Hundreda

Alla inlägg under november 2011

Av Emma Hammar - 30 november 2011 19:54

Idag blev det lite mijlöträning i Norrtälje med hundmöten. Jag fick två möten där vi satt stilla med avstånd till hundarna så Arrac fick sitta och titta och bearbeta! Första mötet var en liten hund och han tyckte att det var väldigt jobbigt och ville inte alls titta till en början, men det var en tant som gick sakta vilket var perfekt! Då tar det långt tid för dem att passera och Arrac fick en bättre sinnesstämmning! Andra mötet var på samma plats och det var två Border Terrier och då hade Arrac fått en bättre sinnesstämmning och attityd. Han bearetade dessa riktigt bra!


Jag nöjde mig med dessa två då det var kvalitetsträning! Hade det kommit stora hundar så hade det säkert inte gått så bra så jag nöjde mig här. Bättre med kort träning med kvalitet istället för lång och mycket träning med kvantitet!


Arrac nöjd efter sitt träningpass! Här ser han sådär lugn och harmonisk ut! Det är den Arrac som finns där inne som jag vill ha tillbaka! Jag fick kvitto på i efterhand att träningen hade gått riktigt bra eftersom han gick fint i kopplet och hade kontakt med mig. När han inte mår bra och är stressad så drar han bara i kopplet! Nu hade vi en lugn promenad till bilen   Sinnesstämmningen är så himla viktig när man tränar! 


Filtkursen blev inställd ikväll   Vi som laddat så! Sista gången och allt... Jag försökte istället att träna ute hemma hos min moster då vi hann med att gå på kalas också. Men den träningen gick inte alls! Arrac var stressad och det var mörkt och han skällde och vaktade för ingenting och pep... hmmm inte alls rätt sinnesstämmning för en filtträning. Ett par timmar innan det hade Elias som fyller 7 år idag lekt och tränat lite med honom efter mörkrets inbrott. Det blev lite budföring, uppletade och kamplek... Redan här var han lite mongo och slarvade med ingångar, tog ärevarv som han aldrig gör....


Helt helt enkelt får jag ta med mig passet med miljöträning och hundmöten från dagen. Övrigt träning... njaäää! Ska testa ett pass filtträning inomhus hemma ikväll! Han är inte mogen att träna ute än med andra ord, inte i mörkret iaf!


Det märks tydligt att han är i 2-års åldern vilket innebär den psykiska könsmognaden! Han är i MUPP-PERIODEN!  I morgon blir det spår hade jag tänkt som han verkligen behöver i dessa muppdagar!   

Av Emma Hammar - 28 november 2011 22:13

Jag ska köpa julklappar till hundarna såklart! Men vad? Tyvärr kommer de att vara ensamma på Julafton   Då alla familjens hundar inte fugerar ihop... Tänkte om de skulle få en varsin rolg aktiveringsleksak och roa sig med under jul? En dag som julafton tycker jag att det är jobbigt att låta hundarna vara hemma för de är ju min familj! Vi blir ju inte borta hela dagen men ändå... Vi är bara 500m bort  


Men till Arrac funderar jag på denna (klikca på bilden för att komma till hemsidan på Jami). 


Men vad ska Zelda få?! Några tips?


Det man ska veta om Zelda är att hon är bitarnas mästare! Hon kan krossa det mesta! Hon har en XL kong i svart extrem som är hel! Hon har en "Qulan" aktiveringsboll redan. Så hon kan inte ha precis vad som helst... Men ska hon kanske också få en pryamid? Så de får en likadan? Hon tycker ju att Qulan är lätt så hon borde väl också ha en mer utmaning? TIPS!   Mitt område är att träna hundarna själv, så jag är lite dålig på att köpa sånt som de ska pyssla med själva. Däremot är jag bra på att ge dem massa problemlösningar när jag åker till jobbets om de kan roa sig med. Vilket brukar innehålla kartonger, toarullar, märgben samt de få aktiveringsleksaker som de har... vilket leder till städning för mig efteråt.... 


Vad ska ni köpa till era hundar i julklapp?


    

Av Emma Hammar - 28 november 2011 12:26

Tog bara en lugn promenad med hela flocken. Arrac är lite trött efter helgen. igår hade han helt röda ögon! Då är man trött!


Men man kan väl leka lite ändå   Lite självkontrollsövning! Jag håller i leksaken och Arrac har full fokus och bara väntar på "ta den!"

Arrac tittar på när jag lägger ut leksaken. Jag ska sedan skicka honom på "varsågod" för att sedan kalla in honom då han har full fart mot leksaken. Bra självkontroll!


OBS - Tänk på om ni vill testa att om man alltid kallar in en hund som springer bort från dig, vilket beteende måste hunden göra nästa gång för att du ska kalla in?


Heffaklump var med också, men hon var mer intresserad av att kolla om Sorkarna var hemma!  

Av Emma Hammar - 28 november 2011 12:06

Ja... nyponbuskarna börjar slå ut...


 

Av Emma Hammar - 28 november 2011 10:37

Jag fick inga bilder under helgen. Arrac fick ett kanonbra träningspass igår! Det är lite skönt att gå kurs ibland och "bara få vara hundägare" då man är van att själv stå där framme och vara super fokucerad. Jätteskönt. Kursen var jätte bra. Jag fick tips på mitt eget kroppsspråk och sånt jag själv inte kan se. Så bra!


En ny träningsplan har jag till hundmötes träning. Den är lite modifierad iaf.


Denna vecka händer en hel del!


Måndag: Köra buss

Tisdag: Köra buss

Onsdag: Lunchmöte, miljöträning och filtkursen på kvällen med Arrac

Torsdag: En ny problemhundsutredning och sedan börjar jag och Arrac en ny kurs

Fredag: Åker till Enköping - Friskvårdsinstruktör!

Lördag: Friskvårdsinstruktör

Söndag: Friskvårdsinstruktör - åka hem på kvällen!


Jag kommer återigen vara slut efter denna vecka   Sen lugnar det ner sig något. Privatträningar ett par stycken och så börjar min och Camillas valpkurs. Vi har 3 platser kvar. Jag måste ta det lite lungt här i december så jag orkar köra hårt hela 2012! Jag är uppbokad ända fram till juli 2012!!! Gah! Men så kul det ska bli med massa nya kurser att hålla och jag ska även gå kurser själv!

Av Emma Hammar - 26 november 2011 19:56

Mycket givande kurs! Jag tycker alltid att man kan lära sig något nytt. Då jag själv är instruktör så tycker jag alltid att det är spännande att se vad, hur och varför andra instruktörer gör som de gör. Denna kurs är sådan hundträning jag själv kan stå för och det som jag själv lär ut på mina kurser. HÄRLIG kurs  


Jättenyttigt för mig att få hjälp i m in träning med Arrac, sådan som jag själv inte ser som mitt eget kroppsspråk. Jag har en tendens att "sluta andas" Så jag behöver ibland själv någon som knackar på och kollar om jag har någon puls... hehe. I morgon ska det bli mycket mer praktik. Arrac fick ett riktigt bra pass idag. Bra att få träna i en kontrollerad situation där jag har en ärlig chans att träna på ett hundmöte. 


Här på hemma plan så vill alla andra hundar bara "äta upp" Arrac och det blir ALDRIG bra träning av det! Därav att jag  flera gånger i veckan söker upp andra miljöer. Har man fått dåliga erfarenheter som jag och Arrac har så måste man ta tag i det så att det inte växer till ett jätte problem! Detta kan hända vem som helst, den mest säkra hund, eller den bästa hundtränaren... Arrac var trygg och säker från början med andra hundar. Men efter en lång rad med påhopp så är det inte konstigt att en osäkerhet växer fram!


Sammanfattning av dagen = BRA! Ser fram emot vad morgon dagen har att erbjuda! Det ger mig ny energi som gör att jag kan träna på egen hand i några veckor till   Tro mig detta tar både på mig och Arrac att det är jobbigt. Ni som själva har eller har haft en hund med liknande händelser vet vad jag pratar om. Och jag känner att det är enn sånt "tabu" att prata om att man har det tufft med sin hund! MEN det kan hända alla! Jag har tränat bra och förebyggande med Arrac men det kan rasa! Min grund finns ju kvar där inne någonstans och det ska jag ta fram igen!!! Men jag delar med mig om oss och hoppas att ni andra där ute som har klumpen i magen att det är OK! Det händer den bästa dagligen!! Ingen är en sämre hundtränare för att det skedde en incident som satte sina spår psykiskt hos mig och min hund! Men en bra hundtränare tar tag i det och försöker göra något åt det.


Själv har jag lagt mycket av min andra träning på hyllan för att lägga fokus på att hitta Arracs styrka och trygghet bland andra hundar igen. Men jag tränar fortfarande lite liydnad, spår osv för man MÅSTE HA KUL! Annars orkar man inte igenom den tuffa träning som detta är!


Jag hoppas att jag har förmedlat något till er som har det jobbigt i vardagen? Som sagt det kan hända vem som helst!


Kram på er alla!

Av Emma Hammar - 25 november 2011 16:18

Bara hemma för att byta och och dra på kurskväll! Blir alltdå inget film mys... Men rolig kurs hoppas jag på! Hundarna blir hemma då det är teori under kvällen!


Hej hopp!

Av Emma Hammar - 24 november 2011 23:10

Nu har jag suttit uppe och gjort ett fysträningsprogram till Diesel och Gunnika som är en del av mina uppgifter i utbildningen. Hm undrar när jag ska göra en till mig själv? 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards