Hundreda

Direktlänk till inlägg 31 mars 2010

Tävlingslydnad klass 2

Av Emma Hammar - 31 mars 2010 10:32

Ja nu har vi börjat en kurs, jag och Arrac i tävlingslydnad klass 2. Här börjar vi minsann uppifrån    Det var Åsa min lärare som frågade om vi ville vara med, hon individs anpassar så för Arracs skull så gör det inget. Han kommer få träna från början på grunderna. Men för min skull är det bra att jag lär mig ur klass 2 också. Har gått två kurser i klass 1 med Zelda förra året. 


Det var mycket teori första första gången. Åsa vill ha koll på vad vi kan och vad vi behöver träna mer på ur grunden osv. Hon vill inte att vi går vidare om hundarna inte är mogna för det. Jag gillar Åsa  sätt att tänka 


Arrac var jätteduktig. Han var redan astrött när vi kom (mer om det längre ner) Vi satt i ett litet kök och fikade med totalt 4 hundar, trångt. Men Arrac var JÄTTE duktig! Han ville nosa lite och var intresserad så klart, vad annars. Sen kunde han sova också! 


Det var en äldre dam med sin Franska Bulldog, en kvinna med en lagotto och en med en Welsh springer spanniel. Verkar vara ett super härligt gäng! 


I praktiken han vi bara gå igenom klossen och bakdelskontrollen. Jag har ju lärt mig fel upptäckte vi.  Så jag har i läxa att rätta till det till nästa gång. Jag har gjort så som jag lärde mig i förra kursen och det var egentligen en blandning av steg 1 och 2! Så det förklarade ALLA mina frågetecken varför Arrac inte går vissa saker. Det blev genast mycket tydligare! Men det ska vi fixa till nästa gång. Åsa sa att det är ett högt uppsatt mål men jag tror definitivt att vi kan klara det på en vecka om jag tränar några gånger varje dag. Arrac lär sig så himla fort, och gör jag rätt så gör han rätt!


Sen ska vi köpa tre nya leksaker till nästa gång så ska vi träna apportering.


Sen pratade jag med Åsa om domarens hantering från i helgen. Hon har sett filmen och var helt på min sida. Hon kände jätte försiktigt på Arrac och det har satt spår på honom! Han vill inte bli hanterad nu! Jag får inte ens längre titta på munnen på honom! Så mycket en domare på några sekunder kan förstöra. Jag har tränat hantering sen dag 1 men honom. Åsa visade mig hur jag kan träna hantering på ett annat sätt som dessutom hjälper mig i framtiden när han sak hanteras av bla veterinärer samt om det skulle bli någon mer utställning. Så det jag till och börja med ska lära honom är att han frivilligt ska lägga hakan i min hand. Vilket kommer underlätta vid t ex tandvisning. 


Ja jag sa ju att han var trött igår. Han har gjort en hel del saker på en och samma dag för att vara så liten. Dock har jag varit noga med att han ska vila under dessa aktiviteter, alltid något men han blir ju trött ändå.


Först träffade vi Camilla på djurmagazinet i Arninge. Vi kom lagom till hennes lunch och satt och pratade med henne. Sen gick vi och drog benen efter oss i butiken medan hon jobbade. Sen bar det av till farmor och Roy (Schäfer hane 5år).


Vi träffades ute och gick tillsammans till hund rastgården. Nu är det dags att de lär känna varandra på ett rättvist sätt. De ska ändå spendera mycket tid tillsammans. Vi har semester tillsammans på Öland på somrarna. Så det måste funka. Det gick bra   Sen gick vi hem till farmor, hon lagade mat till oss och så fick vi efterrätt på det! Det är mysigt att komma hem till farmor, hon tar hand om oss. Arrac var duktig, först så ville ju han bara busa och Roy var inte sen med att hänga på. Men ingen lek inomhus, de röjer ju hela stället! Så vi kopplade upp dem tills de lugnade ner sig, sen fick de bara lösa. Arrac låg och vilade/sov vid mina fötter då vi satt och åt. Dock så får inte Roy hälsa på mig för Arrac. Det tycker jag inte om. Jag sa till Arrac på skarpen varje gång han markerade mot Roy. Jag vill inte ha en hund som får resurs aggression, över mig dessutom! 


Det blev en händelserik men lyckad dag. Var helt slut när jag kom hem, men nöjd!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards