Hundreda

Direktlänk till inlägg 4 juli 2010

Nosarbete

Av Emma Hammar - 4 juli 2010 17:19

Ja nu är jag hemma efter en VARM och intensiv helg!


Det var ju som sagt nosarbete för våra egna hundar. Vi hade teori om hur vi ska jobba med problemhundar i nosarbetet det är inte bara att träna på som med en "vanlig" hund (missförstå mig rätt när jag säger vanlig). Svårt, intressant och kul!


Det är ju verkligen perfekt väder för att träna de här dagarna! 30 grader i skuggan och typ 50 grader i solen... Nej det är inte perfekt väder, det är extrem värme vilket ökar svårighetsgraden enormt på våra hundar... och oss...


LÖRDAG 3/7

Igår var det uppletande som vi tränade. Arrac var jätteduktig. Jag har ju tränat detta helt ostrukturerat hittills då det har saknats kunskaper. Så vi kriterade raka skick med ett föremål. Han fick en ruta/korridor på 70 x 25 m med ett föremål i ena hörnet och jag skickar honom rakt på. Han sprang ut lite som han brukar men hittade den snabbt. I nästa skick så låg föremålet på samma ställe och då sprang han rakare.


Efter lite vila fick han ta samma ruta igen efter att Bailey har letat i rutan. I detta skick så fick han två föremål på hög, alltså på samma ställe. Den här gången gick Arrac ut och kollade av vad Bailey hade gjort i rutan. Han sprang efter dofterna av Bailey som fanns utanför rutan så jag kallade in honom och skickade igen. Nu kollade han av lite med hittade snabbt föremålen som även denna gång låg på samma ställe. Nu är det BARA raka skick som vi tränar därav att la dem på samma ställe då det var samma ruta. Vi vill inte att de går tomt på gammal doft av föremål. 


Han tog det ena föremålet, såg den andra och bytte (de ligger på varandra) och sprang rakt in! Sen var han lite trött i sista skicket (glöm inte värmen och hur ung han är) jag fick även denna gång kalla in honom, gå in en bit i rutan som hjälp. Vi ville inte att han ska misslyckas på sista skicket. Han sprang nästan rakt ut och sedan in i full fart! Det blev party hos mig, vatten och VILA! 


Första skicket för dagen


Han jobbar sig utåt, Föremålet ligger rakt ut från honom och ca 5 m åt vänster


Kommer in med föremål!


Har lämnat av och väntar på belöningen...


... Va roligt! Leka med matte   


Dags att sluta redan... Han lämnar av på loss, jag ahr bara inte sagt det ännu   


En bild var på Bailey (Vit Herdehund 4 år, hane) och på Idifix (Papilon 7 år, hane)

                


SÖNDAG 4/7 

Idag var det ID spår på schemat! Super spännande   De valde ID spåret eftersom vi redan kan personspår så vi får lära oss något nytt att lära våra problemhundsekipage och även vanlig privatträning. 


Arrac fick totalt 3 spår idag. De två första spåren var utformade på samma sätt. Då var det Camilla och jag som gick spåret. Jag la min ena smutsiga strumpa i slutet. Det tredje spåret gick jag och Bella. Så här var spåren utformade


  

Det var ca 40 meter på varje rak sträcka. På de två första spåren något längre. 


Spår 1

Det första spåret jobbade han yvigt (kort liggtid), högt tempo han hade adrenalinet på topp när han gick ut (mindre bra) Han hade separerats från mig innan och hade inte lugnat sig tillräckligt. Han tvekade inte en sekund i brytpunkten där jag och Camilla hade gått åt var sitt håll. Han tog mitt spår direkt - DUKTIG KILLE!


Spår 2

Det andra spåret hade han lugnat ner sig, jag hade suttit med honom ett bra tag innan vi gick på spåret. Det var något längre liggtid på denna (fortfarande för lite liggtid för Arrac) Han spårade mycket rakare denna gång. Tempot var något lugnare men fortfarande bra drag i denna hund   Han tvekade inte denna gång heller. Han tog mitt spår kockrent!


Spår 3 

Sista spåret var ju något klurigare. Han har tidigare bara haft en vinkel. Modde sa hur jag skulle utföra spåret, och jag som hade solsting tänkte inte på att Arrac inte har haft mer än 1 vinkel tidigare.


Men min lilla plutt som kokade av värme tog detta galant! Spåret låg dessutom i en nedförsbacke men han tog det som han inte har gjort annat tidigare. Tempot var bättre nu, men fortfarande drag i linan. 


Jag är super nöjd med Arrac denna helg! Vi var bara 4 elever idag så vi fick gå en tidigare. Den här dagen var ju planerad för 6 elever och dessutom kan vi redan teorin för spåret så vi körde på tills det inte fanns något att träna med. Vi körde inte slut på hundarna men vi körde så mycket som alla orkade. 


Nu ska jag ut och sola  

 
 
Tina & co

Tina & co

4 juli 2010 22:24

oooj vilken kul helg ni haft!!! Avundsjuk blev man:-)
ses snart live:-D
Kramiz

http://www.bluewingfires.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards