Hundreda

Alla inlägg under december 2012

Av Emma Hammar - 29 december 2012 23:57

I går kväll anlände vi på Nordiska hund i Jämtland, närmare bestämt Kälarne. Det var uppsamling igår och info om hur längret ska läggas upp. Det är total avsaknad av mottagning här uppe det handlar inte om att man har en "stolpe" på mottagningen på sin telefon utan det står konstant "ingen service" kan ivarken ringa eller skriva sms. Tillbaka på stenåldern   Nu har jag äntligen lyckas koppla upp mig på deras bredband.


Idag då har vi haft två praktikpass samt tre olika föreläsningar. Börjar med föreläsningarna

- Klickerträning med Lotta Könberg från Canis

- Specialsöl med Kim Salomonson

- Personsök med klickerträning med Lotta Könberg från Canis


Det var rätt basic med intressanta föreläsningar. Personsöket gav några intressanta planer införe framtida träning. Specialsöket är ju det som jag har mest att lära om av dessa tre ämnen så det ska bli så kul det här!


Praktikpassen var mellan 1,5-2h per pass idag. Första passet på förmiddagen var jag och Arrac i gruppen om grundfärdigheter. Alltså Canis 19 grunfärdigheter. Har har teorektisk koll på alla och kan de flesta, men som alltid så finns det mycket att jobba vidare på.


Jag och Arrac tränade på frys med båda tassarna på en musmatta, handtarget (följa och frys) och targetstick. Det var helt lagom då han kan alla dessa bitar och att leverera en target är ju mycket lättare för honom då det är fullt av hundar i rummet intill. Jag höll mig i hallen med en stängd dörr mellan, dock en glasdörr så vi såg till viss del vad de andra gjorde. Jag är så stolt över hur bra Arrac hanterade detta! Var inte helt säker på om han skulle klara av det, men det gjorde han! Inga utfall alls och han klarade att titta på hundarna som ändå var nära, en glasdörr är för honom inte så mycket skydd då de andra hundarna kan se honom. Åh va glad och stolt jag är! Det gick så bra! Han kunde fokusera bra på sin uppgift!


Han hade väldigt hög stressnivå när vi gick in i träningen och han pupiller var stora som ja.. STORA! Man såg kanppt irisen. I slutet av passet vilket är 1,5h (givetvis med massor av pauser!) så hade hans pupiller blivit betydligt mindre och mer normalstora med tanke på ljuset    Då ska jag också nämna att flera gånger behövde de andra hundarna passera, vi flyttade oss till en sido gång men det handlar ändå om hundmöten INNE på max 5m avstångd! Det är OTROLIGT bra för Arrac!   


Här var Arrac i passets början kanske efter en kvart. Man ser på ögonen hur stressad han är.


Arrac tränar frysa på musmatta! Dörren bakom är in till de andra hundarna.


Senare på kvällen efter kursdagens slut tog jag med mig Zelda till ett av labben för att träna. Att få upp henne på en plattform är omöjligt om hun inte hjälper till! Så det var bara att börja klicka henne, hon gillar INTE att gå upp på saker och är mycket försiktigt och lite rädd. Vi kom så långt att vi fick upp båda framtassarna på själva plattformen men hannes bakben var kvar nere på golvet! Hon vill inte ta upp bakbenen på trapsteget förren i sista passet då honklev upp med dem där! Så där nöjda vi oss och hon var totalt SLUT efter det träningspasset! Så kanske sista dagen här så kan hon kanske komma upp och träna lite specialsök också    Efter det blev det lite mingel i matsalen och Zelda blev ju uppvaktad av lilla killen Flink


Flink börja nog inse att Zelda är stor, man han var så nyfiken på henne   


Oj va stor hon är! Bäst att ta stöd av matte   Lillplutt var söt han är!


Nu är klockan massr och jag ska upp typ snart i mina mått sett så jag orkar en dag med BARA praktik i morgon!!!! Ska bli så kul!!!

Av Emma Hammar - 26 december 2012 15:24

Blev klar med två halsband och ett koppel igår. Man blir produktiv när man spenderar många timmar i soffan med feber. Bättre art försöka göra något kul :)

Av Emma Hammar - 25 december 2012 21:22

Har jag spenderat i soffan med feber... Mycket trist! Inga promenader med hundarna alls, husse har rastat dem iaf. Tränat uppletade tre pass med Arrac inomhus där jag gömt små trådbitar som han ska hitta. Lätt för mig gömma snabb och sen ligga i soffan och ta emot dem :)

Arrac har legat på min mage när jag tittar på film också och bara myst!

Av Emma Hammar - 24 december 2012 12:08

 

Av Emma Hammar - 23 december 2012 16:07

Det ska promeneras varje dag även en dagen för jul som innebär stress och press för många. Själv har jag vägrat att stressa det här året och det viktigigaste för mig är att alla är glada och lyckliga och blir resten inte som det har tänkt... va fasen gör det?! Det blir som det blir och sen ska vi bara ha det riktigt trevligt!


Arrac är busig på promenaden och tänker fånga en godisi luften, han laddar!


 

Av Emma Hammar - 22 december 2012 15:22

Mitt paket från USA idag! Oj vad många timmar film jag har att mata igenom nu!!!


1. Bully for you, What to expect from bullies... and what they need. By: Thrish King 2h 43min

2. Aggression, from brain to bite by: Chiraq Patel 9h 38min

3. Organic Socialization: BAT for aggression & fear in dogs. By: Griha Stewart 4h

4. Aggression in depth. By: John Rogersson 19h 40min


Filmkväll hos mig alltså   


 

Av Emma Hammar - 22 december 2012 15:09

När jag ändå skulle förbi och hämta mitt paket i Rimbo så tog jag med mig Arrac och vi gick en promenad på 45min i hopp om att bara ha en trevlig stund eller till och med möta lite hundar!


Vi fick flera hundmöten och Arrac var så duktig!


Möte 1: Var två Samojeder, ett kort möte i en trång passage så jag tog en avtagsväg och väntade tills de passerade, avstånd var 20m. Därefter gick vi ut på samma väg så Arrac såg hundarnas vita rumpor.


Möte 2: Kom strax inpå och vi gjorade samma prosedur och det var en lagottoblandning troligtvis. Den stirrade så fint så på Arrac med stel och hög svans! Oj va duktig Arrac var som bara tittade på hunden som passerade!


Möte 3: Var två Springer Spaniels som stod och väntade på någon utan för Konsum. Så vi kunde röra oss omkring och träna mycket. Det var två duktiga och trevliga hundar i språket vilket gör det hela mycket lättare för Arrac.


Möte 4: Var en tjock spanniel variant som jag inte har en aning om vad. Troligen en tik men vet inte. En lugn och mycket tervlig hund som pratade fint med Arrac medan husse gick mot oss, band upp henne och tog ut pengar. Arrac i detta ett männsikomöte där två personer bara måste gå fram och titta på den söta lilla hunden! Som är upptagen med att äta sina godbitar.


Lite kul när personen som kommer fram och klappar hunden som jag står och tränar med och säger att

"Åh hon vill leka med den andra hunden, så söt!" Tråkiga jag förklarar snällt att min hund gillkar inte andra hundar så vi tränar. Hon fortsätter med att säga

"Hon är jättefin, det är en Border Collie va?" Tråkiga jag fortsätter med att säga att HAN är en Australian Shepherd.   


Så med andra ord hjälper det inte att jag klär Arrac i grönt! ALla tror ändå att han är en TIK!!! HAHAHAHA!!! Senast förra veckan fick jag frågan om vad "hon heter" och jag svarar att han heter Arrac    Så jag kan lätt fortsätta att köpa rosa halsband och koppel för igen tror ju ändå att han är en hane! Mohaha!


 

Av Emma Hammar - 21 december 2012 20:34

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Skapa flashcards