt samtal med mitt ekipage framför kamera och mina klasskompisar och lärare. Det blev inte att vi gick ut och tränade då vi fick göra om träningsplanen till hunden på grund av att nya saker som har dykt upp - i det här fallat smärtor.


När en hund har ont så blir den begränsad och man måste tänka om så att man inte gör någonting värre för hunden! Men det var nyttigt och det var i början lite läskigt då alla tittade på. Men det gick bra och jag fick bra feedback av de andra, jag skötte mig bra. Fanns givetvis saker man kan förbättra men jag är nöjd med så bra kritik!


Det har varit lärorikt och jag har lärt mig nytt idag. Imorgon kommer det två hundar och då ska jag sitta i "publiken" och lära mig av de andra samt kunna ge konstruktiv kritik av deras prestationer. De är duktig så de får nog bra feedback   


Just nu sitter jag på 40-års fest så jag smet iväg och skrev detta... Så nu ska jag smyga tillbaka lagom till fikat.  Det blir "äppelbrule tarte" Vad det nu är förnågot   


Mer kommer imorgon!

Av Emma Hammar - 29 oktober 2010 21:28

Nu hittar ni mig på hundkartan! Ja om ni inte tidigare har använt er av hundkartan så är det en samlingsplats på nätet för allt som med hundar att göra. Här hittar man allt från veterinärer, butiker, dagis till hundpsykologer och allt där emellan!


Nu finns Hundreda med på kartan    Se själva!


Hundkartan


Ni får sätta markören över nålen som sitter fast på Rimbo! 

Av Emma Hammar - 29 oktober 2010 08:32

Snart är det dags för tävling igen och jag sitter och försöker bestämma mig för tema. Jag har fått några olika förslag, kanske blir det något av dem. 


Har ni fler förslag där ute? Jag vill ha fler människor som vill delta så passa på säg vad DU tycker är kul!


Under nästa vecka kommer tävlingen att starta!

Av Emma Hammar - 29 oktober 2010 08:23

Nu är det dags att jobba igen. Har inte kört buss på 2½ vecka! Får se om jag minns hur man gör    Så rent hund mässigt så blir det nog inge kul idag. Blir väl en vanlig promenad och inte så lång heller. Den länge får husse hjälpa till med (fast jag vet att de aldrig blir lång promenader) jag är bara glad att han ställer upp och hjälper till!


Idag ska jag ha passning på jobbet vilket innebär att jag sitter och väntar och är till förfogande om någonting spricker - då hoppar jag in!


Sen imorgon är det utbildning igen och den här gången höjs ribban och vi sätts på prov... lite jobbigt faktiskt. Alla ska titta (PÅ MIG!) och anteckna och filma mig så vi om och om igen kan se mina eventuella misstag    Haha det går nog bra lite nervöst bara!

Av Emma Hammar - 28 oktober 2010 20:03

Snart kommer Arrac's nya kompis till världen! En liten Flat pojke hoppas vi på att det blir. Om en dryg vecka förde Triss sina valpar   Camilla är i eld och lågor då hon har varit hundlös i 1½ år!!! Det är lång tid när man är hundmänniska. Vi kommer att spendera massa tid tillsammans och träna så jag hoppas verkligen att Arrac och Jack (han ska heta så) kommer att gilla varandra! 


Om ni är nyfikna på vart Jack kommer från så kan ni titta in här!


Engsboda Kennel


Ska bli så mysigt med en ny träningskompis  


  

Hittade bilden på nätet hoppas det är ok att vi visar upp hur en söt flatvalp kan se ut   

Av Emma Hammar - 28 oktober 2010 19:29

Var på promenad idag! Ja det känns ovanligt att gå ut nu för tiden då jag har varit sjuk så länge... Var verkligen skönt att vara ute igen! Gick ute på ängarna och körde lite uppletande. Arrac var så glad så. Nu fick han synintryck då jag la honom på platsliggning (helt lös) medan jag gick en ruta och vallade av. Han rörde sig inte ur fläcken - känns bra! Duktig kille! Jag la ut fyra föremål och det var en liten ruta på kanske 20x20 m men jag ville att han ska lyckad med att ligga kvar. 


Sen sprang vi och hade kul så när vi nästan är hemma så kallade jag in honom för att koppla upp honom... Men vart fasen är kopplet?!?!??? Jag har tappat det någonstans på ängarna! Jag hade liksom bråttom till jobbet. Sprang tillbaka en liten bit och skickade Arrac på ett uppletande men han hittade ingenting vilket innebär att det ligger längre bort. Arrac hade hittat det om det hade legat där... Suck....


Så vi fick gå hem utan koppel och det brukar inte gå att ha honom lös fram till tomten för så ska han inte följa med in! Men attan jag tränade järnet med honom och han hade jättefin följsamhet hela vägen in genom dörren! Han hade inte ens någon tendens till att skicka   

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards