Hundreda

Alla inlägg under juli 2010

Av Emma Hammar - 30 juli 2010 20:06

Idag har det tränats! Det har ju varit så mycket på sista tiden att jag inte har kommit igång till 100% med träningsplanen med lösträning och anti-jakten. Jag skulle ju träna detta stenhårt i 4 veckor, men det har varit lite halvdant då jag jobbade första veckan i massor, blev sjuk, åkte på lägret och sen till Öland. 


Jag tog mig i kragen i måndags och bestämde att NU börjar mina 4 tuffa veckor! Nu har jag kört på varje dag!


Idag då var jag ute i ca 45 min och tränade stenhårt. Det blir faktiskt ett fysiskt träningspass för mig med, det är svettigt som satan! Sen var vi inne och degade i några timmar och Robert sa att han ville ut och se om det har börjat komma någon svamp i skogen. 


Till skogen bar det. jag slängde in Robert först att lägga ett spår som skulle ligga och dra sig medan vi är i skogen. Sen var vi i skogen 1h och då tränade jag lösträningen med honom i skog. Det var mycket svårare och tuffare vill jag lova! Då ville han gärna sticka iväg... men jag kämpade och jobbade honom närmare mig hela tiden. Det visade resultat i slutet då han höll sig närmare mig och kom på inkallningar trots viltstörningar i form av dofter. 


Han var trött vill jag lova men vi körde spåret ändå. Lite vatten och vila i några minuter och sen på spåret.


Det blev en dryg timmes liggtid, 400m långt, kraftig vind, terrämgen var skog-äng-skog och 6 pinnar. 


Han jobbade superbra. Robert hade gjort det lite klurigt. Värst var nog då vi var ute på ängen och skulle in i skogen igen, det var ju som en VÄG in till en djungel! Det var jättesvårt att följa med Arrac i den terrängen. Vi fastnade åtskilliga gånger. Jag drar och drar i linan och likaså gör Arrac. Han stannar inte för att det tar emot han lägger i nästa växel och kämpar tills det släpper!


Här kommer lite bilder

Har vill verkligen jobba...


Hitta en pinne och ska lämna av i full fart!


Va jag duktig nu???


Så sätter vi igång igen...        

Tack matte men vill ha mer lina nu, jag är ju duktig...  

...så där lite bättre...


...över stock och sten bär det av, till och med över en vikinga grav... (fasen det rimmade jö   )  

Nu är det nog slut, den här långa brukar ligga där...


Han var verkligen duktig idag. Nu ligger han här på golvet HELT utslagen!!! Han måste vila nu, ska till Södertälje BK i morgon och träna och sen ska vi titta på utställning och tävlingslydnad på söndag också på Södertälje BK. Bra dag att träna passivitet   


Arrac säger god natt!!   

Av Emma Hammar - 29 juli 2010 16:01

Arrac har hunnit bli 10 månader under kennel lägret. Så här stor har han nu blivit :) 


Jag uppdaterar hela tiden inlägget "Arrac växer och blir stor" så man kan följa hans utveckling. Tyvärr blev de här senaste bilderna på honom inte alls bra...


  

Av Emma Hammar - 29 juli 2010 15:41

Nu äntligen har jag fått upp bilder från lägret! De finn i mitt galleri på hemsidan men ni få en länk så slipper ni leta   


Bilder från lägret 


Det regnar idag, hade tänkt att spåra... Får se om det avtar lite, men de sägs att det ska bli åska också så vi kanske håller oss inne...

Av Emma Hammar - 26 juli 2010 14:44

Spåret häromkvällen gick super. Spåret började på asfalt och en vinkel rakt in på en äng. Det var totalt 3 vinklar och en stenmur att klättra över. Kraftig vind och regn i mörkret. Han fixade det galant. Det hade legat i drygt 1h och var drygt 300m långt.


Idag var vi i skogen och spårade. Han fick ett spår på 400m, 3 spetsvinklar. Spårar var utformat som ett M, då den sista rak sträckan var lite längre och korsade en grusväg. 


Han fixade detta bra. Han hade för bråttom i början så han missade första pinnen. Det är för mycket drag i honom i starterna, han måste få ner tempot så han blir spårnoga. Han hade också för bråttom i första stepsvinkeln, han tar för givet att när han känner att det är vinkel på gång så går han som en 90 graders vinkel och tappar då spåret lite och måste börja ringa för att hitta riktningen igen. Här missades en pinne till. 


Den sista vinkeln tog han bäst, då hade han börjat förstå att han verkligen måste vara noga i spåret. Han tog 4 pinnar av 6. Sista 150 m av spåret fick han lång linlängd då han spårade rakt och fint. 


Arrac spårar som bäst när han är lite "trött" Han är för ivrig i början ibland. Så jag tänker nog träna på spår starter nästa gång. Göra kanske 4 kortare spår så vi tränar på starter.


Han är en toppen hund att jobba med och han lär sig fort och är ju ung så det är inget konstigt att han är ivrig, men det ska jag lägga lite extra krut på att få honom att spåra noga redan från början. För nu har han på en veckas tid missat första pinnen i två olika spår för att han har lite bråttom. 


Jag har detta spår på film kanske lägger upp det sen om det blev bra kvalite. Ja det blir mycket bildmaterial som ska upp på hemsida och blogg när jag kommer hem.

Av Emma Hammar - 23 juli 2010 21:05

Fortfarande jagar jag 3G teckning på Öland. 


Idag har det regnat nonstopp, men det hindar inte oss. Nu ska jag ut med hela flocken, Arrac, Zelda och Robert för att spåra. Arrac har fått en utmaning med regn och svåra vindar samt murar att ta sig över! Får se hur det går!


Robert har lagt ett enkelt spår till Zelda för hans skull då han aldrig tidigare har spårat. Nu ska han få testa på. Det blir ett enkelt så han själv har koll på vad han har lagt för något. Zelda kan dock spåra riktigt tuffa och långa spår... Nu blir hon nog lite besviken då hon får ett nybörjar spår   


Hör av mig när jag får teckning nästa gång om hur det gick!


Bilder från kennellägret kommer att dröja. Det går inte att ladda upp via detta bredband. Jag får fixa det när jag kommer hem igen. Det blev en del riktigt bra bilder!

Av Emma Hammar - 21 juli 2010 19:33

Knas med mobilt bredband. Nu jagar vi teckningen med bilen, inte alls lätt!


Snabb uppdatering 


Spårade igår 300m 2 h liggtid två vinklar varav en spetsvinkel. Dessutom hittade jag dessa växter som Håkan pratade om på lägret. Minns inte vad de hette, någon som vet? De som luktar så otroligt starkt? Han missade två apporter som låg i dessa med tog de sista två klockrent!


Idag tränade vi lite lydnad och jag ville testa på någon nytt. Shejpade in läggande under gång på 5 minuter! Super kul ju! Så nu bjuder han på det och tycker att det är jättekul. Nu ska han lära sig stimulus krontroll på beteendet också (signalkontroll). Vi tränade och på lite grundläggande sitt från ligg vilket jag inte alls har tränat på och då givetvis Arrac inte kan. 


Så det var lite nytt. Inkallningar och vi också tränat med störning. Godis på marken som han får äta och en inkallning alltså avbryta godisätandet, gick också bra! 


Kort från idag, bäst att skicka inlägget nu innan teckningen försvinner!

Av Emma Hammar - 20 juli 2010 15:17

Nu sitter jag i skuggan på Öland och har det bra! Vi kom hit igår kväll då vi åkte hit direkt från kennellägret som vi har varit på i 4 dagar.


Vi har träffat nästan alla Arrac’s syskon utom en. Allstå 8 valpar av 9. Många härliga människor har vi också träffat. Vi har träffat Arrac’s pappa Ozzy. Tosca hans mamma var inte med den här gången hon fick vara hemma.


Massa hundträning har det varit. Fösta dagen kom vi på eftermiddagen så då tog vi det lugnt och gick promenader och rekade området lite. På fredagen och lördagen var det lydnad på schemat och så körde vi lite spår på fredag kväll och på söndagen innan vi åkte.


Jag som var med i lydnadsgruppen. Vi hade Towa som instruktör som tävlar i lydnad och brukset på SM nivå med sina Holländska herdehundar. Så jag har varit så taggat och längtat efter de här två dagarna i flera månader nu! Det var dock en flopp…


Jag blev så besviken… Hon var jätte tråkig som instruktör, opedagogisk, hon hade ingen gnista för det hon gjorde. Det kändes som hon tyckte att det var tråkigt att träna oss, då hon står ostadigt med händerna i fickorna. Det är stor skillnad på att vara en bra hundtränare och en instruktör. Det är inte givet att man är bra på att lära ut bara för att man själv är framgångsrik med sina egna hundar. Hon hade ett tråkigt upplägg. Vi fick titta på när en i taget fick på sig 15-20 min med henne. Hon pratade så tyst så vi kunde inte heller lära sig av varandra. Så jag satt och hade tråkigt många timmar. Det var 9-16 varje dag och av 12h på två dagar så fick jag totalt 45 min med Towa och sen satt jag och tittade på. Jag gick självklart upp och tränade med Arrac på sidan om och körde mitt race.


När det väl var min tur så förklarade jag hur jag hade tränat och vart jag ligger i träningen just nu. Jag fick höra att jag var på god väg och att jag ska fortsätta så. Pass två med henne så föreslog hon att vi skulle titta på min apportering då jag har fått massa tugg så ska hon hjälpa mig med det. Jag visade vad jag själv hade för träningsplan med apporteringen och då sa hon att jag har en bra plan och att jag kunde fortsätta så. Jag har inte fått med mig någonting alls i min träning med Arrac. Jag står på samma fläck som innan jag träffade henne.


Dag två på eftermiddagen så frågade jag om vi inte kunde göra ett annat upplägg. Det är så tråkigt att bara titta på och inte höra något. Då bestämdes det att alla går upp och tränar på det vi vill och så går hon runt och hjälper oss. Hon gick inte till någon, hon satt bara och pratade med folk som satt i ”publiken”. Så jag är jätte besviken, jag som verkligen trodde att jag skulle få med mig någonting från en så begåvad hundtränare.  Att betala 700 kr och bara få höra att,

-          Du är på rätt väg och fortsätt med det du gör, du är så pass säker på vilket sätt du vill träna.

Det var en besvikelse och jag hoppas på en annan lydnadsinstruktör till nästa år. Blir det Towa igen så är jag inte med.


På söndagen var vi med spårgruppen. Arrac fick ett lite klurigt spår av Håkan som han klarade fint. Det märks att han är trött efter all träning i helgen. Men han slutar inte när han är trött utan han fortsätter och löser problemen. Spår rutiner kommer med tiden ju mer vi spårar. Sen gick jag med Matilda och Ess i deras spår, det var ett alldeles för långt spår för henne så hon hade det tungt på slutet, men hon kämpade på bra. Jag gick också med Sussie och Peace som spårade jätte fint. Jag gick också med Anna och Hox då de ska träna på att plocka ”skogspinnar”, nu kan man på tävling råka ut för vanliga skogspinnar istället för ”industri pinnar” som Anna kallar de vanliga fyrkantiga pinnarna som används i spåret. Hox spårar jättefint men fick med sig ungefär hälften av alla skogspinnarna.


Det var jättekul att se de andra hundarna i spårarbetet. Jag fick en hel del bilder som jag ska försöka få upp i mitt galleri på hemsidan. Det är ett mobilt bredband vi har så det kan ju ta lite tid att ladda upp. Men jag ska lägga in ett helt nytt album för kennellägret och försöka presentera så många av hundarna jag kan   

Av Emma Hammar - 14 juli 2010 16:14

Under hösten så kommer jag i samarbete med Camilla Gusfors hålla några lite större kurser för er hundägare. Det blir två kurser i kantarellsök och ett spårläger. Nu håller jag även på att planera upp flera kurser så som vardagslydnad 2, valpkurs och slyngelkurs. 


Den kommer att innehålla det som är givet för en fortsättningskurs i vardagslydnad men det som skiljer sig från denna är att kursen är längre an mina standard kurser och så innehåller den en klicker introduktion samt grunderna i apportering. 


Vardagslydnad 2 

Datum: 19/9,   3/10,   17/10,   14/11  och 12/12

Denna kurs är en fortsättningskurs för dig som har gått valp eller grundkurs i vardagslydnad. Eftersom jag individsanpassar all min hundträning så kan även den ambitiösa nybörjaren också delta på denna kurs! 


Valpkurs  

Datum: 3/10,   17/10,   14/11  och 12/12 


Slyngelkurs

Datum: 3/10,   17/10,   14/11  och 12/12 

Denna kurs är till för alla slynglar, tonårs monster eller bara rent allmänt busiga unghundar!


Anmälningar görs på

Mail: info@hundreda.se 

Telefon: 076-31 88 475 


Det blir en höst med flera roliga kurser för dig och din hund!


Alla hundar är välkomna oavsett ras och ålder!

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards