Hundreda

Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

Spår

Av Emma Hammar - 26 juli 2010 14:44

Spåret häromkvällen gick super. Spåret började på asfalt och en vinkel rakt in på en äng. Det var totalt 3 vinklar och en stenmur att klättra över. Kraftig vind och regn i mörkret. Han fixade det galant. Det hade legat i drygt 1h och var drygt 300m långt.


Idag var vi i skogen och spårade. Han fick ett spår på 400m, 3 spetsvinklar. Spårar var utformat som ett M, då den sista rak sträckan var lite längre och korsade en grusväg. 


Han fixade detta bra. Han hade för bråttom i början så han missade första pinnen. Det är för mycket drag i honom i starterna, han måste få ner tempot så han blir spårnoga. Han hade också för bråttom i första stepsvinkeln, han tar för givet att när han känner att det är vinkel på gång så går han som en 90 graders vinkel och tappar då spåret lite och måste börja ringa för att hitta riktningen igen. Här missades en pinne till. 


Den sista vinkeln tog han bäst, då hade han börjat förstå att han verkligen måste vara noga i spåret. Han tog 4 pinnar av 6. Sista 150 m av spåret fick han lång linlängd då han spårade rakt och fint. 


Arrac spårar som bäst när han är lite "trött" Han är för ivrig i början ibland. Så jag tänker nog träna på spår starter nästa gång. Göra kanske 4 kortare spår så vi tränar på starter.


Han är en toppen hund att jobba med och han lär sig fort och är ju ung så det är inget konstigt att han är ivrig, men det ska jag lägga lite extra krut på att få honom att spåra noga redan från början. För nu har han på en veckas tid missat första pinnen i två olika spår för att han har lite bråttom. 


Jag har detta spår på film kanske lägger upp det sen om det blev bra kvalite. Ja det blir mycket bildmaterial som ska upp på hemsida och blogg när jag kommer hem.

 
 
Anna & Silver

Anna & Silver

27 juli 2010 22:23

Låter som ni ligger i med spårandet! ;) Härligt! Han verkar vara en riktig pärla till spårhund Arrac!

http://www.silver-bullet.se

 
Nathalie & Vilja

Nathalie & Vilja

29 juli 2010 15:30

Vad härligt det låter med spårandet! Det kliar verkligen i fingrarna när man tänker på allt roligt som vi får sätta igång med när hon blir lite äldre... Underbart mysigt med valptiden också men vissa dagar vill man bara snabbspola framåt i tiden så att vi kan sätta igång och träna "på riktigt"! :)

Tack för den snälla kommentaren förresten, det verkade vara många som uppskattade tipset så det kommer jag abolut fortsätta göra! Kul att höra att du (nästan) gjort på samma sätt också... Att man inte är helt ute och cyklar! ;)

http://www.entjejenhundenhusvagn.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma Hammar - 26 maj 2013 22:57

Nu vill vi starta om med en ny blogg och med ny motivation för träning och livet med hund! Den här kommer ligga kvar vill inte radera alla minnen, framförallt inte eftersom Zelda finns med här      NYA BLOGGEN ...

Av Emma Hammar - 25 maj 2013 23:28

En spännande dag och kollat på ett par hundars MT. Kul och spännande! Det är första gången jag ser det nya. Jag såg en Rottistjej och en Aussiekille båda snart fyra år. Bilden är på Disco som inte var ett dugg rädd för dumpen! Precis som han träf...

Av Emma Hammar - 24 maj 2013 12:47

Mitt och Arracs akilleshäl i lydnaden är fotgåendet! Ja varför då? Matten verkar tycka att det var det tråkigaste att träna helt enkelt    Jag har nog också gjort alla tabbar man kan så alla dessa känner jag till väl    Nu då ska vi se om jag lyckas ...

Av Emma Hammar - 23 maj 2013 21:06

Lite miljöträning blev det innan vi skulel in till Jessica Pelz för återbesök. Jag gillar att han börjar få ett fint lugn i milöer och bara kan lägga sig fint när jag sätter mig.       Jessica hade massor med positivt att säga. Vi är på rätt...

Av Emma Hammar - 22 maj 2013 15:02

Jag och Arrac drog till Norrtälje för att möta upp Angelica och hennes hundar Bowie och Ink för en promenad. Vi har var ute i 1,5h och strosade runt i lugnt tempo. Arrac blir påverkad av tempot och kan lättare bli stressad vid ett hundmöte än om vi b...

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2010 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards