Hundreda

Alla inlägg den 16 maj 2012

Av Emma Hammar - 16 maj 2012 17:06

   Nu har vi passerat 100 spår! Närmare bestämt 102 stycken  Sanna hjälpte mig att lägga spår idag då vi behöver träna på okända spår samt massa vinklar. De sensate två gångerna vi har spårat har det gått åt h*lvete! Jag inte alls van vid att han strular i spåren men nu två gånger och det är i vinklarna som det skiter sig....


Jag tror jag har lyckat luska fram till varför! Det är bra för då kan jag göra något åt saken   Han fixade några vinklar superfint idag men de flesta går han över och tappar spåret!!! Han letar och jobbar som tusan men han är snabb i benen och kommer fort långt i från spåret.


Jag är rätt säker på att


1. jag har någon "hemlig signal" inför vinklar när jag vet vart de är... Dessa måste bort  

2. De gånger jag "bara följer med" är det 50% chans att han missar dem...

3. Jag har mest tränat längd och uthållighet under vintern för att göra slut på hans energi vilket har resulterat i följande: Han ser nämligen i stort sett likadan ut när han har spåret och när han letar efter spåret. Filmkamera behövs för att jag ska kunna se skillnaden. Efter en stund märker jag ju eftersom han rör sig i cirklar.

4. Han är ekonom (som alla hundar) och han "vilar" nosen under raksträckor och "dippar" ner den i spåret då och då fast han går med låg nos  hela tiden. Jag menar att han sparar på sina krafter genom att vila näsan och sen "kollar han av" om han är i spåret fortfarande med jämna mellanrum. I länga spår funkar det ju och framförallt om spåren går rakt fram för det mesta. Om det kommer ett föremål eller vinkel under han "pauser" så missar han dem.

5. Jag har tränat på tok för lite på vinklar + att jag då ger honom någon form av "förberedelse" inför dem.


Ja han är en superbra spårhund och han hittar ju alltid tillbaka och vissa kanske tycker att detta är OK. Men inte jag   Han ska ta vinklarna perfekt! Vi har inte tid att slösa hans energi på att "hitta oss tillbaka" om vi ska spåra 1,5 MIL!


Så här blev spåren. Först bild på Sannas spårläggning och sedan på när Arrac gick spåren, ni kommer se vilka vinklar som han gick rakt över och sen jobbade sig tillbaka i.


SPÅR 1

   


SPÅR 2

   


SPÅR 3

   

 

SPÅR 4 

     


Ja Arrac har ju spårat bättre... men man får skylla sig själv när man blir bekväm! Men vet ni hur jag fann svaret på varför?! Jo i min TRÄNINGDAGBOK! Jag har inte missat att skriva ner ett enda spår sen han fick sitt första då han var 9 veckor gammal! Träningdagbok är ett måste   Nu är det bara att fortsätta att träna på vinklar och andra klurigheter så att lill killen inte har "råd" att vila näsan... man kan missa saker då    


Lite bilder från dagen


Arrac och jag

     

Så jäkla skön bild i mitten när han ska släppa leksaken  


 

Arrac och jag leker i spåret 

 

Hundreda

Jag håller hundkurser, privatträningar och tar emot problemhundar.

Vill du veta mer gå in på hemsidan

www.hundreda.se

Om oss

Fråga mig

11 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Besöksstatistik

Följ oss

Länkar

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards